//
کدخبر: ۴۷۴۶۹ //
یادداشتی از بابک قنبری

توسعه مدیریت کارآمد؛ پیامد دولت یازدهم در کردستان

روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رییس جمهور به خانه ملت، درنهایت با انتخاب 16 وزیر پیشنهادی و عدم رای اعتماد به مهندس بیطرف بکار خود پایان داد .

توسعه مدیریت کارآمد؛ پیامد دولت یازدهم در کردستان
به گزارش فرتاک نیوز،

این روزها با اجرای روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رییس جمهور به خانه ملت، بیش از پیش فضای رسانه ای کشور تحت تاثیر بررسی عملکرد دولت یازدهم در حوزه های مختلف قرار گرفته است.

 

وزرای کابینه منتخب یازدهم که طی 4 سال گذشته با اجرای برنامه های توسعه ای خود، تلاش کردند تا زمینه توسعه پایدار و همه جانبه را در کشور و به تبع آن در استان کردستان فراهم آورند.

 

و به راستی سهم استان کردستان از برنامه های توسعه ای دولت یازدهم در استان کردستان به چه میزان بوده است و مدیران ارشد دولت تا میزان توانسته اند در راستای خدمت به مردم استان کردستان قدم های ارزشمند و قابل قبولی بردارند؟

 

بی تردید با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و استقرار نظام اداری مبتنی بر ثبات و عقلانیت در استان کردستان و به تبع آن رای قاطع و قابل توجه 73 درصدی مردم استان کردستان به برنامه های دکتر حسن روحانی، پاسخ دادن به این پرسش بیش از پیش اهمیت یافته و پاسخ دادن به آن می تواند در پیگیری مطالبات به حق مردم از دولت دوازدهم بسیار پر اهمیت باشد.

 

در حقیقت «عبدالمحمد زاهدی» از آغازین روزهای حضور خود در استاندار کردستان به عنوان نماینده عالی دولت برنامه اصلی خود را توسعه زیر ساخت های استان عنوان کرد و حالا پس از گذشت 4 سال تلاش می کنیم به گوشه ای از عملکرد توسعه گرانه دولت بپردازیم؛

 

1-    توسعه نیروی انسانی؛ بکارگیری منابع انسانی شایسته و توانمند به عنوان مهمترین سرمایه سیستم اداری و عملیاتی را باید یکی از اقدامات ارزنده مدیریتی استان طی 4 سال گذشته دانست.

 

در این راستا توجه ویژه به مدیران کارآزموده بومی و مدیران شایسته و توانمند غیر بومی در اولویت کار نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان کردستان قرار گرفت.

 

در این دوره مدیریتی از  100 درصد فرمانداران بومی برای مدیریت ارشد هر10 شهرستان استان استفاده شد. مدیرانی که البته بعضا از تجربه مدیریتی کلان برخوردار نبودند و تلاش شد که بر اساس اصل توسعه مدیریت نیروی انسانی ضمن نیروسازی در توانمندسازی آنها نیز اهتمام ویژه ای صورت پذیرید. البته از این میان چند گزینه نیز نتوانستند خود را با مجموعه هماهنگ کنند که منطقا حذف شدند.

 

انتخاب دو مدیر ارشد بومی و اهل سنت به عنوان دو نفر از سه معاون استاندار و نهایتا انتخاب بیش از 90 درصد مدیران ستادی استانداری از بین مدیران بومی را می توان از ویژگی های منحصر به فرد مدیریت ارشد استان کردستان طی 4 سال گذشته دانست.

 

«عبدالمحمد زاهدی» با تجربه ارزشمندی که طی 30 سال مدیریت ارشد در حوزه ها و رده های مختلف وزارت کشور کسب کرده بود، توانست تا حد قابل قبولی در حوزه بکارگیری نیروی انسانی موفق عمل نموده و بدون کمترین حاشیه ای به وظایف توسعه ای خود بپردازد.

 

انتخاب مدیران توانمند غیر بومی در راستای شایسته گزینی را باید از دیگر اقدامات ارزنده این دوره مدیریتی دانست.

 

استاندار کردستان در این دوره مدیریتی تلاش کرد با استفاده از همه نیروهایی که دغدغه خدمت به استان کردستان را داشتند، کردستان را با استفاده از توان عملیاتی و مدیریتی آنها در مدار توسعه قرار دهد.

 

2-    توسعه زیرساخت ها؛ توسعه زیر ساختها را باید به عنوان یکی از اصلی ترین شعارهایی دانست که همواره در دستور کاری همه مدیران ارشد قرار دارد. در این میان سهم استان کردستان از توسعه زیر ساخت ها طی 4 سال گذشته، با در نظر گرفتن تمام محدودیت های موجود استان در حد قابل قبولی است. می توان تبلور این گفته را در حوزه راه سازی دانست.

 

بی شک توجه ویژه به اتمام کریدور320 کیلومتری شمال-جنوب استان کردستان یکی از اقدام ارزنده در این حوزه است. با تعیین تکلیف اعتباری تمام قطعات کریدور شماره 10 کشور که از استان کردستان عبور می کند، می توان امیدوار بود که در آینده نزدیک شاهد کاهش تصادفات جاده ای و سهولت در ترانزیت کالا و خدمات در استان کردستان باشیم.

 

در این میان باید به آغاز عملیات احداث راه ارتباطی سنندج به مریوان با اهمیت قرار گیری در مسیر مرز رسمی باشماق مریوان هم که با مشارکت بخش خصوصی در حال اجراست را از اقدامات ارزنده دولت دانست.

 

همچنین در همین راستا اجرای طرح خطوط ریلی استان کردستان نیز از اهمیت شایان ذکری در زمینه توسعه زیرساخت ها برخوردار است. در این خصوص در حال حاضر راه آهن همدان به سنندج در سه قطعه در حال اجراست. راه آهن سنندج با پیشرفت فیزیکی 60 درصد در حال احداث بوده و با در نظر گرفت روند فوق می توان پیش بینی کرد که تا پایان عمر دولت دوازدهم مردم کرستان بتوانند از قطار برای مسافرت استفاده کنند.

 

3-    توسعه مراودات اقتصادی با اقلیم کردستان؛ استان کردستان از دیرباز با در نظر گرفتن قرابت های فرهنگی و اجتماعی و مناسبت های دینی و مذهبی به عنوان یکی از شرکای بالقوه اقلیم کردستان محسوب شده و توجه به این امر توسط دولتمردان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. اگرچه متاسفانه طی یکی دو سال گذشته با بروز نا امنی های موجود در اقلیم کردستان بخش قابل توجهی از بازار ایران در کشور عراق دستخوش بحران شد اما رابطه نزدیک کُردهای ایران و عراق هیچ گاه زمینه انجام مبادلات اقتصادی و بازرگانی استان را از بین نبرد.

 

در این خصوص مبادلات بازرگانی ایران از سه مرز رسمی باشماق، سیرانبند و سیف در استان کردستان در حال انجام است.

 

تلاش ارزشمند دولت یازدهم برای تصویب منطقه آزاد تجاری مریوان و بانه را باید به عنوان یکی از ارزشمندترین اقدامات توسعه ای دولت در خصوص انجام قانونمند مبادلات مرزی و ساماندهی کولبران استان دانست. اقدام ارزنده ای که انشاله در دولت دوازدهم به ثمر خواهد انجامید.

 

بی شک علاوه بر توسعه سخت افزاری در مدت 4 سال سکانداری «عبدالمحمد زاهدی» به عنوان نماینده عالی دولت یازدهم در استان کردستان، در حوزه نرم افزاری نیز اقدامات توسعه ای شایان ذکری در استان صورت گرفته است که به عنوان نمونه می توان به احساس امنیت پایدار و بالا رفتن شاخص های امید به زندگی اشاره کرد.

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۴۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان