//
کدخبر: ۴۱۰۴۸۶ //

نماز جمعه| از مسیر دیپلماسی متوازن با حضور در پیمان شانگهای تا بوی تلخ دوگانگی در مهد عطر دنیا

ائمه جمعه در خطبه‌های امروز نماز جمعه با اشاره به عضویت ایران در پیمان شانگهای و حرکت در مسیر دیپلماسی متوازن و استفاده از فرصت‌های بی‌شمار بین‌المللی، سیاست چندگانه کشورهای غربی در قبال اعتراضات اخیر فرانسه به عنوان مدعیان دموکراسی و آزادی را را قابل توجه برای جهان دانستند.

نماز جمعه| از مسیر دیپلماسی متوازن با حضور در پیمان شانگهای تا بوی تلخ دوگانگی در مهد عطر دنیا
به گزارش فرتاک نیوز،

ائمه جمعه مراکز استان‌ها امروز در خطبه‌های نماز جمعه که مصادف با عید سعید غدیر خم بود، ضمن اشاره به این عید بزرگ اسلامی، جمهوری اسلامی را مولودی از غدیر و الگوی این روز را مسیری برای رسیدن به عدالت اجتماعی دانستند.

همچنین سالروز شکست اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه، پیوستن ایران به پیمان شانگهای و اعتراضات اخیر در فرانسه از جمله دیگر محورهای مهم صحبت‌های امروز بود که ائمه جمعه استاندارد دوگانه سران غربی در برخورد با اعتراضات و مخالفان را حائز توجه برای تمام دنیا دانستند.

 

عضویت در پیمان شانگهای نقطه عطفی در کارنامه دولت بود

حجت‌الاسلام صدیقی با اشاره به الحاق دائم ایران به کشورهای عضو پیمان شانگهای گفت: عضویت ایران در پیمان شانگهای نقطه عطفی در کارنامه دولت سیزدهم بود، بحمدلله این دولت در دیپلماسی سیاسی و اقتصادی یک سیاست متوازن، بدون آنکه به شرق یا غرب وابسته باشیم، پیش برد و در این زمینه کاملا مستقل عمل کردیم.

وی افزود: نکته دیگری که مسئله روز بوده و مطالبه مردم است، حجاب است. مسئله کشف حجاب ریشه در سیاست‌های استعماری انگلیس دارد و اولین افرادی که این را مطرح کردند، بهائی‌ها بودند.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: رضاخان چادرها را با سر نیزه برمی‌داشت و تا مدت‌ها میلیون‌ها بانوی ایرانی از خانه بیرون نمی‌آمدند تا مأموری متعرض چادر آن‌ها نشود، کشف حجاب تعرض به نظام خانواده است.

حجت‌الاسلام صدیقی افزود: مسئله کشف حجاب مسئله ساده فردی نیست، حجاب از مسائل اجتماعی اسلام است، کشف حجاب تعرض دشمن به هویت ما است.

 

آل‌هاشم: گسترش روابط ایران و جمهوری آذربایجان مخالفان زیادی دارد

خطیب نماز جمعه تبریز در ادامه به موضع‌گیری مثبت رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در باکو که گفته بود که کشورش هرگز اجازه نخواهد داد از خاک این کشور تهدیدی علیه منطقه و جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد، اشاره کرد و گفت: انتظار داریم دولت باکو در عمل نیز این حسن نیت خود را نشان دهد چراکه دولت سیزدهم در عمل نشان داده‌اند که به دنبال گسترش سیاست همگرایی با همسایگان هستند و کشور دوست و برادر جمهوری آذربایجان نیز به دلایل اشتراکات فرهنگی و مذهبی در اولویت هستند.

وی افزود: گسترش روابط  ایران و جمهورری آذربایجان مخالفان زیادی  از جمله رژیم صهیونیستی را دارد که منافع خود را در ایجاد و تقویت اختلافات میان دو کشور می‌داند پس باید هوشیار بود و در زمین دشمن کینه‌ای بازی نکرد.

امام جمعه تبریز متذکر شد: تجربه ثابت کرده است که هر کشوری با ایران عقد اخوت بسته است، جمهوری اسلامی حق برادری را به شایستگی به جا آورده است.

وی در ادامه خطبه‌ها به موضوع اعتراضات در کشور فرانسه اشاره کرد و گفت: کل جهان توجه کنند که این اعتراض مردم ایران و خیابان‌های ایران نیست بلکه فرانسه است.

وی با تاکید بر اینکه اتفافات فرانسه ابعاد گوناگونی دارد باید از مناظر مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد، افزود: اما آنچه برای جامعه ما مهم است این رفتار چندگانه غرب و مدعیان گردش آزاد اطلاعات است یعنی کسانی که تا دیروز بیانیه رنگارنگ برای حمایت از اغتشاشات ایران صادر می‌کردند الان در برابر فرانسه سکوت کردند.

 

امام جمعه ساری: ساختار سیاسی اسلام از ولایت و غدیر شکل می‌گیرد

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه ساختار سیاسی اسلام از ولایت و غدیر شکل می‌گیرد، گفت: امروز به دستور مقام معظم رهبری این جایگاه در حضور پیدا می‌کنیم و دیروزی که به دستور امام راحل حضور پیدا کردیم، شرکت در دفاع مقدس، دفاع از حرم در پرتو ولایت فقیه و در سایه ولایت الهی است.

محمدی‌لائینی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم در دنیا کشورمان در بعد علم، آبادانی، اقتصاد رشد کند تبعیت از ولایت فقیه داشته باشیم، دولت‌مردان ما به‌ویژه در بحث سیاست اقتصاد مقاومتی عمل کردند مهم است، هر جا بی‌توجهی کردیم افت پیدا کردیم.

وی یادآور شد: در رابطه با مبارزه با فساد رهبر بزرگوار و سفارش‌های ایشان باید ملحوظ نظر قرار دهیم.

محمدی‌لائینی تصریح کرد: تجربه و تاریخ استعمار و استکبار به‌ویژه در این ۲۰۰ یا ۳۰۰ سال اخیر کشورهای غربی استعمارگر و آمریکایی که بعد از اینها آمده و دنیا را دارند استعمار  و استثمار و چپاول می‌کنند، ضربه‌ای بزرگ‌تر از انقلاب اسلامی ندیده و نخورده است که به برکت ولایت فقیه بوده است.

 

آیت‌الله علم‌الهدی: کشف حجاب، نقش‌آفرینی ناآگاهانه در نقشه دشمن است

آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد: شما مردم شهید دادید. عزیزان شما به شهادت رسیدند و صدها هزار جوان شما به خاک و خون تپیدند تا مدیریت جریان وحی در عصر حاضر به ید قدرت حجت بالغه الهی، امام زمان(عج) و ولی‌فقیه منصوب از طرف او باشد و احکام دین در این کشور اقامه شود. بر این اساس، در عصر حاضر، هر جریان سیاسی که بخواهد به قدرت برسد درحالی‌که با رهبری زاویه دارد، غاصب ولایت خواهد بود. این مسئله برای ملت غدیر غیرقابل‌تحمل است زیرا این مردم مسیر غدیر را دنبال می‌کنند تا مقاومتشان زمینه‌ساز ظهور امام عصر(عج) به‌عنوان میراث دار غدیر باشد.

وی افزود: عزیزان من، ما نباید در مسئله غدیر کوتاه بیاییم چون این جریان، برکات اجتماعی و فرهنگی فراوانی برای ما دارد؛ تا جایی که می‌توان گفت نظام ما مولود غدیر است و شهدای ما در دفاع مقدس و دفاع از حرم، شهید غدیر محسوب می‌شوند. بر همین اساس است که می‌گوییم احیای ارزش‌های دین در عصر حاضر، کمک به اجرای بُعد اول رسالت نبی مکرم اسلام(ص) است و اینجاست که کیفیت اجرای احکام دین در جامعه اهمیت پیدا می‌کند.

امام‌جمعه مشهد خاطرنشان کرد: برادران و خواهران بدانند که جریان کشف حجاب، جنگ با پیامبر(ص) و دشمنی با حضرت است که دشمن در جبهه اسلام‎زدایی به این مسئله متوسل شده و عده‌ای ناآگاه را وارد میدان کرده تا مجری نقشه او باشند. بر همین اساس، اگر امروز در عرصه حجاب، کسی به میدان بیاید و کار فرهنگی کند، در حقیقت کمک به پیامبر(ص) کرده است.

 

غربی‌ها و غرب زده‌ها از عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای عصبانی شدند

امام جمعه قزوین عنوان کرد: سالگرد مقاومت ۳۳ روزه لبنان است، در همین روزها مقاومت جنین در مقابل حملات بی‌رحمانه صهیونیست‌ها را نیز شاهد بودیم، مقاومت مردانه مردم جنین باعث شد صهیونیست‌ها شکست تلخی را تحمل کردند و عقب نشستند، به مردم جنین تبریک می‌گوییم، صهیونیست‌ها اگر یک ذره عقل و شعور داشتند که البته ندارند، بعد از سیلی‌های 33 روزه و مقاومت‌های دیگر که به التماس افتاده بودند و کار را به صلح کشاندند، دیگر نباید این غلط‌ها را دوباره تکرار می‌کردند، خدا را شکر می‌کنیم که بار دیگر صهیونیست‌ها را به شکست کشاند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه اتفاقات فرانسه نتیجه سال‌ها حمایت از منافقان و ظالمان است، بیان کرد: اوضاعی که اکنون در فرانسه پیش آمده تفسیر آیه 113 سوره مبارکه هود است، خداوند در این آیه می‌فرماید «وَلَا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ»، یعنی (به کسانى که ستم کرده‌‌اند متمایل مشوید که آتش دوزخ به شما مى‌‌رسد).

وی خاطرنشان کرد: فرانسه به منافقین میدان می‌داد که از کشور آن‌ها علیه اسلام استفاده کنند، البته خیلی جاهای دیگر هم از این غلط‌ها کرده‌اند اما خدای متعال به آن‌ها نشان داد که هر کس به ستمگری تکیه کند آتش می‌گیرد و این شعله‌های آتش امروز در فرانسه تفسیر آن آیه کریمه است. 

امام جمعه قزوین تصریح کرد: عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای فرصت بسیار خوبی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی بود، با این اتفاق آمریکا خیلی عصبانی شد، صهیونیست‌ها خیلی ناراحت شدند، به‌شدت به اروپایی‌ها علی‌الخصوص فرانسه و انگلیس فشار وارد شد، منافقین بسیار ناراحت شدند، غربزده‌های وابسته به آمریکا که معمولاً احساس حقارت و خودکم‌بینی باعث شده که آمریکا خیلی برایشان مهم جلوه کند نیز احساس حقارت و احساس مخالفت از خود نشان دادند.

 

وضعیت پمپ بنزین‌های بندرعباس ساماندهی شود

حجت‌الاسلام والمسلین محمد عبادی‌زاده نماینده ولی فقیه در هرمزگان با اشاره به تلاش دشمنان در به جان هم انداختن مسلمانان بر علیه یکدیگر و مصروف ساختن توانایی ها و ظرفیت های آنان برای حمله و خنثی نگهداشتن یکدیگر، گفت: همه هدف استکباری دشمنان از حضور در منطقه و آشوب آفرینی را تحریک ملت های منطقه بر علیه یکدیگر است تا آنها را به بزرگ ترین خریداران سلاح برای مقابله با هم تبدیل کند و مدام با توهم آفرینی در وجود سران کشورهای اسلامی، آنان را به نبرد و جنگ با یکدیگر تشویق کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: بی بند و باری و رواج بی عفتی در جامعه توطئه دشمنان است و می خواهند ما را آماج حملات جنگ ترکیبی خویش قرار دهند. می خواهند عفت و حیا را در جامعه مورد حمله قرار داده و نیز عزت و قداست زن مسلمان را از او بگیرند.

امام جمعه بندرعباس در تذکری درخصوص پمپ بنزین های شهر بندرعباس و هرمزگان نیز گفت: مسؤولان باید این وضعیت را سر و سامان بدهید تا مردم در صف های عریض و طویل گرفتار نشوند عده‌ای درحال قاچاق هستند، اما آن عده که قاچاق نمی‌کنند نباید گرفتار شوند و دولت برای ساماندهی این وضعیت باید وارد شود.

وی تصریح‌کرد: دولت برای هر لیتر بنزین بیش از ۱۲ هزار تومان هزینه می‌کند و با قیمت بسیار پایین تر در اختیار من و شما قرار می‌دهد، آیا درست است که این سوخت به کشورهای دیگر قاچاق شود. در بازدیدی از وضعیت پمپ بنزین‌ها داشته ام و باید تدبیری اندیشیده شود که مردم اینگونه گرفتار نشوند.

 

الگوی غدیر عدالت اجتماعی را در جامعه برقرار می‌کند

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی-سیاسی نماز جمعه این هفته با اشاره به اینکه رهبر و زعیم سیاسی که در غدیر متبلور می‌شود باعث ترس و ناامیدی مستکبران می‌شود اظهار کرد: در واقع اگر دین قرار نبود در حوزه سیاسی و رهبری ورود نکند، خود زورمندان و مستکبران تبلیغ دین می‌کردند.

شعبانی افزود: برخی از جریانات غربی دینداری‌های ظاهری را در جامعه تبلیغ می‌کنند چون در نمازی که علیه مستکبر فریاد زده نشود یا روزه‌ای که برای مستکبران عالم خطر نداشته باشد، مشکلی ندارد و خود مستکبران مبلغ این دین هستند که در جامعه خمودگی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در غدیر دستی بالا آمد که دست‌اندازان به بیت المال را کوتاه کرد گفت: اگر امامت و حاکمیت دینی در جامعه دست بالا را داشته باشد، دست اشراف‌ها و ویژه‌خوارها قطع می‌شود.

امام جمعه همدان اظهار کرد: عید غدیر، عیدالله اکبر است چرا که ماهیت سیاسی دارد و مساله سیاسی است، اگر قرار بود مساله نماز و روزه صرف باشد، عید فطر و قربان برای اکبر بودن، شایسته‌تر بود اما امام صادق عید غدیر را اکبر دانست چراکه مساله حاکمیت و سیاست مطرح است.

وی با اشاره به اینکه آنچه می‌تواند عدالت اجتماعی را در جامعه محقق کند الگوی غدیر است افزود: پیامبر اسلام برای جامعه اسلامی حاکم و رهبر انتخاب کرده که این به معنای سیاست‌ورزی به معنای حاکمیت و قدرتی که با عدالت یا امامت امام معصوم پیوند می‌خورد تا نتیجه‌اش عدالت اجتماعی باشد نه اینکه ابزاری برای تحقق باشد.

 

مطالبه نظارت بر قیمت‌ها و وضعیت معیشتی مردم از دولت و مجلس

حجت‌الاسلام سید محمدنبی موسوی‌فرد امام جمعه اهواز امروز در خطبه‌های نماز جمعه اظهار کرد:  کم‌کاری‌های دولت قبل ناشی از گره‌زدن تمامی مسایل به برجام بود و امروز شاهد هستیم که کشور ما با همه کشورها به جز دو تا سه کشور که نگاهشان استعماری است، ارتباط دارد.

وی همچنین با اشاره به جزییات پیمان شانگهای گفت: ایران نهمین کشوری است که با اصرار خودشان پس از سال‌ها به عضویت رسمی این‌پیمان درآمد. در این پیمان نگاه به شرق در راستای هم‌افزایی راهبردی در رابطه با تهدیدات مشترک غرب اتفاق می‌افتد.

امام جمعه اهواز بر وجود پیوست‌های اقتصادی در این نوع عهد و پیمان‌ها اشاره کرد و گفت: متصل شدن به دیگر کشورها و وجود ارتباطات اقتصادی نظیر واردات و صادرات، تقویت نقاط اشتراک و هم افزایی با کشورهای دیگر منافع ملی طرفین را تامین می‌کند.

وی در ادامه نظارت بر قیمت‌ها و وضعیت معیشتی، اشتغالزایی، ساخت مسکن، تسهیل شرایط دریافت وام ودیعه مسکن و وام ازدواج جوانان را از جمله مهم‌ترین مطالبات مردم برشمرد و از دولت و مجلس خواست تا در این راستا تلاش‌های خود را به کار ببندند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۰۴۸۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان