//
کدخبر: ۸۵۶۱۵ //

کوچ زودهنگام عشایر کهگیلویه و بویراحمد در پی خشک شدن بیش از ۳۰۰ چشمه

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: کوچ عشایر استان امسال متفاوت‌تر از سال‌های گذشته از فروردین ماه آغاز شد.

کوچ زودهنگام عشایر کهگیلویه و بویراحمد در پی خشک شدن بیش از 300 چشمه
به گزارش فرتاک نیوز،

مجید علی پور از کوچ زودهنگام عشایر استان خبر داد و افزود: همه ساله کوچ عشایر استان از مناطق قشلاقی به مناطق ییلاقی ۵ اردیبهشت ماه بود، اما امسال به علت خشکسالی این کار از دهم فروردین ماه و زودتر از موعد شروع شده است.

وی اظهار کرد: خشکسالی، وجود گرمای شدید، نبود علوفه، آب آشامیدنی برای خود عشایر و آب برای دام‌های آنان از عمده دلایل این کوچ زودهنگام بوده است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از عشایر در مزارع آیش حاشیه شهر‌های سردسیری استان و میان بند‌های بین راهی استقرار یافته، برخی در مسیر‌های کوچ و تعدادی دیگر هنوز در مناطق قشلاقی مستقر هستند.

علی پور با بیان اینکه این اداره تمهیدات لازم را برای جبران بخشی از بحران آب و کمبود علوفه برای جامعه عشایر و دام‌های آنان اندیشیده است، تصریح کرد: بیش از ۱۵ هزار تن علوفه خشک تامین، ۳۰ دستگاه تانکر آبرسانی سیار و ۳۰۰ دستگاه تانکر ۲ هزار لیتری چرخ دار از محل اعتبارات تملک دارائی‌ها و خشکسالی‌ها و به صورت امانی در اختیار عشایر استان قرار می‌گیرد .

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از یک میلیارد و 400 میلیون تومان برای مقابله با پدیده خشکسالی به جامعه عشایری استان اختصاص داده شده است، ادامه داد: تاکنون ۴۰ درصد از این اعتبار جذب شده است .

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه عشایر استان در 13 زیست بوم معادل 70درصد مساحت استان حضور دارند، عنوان کرد: این قشر در استان 11هزار خانوار هستند.

علی پور تاکید کرد: عشایر استان بیش از یک میلیون راس دام مولد و دومیلیون دام تولیدی دارند.

وی بیان کرد: تامین آب شرب، ارزاق عمومی از جمله آرد، سوخت و بازگشایی راههای عشایری و ایل راهها در مسیر کوچ از جمله خدماتی هستند که از سوی این اداره کل ارائه می شود و امنیت عشایر توسط نیروی انتظامی و سپاه عشایر تامین می شود.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: بخشی از عشایر استان درون کوچ و بخشی نیز برون کوچ هستند، ییلاق بخشی از عشایر استان در استانهای فارس و اصفهان است و برخی از عشایر استان در فصل قشلاق در استان خوزستان مستقر می شود.

علی پور افزود: با توجه به خشکسالی که در پیش داریم هر چقدر عشایر با تاخیر وارد مناطق ییلاقی شوند از ان طرف بیشتر می توانند بمانند.

وی اضافه کرد: از مجموع 570 چشمه ثبت شده عشایری استان تاکنون بیش از 300 چشمه خشک شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۵۶۱۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان