//
کدخبر: ۷۲۰۶ //
رئیس علوم پزشکی استان مرکزی خبر داد:

افزایش ۵۰ درصدی پزشکان در روستاهای استان مرکزی/دانشگاه و استاندار یکدیگر را قبول دارند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با اشاره به ماندگاری پزشکان در روستاها و شهرستان‌ها گفت: هیچ درمانگاهی در سطح روستاها خالی از پزشک نیست و تعداد پزشکان در سطح روستاها حدود 50درصد افزایش یافته است.

به گزارش فرتاک نیوز، منطقه مرکزی، دکتر حسن طاهراحمدی در نشستی با اصحاب رسانه استان مرکزی افزود: در برخی از درمانگاه‌ها سه پزشک مشغول به کار هستند و برخی از درمانگاه‌ها نیز دو شیفته شده است. همچنین پزشکان متخصص و فوق تخصص نیز از حدود 140 نفر به 200 نفر در بیمارستان‌ها رسیده است.

وی با اشاره به اینکه خدماتی که در حوزه سلامت در دولت دهم انجام شده است کم نظیر و شاید بی‌نظیر بوده است، بیان کرد: در دولت کنونی هزینه‌های بستری در بیمارستان‌های دولتی بسیار کاهش یافته است و به مدد سیاست‌های این دولت، امروز بیمارانی که از روستاها به بیمارستان مراجعه می‌کنند فقط سه درصد هزینه‌های درمان را در بعد بستری پرداخت می‌کنند و در حوزه شهری نیز این رقم حدود پنج درصد است.

طاهراحمدی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ بیماری نباید برای تهیه تجهیزات، دارو و انجام آزمایشات به بیرون از بیمارستان فرستاده شود بلکه همه این موارد برای بیماران بستری باید در داخل بیمارستان انجام شود.

وی ادامه داد: از 15 اردیبهشت‌ماه 93 تا امروز در طرح تحول نظام سلامت در حوزه درمان 172 میلیارد تومان کمک شده که صرف کاهش پرداخت از جیب مردم در بیماران بستری، هتلینگ بیمارستان‌ها، ماندگاری پزشکان در روستاها و شهرستان‌ها شده است.

طاهراحمدی گفت: در کاهش سزارین و افزایش زایمان طبیعی شاهد اتفاقات خوبی در استان هستیم که 18درصد از پایه زایمان سزارین در این دو سال و نیم کاهش یافته و به همان نسبت زایمان طبیعی در این استان به عنوان یکی از موفق‌ترین استان‌ها افزایش یافت.

طاهراحمدی اظهار کرد: بجز 172 میلیارد تومان اعتبار، نزدیک 40 آمبولانس در این مدت از سوی وزارت بهداشت اهدا شد که از نظر ریالی حدود 30 میلیارد تومان قیمت این دستگاه‌ها برآورد شده است.

وی افزود: در حوزه بهداشت بسیاری از اقدامات مورد نیاز برای بازسازی مراکز بهداشتی و درمانی در سطح روستاها انجام شده و تعداد این مراکز تحت عنوان مراکز جامعه سلامت در نقاط حاشیه‌ای شهرها افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: در حوزه درمان با توجه به اینکه تعداد تخت‌های بیمارستان‌ها محدود است اقدامات بسیار مطلوبی در حال انجام است. در تاریخ استان نزدیک به 100 هزار متر فضای درمانی در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها وجود داشت و حدود 60 هزار متر به این رقم در حال اضافه شدن است که بخشی به بار نشسته و بخش دیگر نهایتا تا دو سال آینده به بار می‌نشیند.

طاهراحمدی با بیان اینکه ساخت بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) 45 درصد رشد فیزیکی دارد، افزود: دولت فعلی 40 میلیارد تومان اعتبار برای امسال اختصاص داد که 9 میلیارد از آن وصول نشده و 40 میلیارد تومان دیگر برای سال آینده در نظر گرفته است. فاز دوم این بیمارستان دارای 485 تخت است که 200 تخت به ظرفیت فعلی اضافه می‌شود.

بهره‌برداری از فاز دوم بیمارستان خوانساری در 4 ماه ابتدای سال آینده

وی بیان کرد: فاز دوم بیمارستان آیت‌اله خوانساری اراک با 96 تخت در خرداد یا تیرماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه با اعلام اینکه روز آینده، کلینیک ویژه شهرستان خمین با حضور معاون وزیر به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: چند روز گذشته نیز سی‌تی اسکن شهرستان محلات افتتاح شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تراز دانشگاه را از دولت قبل بسیار منفی تحویل گرفتیم، اظهار کرد: امروز نزدیک به 180 میلیارد تومان از بیمه‌ها طلب داریم و نزدیک به 150 میلیارد تومان نیز بدهی دارویی، تجهیزاتی و پرسنلی بر عهده این دانشگاه است.

طاهراحمدی گفت: پرستاران و پزشکان استان مرکزی جزو بهترین‌ها هستند وبا وجود حدود 9 ماه معوقه حقوقشان خم به ابرو نیاورده‌اند و این مسئله تاثیر منفی در ارائه خدمات برجای نگذاشته است.

وی در خصوص تجمیع بیمه‌ها بیان کرد: در حالیکه جمعیت کشور 80 میلیون نفر است در حال حاضر 100 میلیون نفر بیمه شده در کشور وجود دارد از این رو جهت جلوگیری از پراکندگی‌ها و سوءاستفاده‌ها موضوع تجمیع بیمه‌ها مطرح شده و وزارت بهداشت به هیچ وجه به دنبال تحت نفوذ قرار دادن بیمارستان‌های تامین اجتماعی نیست.   

قصورات پزشکی استان مرکزی از متوسط کشوری بیشتر نیست

طاهراحمدی در خصوص خطا یا قصور پزشکی و برنامه‌ها جهت کاهش این مهم در استان بیان کرد: حتی یک قصور هم در جامعه پزشکی زیاد است چراکه ما با جان افراد سروکار داریم اما به عنوان یک واقعیت تلخ باید اذعان کرد که در کل دنیا قصور پزشکی به صورت سهوی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: 11درصد از قصورات در کشور آمریکا شامل جراحی اشتباه اعضای سمت چپ و راست بدن و 89درصد دیگر شامل سایر قصورات است.

طاهراحمدی گفت: در استان مرکزی قصورات پزشکی از متوسط کشوری به هیچ وجه بیشتر نیست، اما ممکن است گاهی رسانه‌ای شود و یک قصور به گونه‌ای بازتاب یابد که همه نگران شوند.

وی افزود: ضمن اینکه باید نظارت‌های خود را بیشتر کنیم باید اعلام کنم که علاوه بر اینکه هر بیمارستان پرسنل‌های نظارتی مختلفی دارد هر کدام از اعضای هیات رئیسه موظفند که مسئولیت یکی از بیمارستان‌ها را برای نظارت عالیتر بر عهده گیرند.

وی با اشاره به اینکه گاهی برخی از قصورها اجتناب ناپذیر است، با اشاره به اتفاقی که اخیرا برای یک کودک در اتاق عمل یکی از بیمارستان‌های اراک افتاد و دچار سوختگی خفیفی شد، افزود: در استان‌های دیگر مسائلی از این قبیل اتفاق افتاده است و هیچکس به اندازه دست‌ا‌ندرکاران پزشکی از این اتفاقات رنج نمی‌کشد و در خصوص این حادثه نیز بازهم خواهان دقت و نظارت‌های بیشتر شدیم.

طاهر احمدی گفت: ما از قصور حمایت نمی‌کنیم و کسی که مرتکب قصور پزشکی می‌شود باید مورد بازخواست قرار گیرد. درخواست ما این است که به دلیل یک قصور زحمات شبانه‌روزی عوامل بیمارستانی زیر سوال نرود چراکه این مهم باعث کاهش انگیزه زحمتکشانی می‌شود که چندین ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص پژوهش‌ در مورد میزان اثرات آلاینده‌ها بر سلامت مردم بیان کرد: طرح‌های تحقیقاتی را به مسئولان استان تحویل داده‌ایم و امید است این مهم مورد حمایت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این طرح‌ها جهت اجرایی شدن نیازمند منابع مالی برای خرید تجهیزات هستند، افزود: تا این لحظه موافقتی مبنی بر خرید و تحویل این دستگاه‌ها نداشته‌ایم و اگر این دستگاه‌ها تهیه و در اختیار دانشگاه قرار گیرند تحقیقات یکساله تا 18 ماهه انجام خواهد گرفت و علل آلودگی هوا و سهم هر کدام از آلاینده‌ها در آلودگی هوا و همچنین راهکارهای رفع آن مشخص می‌شود.

طاهراحمدی اعتبار مورد نیاز برای این مهم را حدود دو و نیم تا سه میلیارد تومان عنوان کرد.

وی در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به نقش موثر خیرین استان در حوزه سلامت عنوان کرد: اخیرا یکی از خیرین حدود 12 میلیارد تومان از دارایی خود را به این حوزه سوق داده و همچنین خیری دیگر دو میلیارد تومان در حوزه آموزش متعهد شده است.

طاهر احمدی گفت: ساخت‌وساز بیمارستان خوانساری نیز با کمک و تلاش مجمع خیرین سلامت در حال انجام است.

وی گفت: مشکل بدهی‌ها یک مشکل کشوری بوده و دولت دنبال حل این مشکل است، در این راستا اخیرا بیش از 20 میلیارد تومان اوراق به دانشگاه‌ها واگذار کرده‌اند که از راهکارهای دولت برای رفع این مشکل است. ارزیابی در خصوص تاثیرگذاری این اقدام صورت نگرفته اما مطمئنا در خدمات رسانی دارویی هیچ نقشی ندارد چراکه تاکنون مشکلی در این زمینه ایجاد نشده است. این اقدام در زمینه تجهیزاتی نیز چندان اثرگذار نیست چراکه بدهی دارویی همیشه بوده و خواهد بود.

دانشگاه و استاندار یکدیگر را قبول دارند

طاهراحمدی در خصوص نوع ارتباط با دولت و استانداری مرکزی گفت: استاندار، مدیران و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان همه در یک جهت حرکت می‌کنیم و همه نماینده دولت هستیم گرچه ممکن است گاهی شاهد اختلاف نظراتی باشیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه و استاندار یکدیگر را قبول دارند، افزود: گاهی به سبب نزدیکی ایام انتخابات برخی جریانات ممکن است به این اختلاف نظرات دامن بزنند، اما استاندار برای حل مشکلات استان پیگیری‌ و تلاش‌ بسیاری می‌کند. اختلاف‌ها چندان زیاد نیست و ما اجازه نخواهیم داد که مخالفان دولت از برخی اختلاف نظرات سوءاستفاده کنند.

 

منبع: ایسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۲۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان