//
کدخبر: ۳۷۰۴۹۲ //

موزه تاریخی فلک‌الافلاک به خارج از قلعه منتقل می شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه موزه تاریخی قلعه فلک‌الافلاک به منظور استحکام بیشتر این بنای تاریخی به خارج از این مجموعه منتقل می شودگفت: بافت تاریخی شهر خرم آباد علاوه بر۲۰۰ خانه متعدد تاریخی دارای ۱۱ کاروانسرا است که در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارند.

موزه تاریخی فلک‌الافلاک به خارج از قلعه منتقل می شود
به گزارش فرتاک نیوز،

روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، عطا حسن پور اظهار داشت:تلاش می شود که این تعداد کاروانسرا طی سال آینده به صورت زنجیره ای ثبت جهانی شوند که کاروانسرای چشمک و گوشه شهنشاه در اولویت قرار دارند. 

وی افزود: قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد بارزترین بنای تاریخی شهر محسوب می شود که به نوعی هویت و شناسنامه مردم لرستان است اما این شاهکار معماری لرستان طی سالیان اخیر دچار آسیب هایی شد که خوشبختانه جلوی تخریب آن گرفته شده و مرمت این بنای ارزشمند نیز توسط تیم پایش مستقر در مجموعه قلعه در حال انجام است. 

وی با اشاره به اینکه بحث مرمت بناهای تاریخی یک کار تخصصی است، تاکید کرد:  تیم مرمت قلعه تاریخی فلک الافلاک متشکل از اعضای با تجربه و متخصص است و عملیات صورت گرفته همواره از سوی وزارتخانه رصد و بررسی می شود تا علاوه بر مرمت بنا شاهد استحکام‌بخشی این اثر فرهنگی تاریخی باشیم. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تصریح کرد: البته نباید نادیده گرفت که بیش از هزار سال از عمر این قلعه تاریخی می گذرد و خسارات های وارده طبیعی است اما وظیفه ما را دو چندان می کند که مراحل مرمت و استحکام‌بخشی آن تخصصی‌تر و به روزتر انجام شود. 

حسن پور عنوان کرد:به منظور استحکام بیشتر این بنا باید موزه از درون قلعه خارج شود چراکه این بنای تاریخی، خود موزه شگرفی از معماری منحصر به فرد است و همچنین تعدد کاربری ممکن است به آن آسیب بزند که در این راستا با حذف سرویس بهداشتی و رطوبت گیری درصدد حفاظت بیشتر از این اثر هستیم.

بیش از پنج هزار اثر تاریخی در لرستان شناسایی شده است که از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ اثر در فهرست اثار ملی به ثبت رسیده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۰۴۹۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان