//
کدخبر: ۳۵۶۸۷۲ //

معافیت صدور و تعویض سند در روستا تا یک میلیون ریال

معاون اداره کل ثبت اسناد و املاک استان زنجان گفت: برابر بخشنامه سازمان در بافت مسکونی روستاها صدور و تعویض اسناد مالکیت دفترچه‌ای از هزینه‌های ثبتی به میزان یک میلیون ریال معاف است.

معافیت صدور و تعویض سند در روستا تا یک میلیون ریال
به گزارش فرتاک نیوز،

 حسین کاظمی، معاون اداره کل ثبت اسناد و املاک استان زنجان گزارشی از حد نگاری انجام شده توسط این سازمان ارائه کرد و اظهار داشت: میزان حد نگاری اراضی ملی و موات تا پایان سال قبل یک میلیون و 74 هزار هکتار است که طبق هماهنگی به عمل آمده با اداره کل منابع طبیعی استان ظرف یک ماه آینده میزان حد نگاری به یک میلیون و 132 هزار هکتار خواهد رسید.

کاظمی در ادامه میزان حد نگاری اراضی کشاورزی را تا سال 95 در حدود 75 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: سال قبل 132 هزار و 581 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان‌های زنجان، خدابنده و ایجرود برای حد نگاری گردآوری شد.

وی، متقاضی محور بودن طرح و استقبال نکردن زارعان به دلایل مالی را یکی دیگر از موانع موجود در راستای اجرایی شدن حد نگاری اراضی کشاورزی برشمرد و بیان کرد: ۷۰ تا ۸۰ درصد متصرفان دارای قولنامه عادی است.

معاون اداره کل ثبت اسناد و املاک استان زنجان با اشاره به اینکه از 75 هزار هکتار از اراضی کشاورزی 12 هزار و 131 هکتار حد نگاری شده است، اضافه کرد: از جمله موانع موجود در راستای حد نگاری شدن قانون منع جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی، فوت صاحبان انساق زراعی و ورثه‌ای بودن تصرفات و عدم توافق بین وراث، وجود شیوه نامه مالی و لزوم تسویه آن از طرف زارعین، متقاضی محور بودن طرح و عدم استقبال زارعین از جمله این عوامل است.

وی به حد نگاری منازل مسکونی بافت روستایی نیز اشاره کرد و گفت: حد نگاری مناطق مسکونی بافت روستایی تا پایان سال ۱۳۹۶ از کل املاک بافت مسکونی روستایی استان تعهد 5 هزار و 19 قطعه به مساحت 243 هکتار بود که در سال قبل پیشرفت زیادی کرده و به 32 هار و 629 قطعه با مساحت 5 هزار و 346 هکتار رسید.

کاظمی گفت: در آینده نزدیک در صورت استقبال متقاضیان عملیات حد نگاری مناطق باقیمانده املاک بافت مسکونی روستایی با همکاری بنیاد مسکن عملیاتی خواهد شد.

معاون اداره کل ثبت اسناد و املاک استان زنجان گفت: برابر بخشنامه سازمان در بافت مسکونی روستاها صدور و تعویض اسناد مالکیت دفترچه‌ای از هزینه‌های ثبتی به میزان یک میلیون ریال معاف است.

وی درباره حد نگاری شهرهای زیر 25 هزار نفر هم گفت: در سال ۱۴۰۰ اداره کل ثبت اسناد و املاک استان با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نسبت به حد نگاری املاک شهرهای زیر 25 هزار نفر اقدام وهم اکنون آمار در این باره 13 هزار و 181 قطعه به مساحت 569 هکتار است.

کاظمی تصریح کرد: حد نگاری املاک و اراضی دستگاه‌های اجرایی برابر تبصره ماده ۹ قانون حد نگار همه دستگاه‌ها مکلفند همه اطلاعات املاک متعلق به خود را برای صدور سند مالکیت تک برگی در اختیار سازمان ثبت قرار دهند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۶۸۷۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان