//
کدخبر: ۳۵۹۲۴۹ //

"همایش بین‌المللی هورامان" ۲۵ و ۲۶ تیرماه در کرمانشاه برگزار می‌شود/حفظ منظر اورامانات از ثبت‌جهانی آن مهمتر است

همایش بین‌المللی "هورامان؛ ثبت‌جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار" روز شنبه و یکشنبه ۲۵ و ۲۶ تیرماه در کرمانشاه برگزار می‌شود.

"همایش بین‌المللی هورامان" ۲۵ و ۲۶ تیرماه در کرمانشاه برگزار می‌شود/حفظ منظر اورامانات از ثبت‌جهانی آن مهمتر است
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر نادر‌ نادری در نشست خبری که امروز (۲۲ تیرماه) در دانشگاه رازی برگزار شد اظهار کرد: همایش بین‌المللی "هورامان؛ ثبت‌جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار" روز شنبه و یکشنبه ۲۵ و ۲۶ تیرماه در کرمانشاه برگزار می‌شود.

 رویداد هورامان فراتر از یک همایش معمولی آکادمیک است

 دبیر علمی همایش بین‌المللی "هورامان ثبت‌جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار" گفت: این رویداد فراتر از یک همایش معمولی آکادمیک در ابعاد فرهنگی،اجتماعی،سیاسی و اقتصادی است.

برگزاری ۱۷ پیش‌نشست تخصصی و یک نشست ویژه هورامان شناسی در دانشگاه رازی

 وی با اشاره به برگزاری ۱۷ پیش‌نشست تخصصی و یک نشست ویژه با محورهای مختلفی همچون؛ گردشگری، کارآفرینی، زبان‌شناسی، دانش‌بومی گیاهان دارویی، بازی‌های بومی‌محلی و.... با حضور اساتید برجسته ملی و بین‌المللی گفت: حدود ۲۰۰۰ نفر از مطالب ارائه شده در این نشست‌ها بهره‌مند شدند که در نظر داریم این مستندات را تدوین و در اختیار مدیران کشوری، استانی و منطقه اورامانات /هورامان قرار دهیم.

حفظ منظر اورامانات از ثبت‌جهانی آن مهمتر است

 دکتر نادری حفظ منظر اورامانات را از ثبت‌جهانی آن مهمتر دانست و افزود: باید بر اساس مطالعات و اطلاعات‌علمی و کمک از پژوهشگران برجسته زیرساخت‌های حفظ منظر فرهنگی اورامانات را آماده نماییم تا از لیست ثبت جهانی خارج نشویم.

ارسال بیش از ۴۰۰ مقاله علمی و پژوهشی به دبیرخانه همایش هورامان/ پذیرش نهایی ۲۳۰ مقاله

دبیر علمی همایش بین‌المللی اورامانات در ادامه از ارسال بیش از ۴۰۰ مقاله علمی و پژوهشی به سه زبان فارسی، کردی و انگلیسی به دبیرخانه این همایش خبر داد و افزود: از این تعداد ۲۳۰ مقاله ارزشمند توسط ۹۰ استاد برجسته داخل و خارج از کشور پس از ارزیابی به تایید نهایی رسید که در مجموعه مقالات همایش چاپ و منتشر خواهد شد، همچنین ۳۲ مقاله برتر هم از بین این مقالات انتخاب شد که در روز ۲۵ و ۲۶ تیرماه به صورت حضوری و مجازی توسط پژوهشگران ارائه خواهد شد.

 در همایش بین‌المللی هورامان از ماکت اورامانات رونمایی خواهد شد

نادری در تشریح برنامه‌های همایش بین‌المللی هورامان/اورامانات نیز گفت: در آیین افتتاح این همایش که با حضور شخصیت‌ها و مقامات طراز اول ملی و استانی ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح روز یکشنبه ۲۵ تیرماه برگزار‌خواهد شد افتتاح دستاوردهای این همایش بزرگ از جمله رونمایی از ماکت بزرگ هورامان به طول ۶ متر، رونمایی از چکیده مقالات و چند جلد کتاب در حوزه هورامان، برپایی نمایشگاه عکس از مناظر و چشم‌اندازهای زیبای اورامانات و افتتاح مرکز مطالعات هورامان پژوهشی را نیز خواهیم داشت. 

وی خاطر نشان کرد: از بعدازظهر شنبه ۲۵ تیرماه تا بعدازظهر یکشنبه ۲۶ تیرماه نیز نشست‌های تخصصی خواهیم داشت و در پایان روز دوم آیین اختتامیه این همایش را برگزار خواهیم کرد.

photo_2022-07-13_15-42-56

در ادامه این جلسه دکتر بهرامی مدیر‌ مطالعات مرکز فرهنگی اجتماعی‌هورامان/اورامانات نیز گفت: پس از ثبت‌جهانی اورامانات اقدامات اصولی در جهت نهادینه کردن فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی به منظور پایداری جایگاه این منظر در سطح ملی، منطقه‌ای و استانی برگزار شد و دانشگاه رازی سه رسالت اساسی خود را غیر برگزاری همایش در دستور کار قرار داد که یکی از آنها تاسیس گروه مطالعاتی و پژوهشی در پژوهشکده مطالعات فرهنگی، اجتماعی غرب کشور بود که همزمان با راه‌اندازی بسترهای برگزاری همایش با تصویب شواری پژوهشی دانشگاه و موافقت هیات رئیسه این گروه با نام مطالعات هورامان‌ پژوهی در پژوهشکده مطالعات فرهنگی، اجتماعی غرب کشور تاسیس شد.

وی افزود:‌ پژوهشکده مطالعات فرهنگی،اجتماعی یکسال قبل فعالیت خود را در چهار‌گروه مطالعاتی در زمینه ادیان و مذاهب، زبان‌ها و گویش‌ها ، اقوام و ایلات و عشایر در غرب کشور و گروه مطالعات هورامان پژوهی به صورت رسمی آغاز کرد که در حوزه مطالعات هورمان پژوهی ۸ کارگروه علمی در نظر گرفته شد و ابعاد و زوایای مختلف اجتماعی، انسانی و طبیعی منطقه اورامانات را مورد بررسی و مطالعه قرار داد و در قالب طرح‌های تقاضا‌‌محور و بررسی مطالب اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و... همه مباحثی که باید در منظر اورامانات مورد مطالعه قرار گیرد در ساختار این گروه گنجانده شده و برای هر کارگروه حکم رسمی صادر گردید.

 مرکز اسناد هورامان‌/اورامانات شناسی در دانشگاه رازی افتتاح خواهد شد

مدیر‌ مطالعات مرکز فرهنگی اجتماعی‌هورامان/اورامانات خاطر نشان کرد: در جهت ایجاد بسترهای مطالعاتی لازم در پرداختن به مسائل پژوهشی و علمی در کتابخانه مرکزی محلی به نام مرکز اسناد کرمانشاه شناسی تاسیس شده بود که در قالب این اسناد مجموعه دیگری از اسناد و مدارک هورامان به نام مرکز اسناد هورامان‌شناسی تاسیس شد که به صورت ویژه شرایط مطالعاتی و دستیابی به منابع علمی و منبع شناسی برای پژوهشگران را فراهم می‌کند و در زمان برگزاری همایش نیز افتتاح خوهد شد.

دبیرخانه دائمی برای برگزاری همایش‌هورامان در دانشگاه رازی افتتاح خواهد شد

بهرامی بیان داشت: در زیر مجموعه پژوهشکده مطالعاتی برای نهادینه کردن فعالیت‌ها و استمرار این رویداد نیز دبیرخانه دائمی برای برگزاری همایش‌هورامان با مشارکت پایگاه جهانی منظر فرهنگی اورامانات، میراث فرهنگی و دانشگاه رازی در نظر گرفته شده که در روز برگزاری همایش افتتاح خوهد شد.

انتقال دستاوردهای منظر فرهنگی اورامانات به استانهای دیگر مهم وضروری است

وی در ادامه انتقال دستاوردهای اجتماعی و فرهنگی منظر فرهنگی اورامانات به استانهای دیگر را مهم وضروری دانست و گفت: برای این منظور به تدوین سند چشم انداز دانش‌بنیان نیازمندیم.

شورای ویژه‌ای برای ایجاد اتصال جدی میان دانشگاه و نهادهای‌مدنی پایه‌گذاری شود

وی تعامل نهادهای دولتی با دانشگاه را ضعیف اعلام کرد و افزود: نهادها و سازمان‌های دولتی در طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود دانشگاه را جدی نمی‌گیرند که نمونه آن در این همایش مشهود است ما به دنبال اتحاد بین سازمانها و نهادهای مدنی و ارتقا تفکر دانش‌بنیان هستیم و از استاندار کرمانشاه خواهش می‌کنیم شورای ویژه‌ای برای ایجاد اتصال جدی میان دانشگاه و نهادهای‌مدنی پایه‌گذاری نماید تا بتوانیم مسائل‌جامعه را به شکل علمی و دانش‌ بنیان مرتفع نماییم.

دانشگاه رازی به تنهایی در این همایش جور تمام دستگاه‌های دولتی استان را به دوش کشید

پویا طالب‌نیا مدیر پایگاه میراث جهانی اورامانات نیز در ادامه گفت: دانشگاه رازی به تنهایی در این همایش جور تمام دستگاه‌های دولتی استان را به دوش کشید که جای تقدیر دارد.

هیچ همایش بین‌المللی ظرف مدت سه ماه با این کیفیت برگزار نمی‌شود

 وی افزود: هیچ همایش بین‌المللی ظرف مدت سه ماه با این کیفیت برگزار نمی‌شود ولی در دانشگاه رازی این کار صورت گرفت دانشگاهی که در غرب کشور مظلوم واقع شده توانست رسالت علمی و پژوهشی خود را در همایش هورامان به درستی انجام دهد.

 همایش منظر‌جهانی اورامانات پرمحتواترین همایش در غرب کشور است

 مدیر پایگاه میراث جهانی اورامانات زمان اصلی برگزاری این همایش را همزمان با سالگرد ثبت‌جهانی اورامانات در پنجم مرداد روز کرمانشاه عنوان کرد و افزود: به دلیل مصادف شدن با ایام محرم و شهادت امام حسین‌(ع) این همایش که پرمحتواترین همایش در غرب کشور است روز ۲۵ و ۲۶ تیرماه برگزار خواهد شد و تمام تلاشمان اینست که جامعه فرهنگی هورامان در این مراسم حضور داشته باشند.

 افزایش ورود گردشگران به اورامانات به دلیل ثبت‌جهانی وبرگزاری‌جشن‌های ویژه در منطقه

طالب‌نیا خاطر نشان کرد: در زمان کاهش بیماری  کرونا تعداد مسافران به منطقه اورامانات افزایش یافت که یکی از دلایل آن ثبت‌جهانی اورامانات و  برگزاری جشن‌های منطقه بود که می‌تواند ظرفیت خوبی برای غرب کشور باشد.

خبرنگار:طیبه دولت‌آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۹۲۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان