//
کدخبر: ۳۸۲۸۶۵ //
دادستان کرمانشاه:

موقوفات زراعی تا پایان بهمن‌ماه تعیین تکلیف شوند/ برخورد قاطع دستگاه قضا با تغییر کاربری‌ها در کرمانشاه

دادستان عمومی و انقلاب مرکز کرمانشاه گفت: اداره کل اوقاف تا پایان بهمن‌ماه موقوفات زراعی خود را تعیین تکلیف نماید.

موقوفات زراعی تا پایان بهمن‌ماه تعیین تکلیف شوند/ برخورد قاطع دستگاه قضا با تغییر کاربری‌ها در کرمانشاه
به گزارش فرتاک نیوز،

یازدهمین جلسه شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی و حفظ حقوق بیت‌المال به ریاست دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه پیش از‌ظهر امروز (۲۸ دی‌ماه) برگزار شد.

شهرام کرمی در این جلسه اظهار کرد: اهمیت  اسناد مالکیت زراعی و ملی بر کسی پوشیده نیست و ورود بسیاری از پرونده‌های حقوقی و کیفری به دادسرا ناشی از عدم‌ تعیین تکلیف است که به دلیل تداخل اراضی ملی با اراضی زراعی بوجود آمده و گاها درگیری‌هایی را نیز ایجاد کرده است.

دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه با اشاره به اینکه ثبت اسناد ملی در سراسر کشور و به تبع در کرمانشاه شاخص بوده است گفت: حدود ۹۸ درصد از اراضی ملی استان ثبت سند شده است، البته استثناهایی هم وجود دارد که به زودی تعیین تکلیف خواهد شد.

کرمی یکی از عوامل عدم رغبت مردم به ثبت اسناد زراعی را مازاد نسق(نوعی مالکیت بر روی زمین است که در حقیقت مالکیت هوایی زمین کشاورزی قبل از اصلاحات ارضی می‌باشد) دانست و گفت: روال کار ثبت اراضی زراعی که پیش از این با کندی پیش می‌رفت و تا پایان آبان‌ماه سال‌جاری ۵۰۰۰ هکتار از اراضی زراعی تعیین تکلیف شده بود، به همت اداره ثبت اسناد و امور اراضی از آذرماه تاکنون‌ ۱۸ هزار هکتار از اراضی زراعی ثبت سند شده است، اما همچنان از استاندارد کشوری عقب هستیم.

 به گفته کرمی کرمانشاه دارای املاک وقفی فراوانی در شهر و اراضی زراعی است که اگر حاکمیت برای مالکیت مازاد بر نسق تخفیف قابل توجه‌ای بدهد تمایل این افراد برای ثبت اسناد بیشتر خواهد شد.

photo_2023-01-18_14-47-56

وی خاطر نشان کرد: بر اساس مصوبه انجام گرفته در این جلسه اداره اوقاف تا پایان بهمن‌ماه ظرف مدت یکماه فرصت دارد تا موقوفات خود را تعیین تکلیف نماید و اگر به هر دلیلی انجام نشد موقوفات به نام زارع می‌گردد.

مدعی‌العموم کرمانشاه در ادامه گفت: صدور اسناد مالکیت زمین‌های زراعی در سطح استان کرمانشاه هم باعث کاهش مشکلات در محاکم قضایی، امور زراعی و جهاد کشاورزی می‌شود هم زمینه ساز ایجاد رشد و توسعه خواهد بود.

کرمی جای تبلیغات رسانه‌ای برای ثبت اسناد زراعی در سطح استان را خالی اعلام کرد و بیان داشت: رسانه‌ها مجازی و مکتوب و صداو سیما می‌توانند مردم را برای ثبت اسناد زراعی تشویق و ترغیب نمایند.

وی در گوشه دیگری از سخنانش یکی از دلایل مصرف بیش از اندازه از انرژی را تغییر کاربری‌‌ها عنوان کرد و گفت: مهمترین نکته در جلوگیری از تغییرات کاربری، پیشگیری است که در این زمینه باید  تلاش کنیم و با قاطعیت و قدرت در راستای وظایف و اختیارات خود گام برداریم.

دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه خطاب به مسئولین حاضر در جلسه اظهار کرد: هر چند صاحبان زر و قدرت ممکن است در این میان سنگ‌اندازی نمایند اما دادسرا و بازرسی استان با تمام قدرت ازشما حمایت خواهند کرد و گزندی به شما نخواهد رسید.

خبرنگار:طیبه دولت‌آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۲۸۶۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان