//
کدخبر: ۷۴۰۱۰ //

دندان لق، سوغات دندانسازهای غیرمجاز ترکیه‎ای برای تبریزی‎ها

حدود 9 نفری می‎شدند. تعریفشان را زیاد شنیده بودم. در یک خانه‎ی اجاره‎ای در حاشیه‎ی تبریز ساکن بودند. «دندان سازهای ترکیه‎ای حرف ندارند». همسایه‌مان این را می‎گفت. از هر 10 نفر حداقل چهار نفرشان دندان سازهای ترکیه‎ای را قبول داشتند.

دندان لق، سوغات دندانسازهای غیرمجاز ترکیه‎ای برای تبریزی‎ها
به گزارش فرتاک نیوز،

مدت‌ها بود قصد داشتم به دندان‎هایم برسم. با خودم گفتم هر چیزی خارجی‌اش خوب است، حتی دندانساز! شماره تماس دندانساز را از همسایه گرفتیم و بعد از تماس قرار گذاشتیم شنبه به منزل ما بیایند.

 

 آنچه خواندید بخشی از سخنان یکی از فریب خوردگان تبریزی است که در دام کلاهبردارانی افتاده که به نام دندانساز حرفه‎ای ترکیه‎ای از او و اطرافیانش کلاهبرداری کرده و متواری شده‌اند.

 

این آقای میانسال می‎گوید: اسمش «صالح بی» بود و لهجه‌ی ترکیه‎ای سلیس و ظاهر موجهی داشت. باورم شد کارش درست است. عکس پاسپورتش را نگاه کردیم و برگرداندیم. با تعریف و تمجید من و آقای همسایه، 10 نفره جمع شدیم خانه‎ی ما و "صالح بی" اندازه‌ی دندان‎هایمان را برای ساخت پروتز گرفت و پروتزها را نصب کرد.

 

شماره تماسی گذاشت تا اگر مشکلی پیش آمد، تماس بگیریم. تا این جای ماجرا همه چیز خوب پیش رفته بود و ما فکر می‌کردیم چقدر زرنگ هستیم که توانسته‌ایم با نصف هزینه‎ی خدمات دندان پزشکی در ایران، دندان مصنوعی داشته باشیم.

 

وی ادامه می‎دهد: چشمتان روز بد نبیند. انگار دندان‎های کس دیگری را در دهانم داشتم. همه‌ی پروتزها یا بزرگ بودند و یا کوچک و یا افتاده بودند. با شماره تماسی که گذاشته بود، تماس گرفتیم. ولی هیچ نتیجه‎ای نگرفتیم. چند روز بعد تلفن همراه پزشک قلابی کاملا خاموش شد و به هر دری زدیدم، نتوانستیم ردی از او پیدا کنیم. دندان لق، سوغات دندان پزشک ترکیه‎ای برای تبریزی ها بود. ما تنها کسی نیستیم که کلاه گشادی بر سرشان گذاشته‌اند و خدا می‎داند اکنون در کدام گوشه‎ی شهر مشغول فریب دادن دیگران هستند.

 

پرس و جو کرده‌ام، حدود یک و نیم میلیون تومان هزینه‎ی اولیه‎ی ترمیم دندان‎ها و کاشت مجدد دندان است. راست گفته‎اند «از ماست که بر ماست».

 

«کاظم محدث نیا»، رئیس اداره‎ی نظارت و اعتباربخشی امور درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت‎وگو با ایسنا، با بیان این که دندانسازهای ترکیه‌ای هیچ مجوزی از کشور خود و ایران ندارند، گفت: پای دندانسازهای آذربایجانی و ترکیه‌ ای از 20 سال گذشته به ایران باز شده و در طول این مدت همواره کسانی بوده‎اند که فریب این افراد را خورده و به ما مراجعه کرده‎اند.

 

 وی با تأکید بر این که مردم باید در برخورد با این افراد هوشیار باشند، بیان کرد: طبق پیگیری‎های به عمل آمده از سوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از طریق سفارت و وزارت بهداشت ترکیه، این کشور اعلام کرد که دندان سازهایی که از این کشور به ایران آمده و اقداماتی انجام داده‎اند، هیچ مجوزی نداشته و سرخود دست به چنین اقدامی زده‎اند. این افراد اغلب فقط با یک چمدان و چند دست لوازم قابل حمل به کشورهای مختلف سفر کرده و خود را به عنوان دندانساز حرفه‎ای معرفی می‎کنند.

 

وی با بیان این که متاسفانه این افراد توانسته‎اند اعتماد مردم ما را جلب کنند، گفت: حتی بسیاری از مراجعان ما نیز اعتقاد دارند که دندان سازهای ترکیه‌‌ای کارشان را به درستی انجام می‎دهند و با توضیحات تخصصی و علمی ما نیز قانع نمی‎شوند. چندین بار شاهد شکسته شدن دندان‌ها و رفتن آن به معده‎ی همان مراجعی شده‌‌ایم که تا قبل از این اتفاق، دندان سازهای خارجی را حرفه‌‌ای تلقی می‎کرد.

 

محدث‌نیا  با تأکید بر این که مردم به سلامتی خود اهمیت داده و به هیچ عنوان به این افراد غیرمجاز اعتماد نکنند، خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی هیچ حکم و مسئولیت قضایی برای دستگیری دندانسازهای غیرمجاز ندارد، از این رو مردم به این گونه افراد اعتماد نکرده و این موارد را در اسرع وقت به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز یا مراجع قضایی اطلاع دهند. در بسیاری از موارد وقتی از کلاهبرداری و اقدام غیرمجاز دندانسازها مطلع شده‎ایم که بسیار دیر بوده و افراد از محل قبلی خود به منطقه‎ی دیگری رفته بودند.

 

بر اساس این گزارش، هوشیاری مردم تنها راه مبارزه با سودجویانی است که به نام دندانساز حرفه‎ای از کشورهای همجوار وارد تبریز شده و پس از کاشت و نصب پروتز دندانی با روش‎های غیرعلمی و غیرتخصصی متواری می‎شوند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۴۰۱۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان