//
کدخبر: ۳۵۳۰۳۳ //

هشدار برای هتل آسمان شیراز / خطر تکرار فاجعه مرگبار پلاسکو و متروپل در شیراز

آتش سوزی سال 98 هتل آسمان سبب ترک خوردن سازه شد، گرچه مالک موظف به مقاوم سازی هتل شد اما آتش نشانی می گوید تاکنون سندی از این اقدام ارائه نشده و از حضور ماموران هم جلوگیری می شود.

هشدار برای هتل آسمان شیراز / خطر تکرار فاجعه مرگبار پلاسکو و متروپل در شیراز
به گزارش فرتاک نیوز،

 آخرین آمار از مرگ قطعی حداقل 17 نفر در حادثه دردناک ریزش ساختمان  متروپل   آبادان  خبر می دهد، حادثه ای که یادآور روزهای تلخ  سقوط   پلاسکو  است.

متروپل برخلاف پلاسکو ساختمانی جوان با ظاهری لوکس و چشم نواز بود، اما بی توجهی مالک و مدیران شهری به عیوب فراوان سازه و سر باز زدن از رعایت مقاوم سازی، نه تنها فاجعه‌ای عمیق و ملی رقم زد بلکه در خصوص وجود چنین سازه هایی در شهر هشدار داد.

مشابه چنین اتفاقی در شیراز، ایمنی ساختمان های لوکس شهرک برف فروشان بلوار حسینی الهاشمی است که از ابتدای احداث مورد سئوال قرار گرفته و به گفته منتقدین این برجها بر خط گسل زلزله بنا شده است.

برج نام آشنای هتل آسمان، از بزرگترین سازه های نا ایمن شیراز

این ساختمان که سومین برج مرتفع شیراز است، در سال 98 دچار حریق شد، آتش سوزی از طبقه زیرین و پایه  هتل  شروع شد و دلیل وجود مواد قابل اشتعال در این ساختمان نیمه متروک به‌سرعت شعله کشید.

این اتفاق به کاهش مقاومت مصالح و آسیب پذیری ساختمان بویژه فلزات به کار رفته در آن شد تا جایی که برج ترک برداشت و گفته میشد هر لحظه امکان ریزش آن وجود دارد.

رئیس سازمان  آتش نشانی  شیراز در پاسخ به پرسش فارس در خصوص وضعیت ایمنی هتل آسمان، بیان کرد: ما سازمان آتش نشانی در حوزه پیشگیری بخشی را ایجاد کردیم که از کلیه ساختمانهای سطح شهر، مراکز تجاری، اداری، بیمارستانها و حوزه های مختلف بازدید انجام شده و گزارش هریک از این بازدیدها به شکل تفصیلی برای دادستان ارسال می شود.

محمدهادی قانع خاطرنشان کرد: از همه  مجتمع های درمانی، مراکز تجاری و پاساژها بازدید کردیم، اخیرا از کلیه مدارس شیراز هم بازدید داشتیم و در حال حاضر قصد بازدید از مجتمع های مسکونی را داریم.

وی تأکید کرد: در این مرحله، هم گزارش تفصیلی برای مراجع قضایی ارسال می‌شود، هم اخطار برای خودشان جداگانه ارسال می شود.

رئیس سازمان آتش نشانی شیراز با بیان اینکه ساختمانها قبل از اینکه به پایان کار برسد، مرحله تأییدیه نقشه و اقداماتی که روی نقشه دستورات ایمنی خورده، باز به آتش نشانی مراجعه می کنند، گفت: بعد از گرفتن پایان کار مجدد تیم پیشگیری مراجعه می کنند و ساختمان های ناایمن در سیستم شهرداری مشخص می‌شود و در اصطلاح قفل می شود یعنی هیچ گونه استعلامی از شهرداری در این باره گرفته نمی شود و تا زمانی که آتش نشانی تایید نکند استعلامی داده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: ما اولین شهری هستیم که با تعامل با شهرداری این کار را انجام داده ایم و روزانه ما می‌بینیم برخی مجتمع ها برای این مسئله به ما مراجعه می کنند.

هیچ سند مقاوم سازی از هتل آسمان به آتش نشانی ارسال نشده

قانع در خصوص وضعیت  هتل آسمان  توضیح داد: این ساختمان بخاطر دپوی نا ایمن تجهیزات در طبقات منفی و تبدیل طبقات زیر زمین به انبار تجهیزاتی که در آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد مثل تشک، مبل، صندلی و... دچار آتش سوزی شد.

وی با بیان اینکه اطفای حریق هتل آسمان یک عملیات خاص و ویژه بود، گفت: در آن زمان پلیس مسیرها را بست، صورت جلسه شد و مدیریت بحران وقت اعلام کرد ساختمان در حال ریزش است، اما آتش نشانان با خطر پذیری زیاد و اطفای حریق، باعث تثبیت وضعیت شدند.

قانع تصریح کرد: حتی تا یک هفته پس از آتش سوزی همکاران ما راهها را بسته بودند و مانع رفت و آمد می‌شدند.

رئیس سازمان آتش نشانی شیراز تأکید کرد: در گام بعدی مهم این بود که این ساختمان پایدار هست یا خیر و آیا می تواند به فعالیت بپردازد، لذا مصوب شد یک کمیته راهبردی را در استانداری تشکیل بدهند تحت عنوان کمیته فنی، که مشخص کنند آیا ساختمان می‌تواند ادامه فعالیت بدهد یا خیر و مدیریت این کمیته فنی، مدیر کل دفتر فنی استانداری است.

قانع اضافه کرد: طرح مقاوم سازی مصوب شده و به کمک پیمانکار یک سری فعالیت در حال انجام است.

صدور اخطار ناایمن برای هتل آسمان/ از سرکشی مأموران آتش نشانی ممانعت کردند

رئیس سازمان آتش نشانی شیراز درباره بازدید از هتل آسمان، گفت: متاسفانه همکاری با ما صورت نگرفته که بتوانیم بازدید کنیم، ببینیم ساختمان در چه وضعیتی قرار گرفته و چه اقداماتی انجام شده است.

وی تصریح کرد: ما اخطاریه ها را برای مالک ساختمان صادر کردیم که اسناد مقاوم سازی، برنامه آینده این ساختمان حتی اگر مقاوم سازی شد، تجهیزات آتش نشانی که باید نصب شود را مشخص و ارائه کند که به چه شکل است، ولی هنوز چیزی به دست ما نرسیده است.

قانع تصریح کرد: وقتی ماموران ما برای سرکشی مراجعه کردند، مالک حضور نداشت و افرادی که بودند جلوگیری کردند از حضور نیروها که گزارش کتبی آن به دادستان ارسال شد و مجدد ما این هفته بازدید خواهیم داشت و اخطار نا ایمنی را صادر و نامه به دادستان زده می شود.

مردم نگران ریزش هتل آسمان

 رئیس سازمان آتش نشانی شیراز با بیان اینکه ما آمادگی داریم مالک ساختمان اسناد خود را در زمینه مقام سازی و تجهیزات آتش نشانی ارائه کند، گفت: در روزهای اخیر که اتفاق ریزش مترو پل رخ داده ما شاهد هستیم شهروندان تماس گرفته و در مورد مقاومت هتل آسمان سئوال می پرسند.

سید احسان اصنافی، شهردار شیراز در آخرین نشست رسانه ای خود از قرار گرفتن پرونده هتل آسمان روی میز تجدیدنظر کمیسیون ماده 100 خبر داد، با گذشت حدود یک ماه، خبرگزاری فارس نتیجه تجدیدنظر را از بخش حقوقی شهرداری شیراز جویا شد، این اداره در پاسخی مکتوب، در خصوص دلایل باز شدن مجدد پرونده گفت: پرونده مطروحه پرونده جدیدی نیست بلکه مسبوق به سابقه بوده که تاکنون تعیین تکلیف نهایی نشده است بدین شرح که شهرداری منطقه ۱ به جهت وقوع تخلفات ساختمانی و مغایرت مستحدثات احداثی با پروانه ساختمانی موارد تخلف را به کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری به عنوان مرجع ذیصلاح قانونی ارجاع نموده است.

در این یادداشت ذکر شده نظر به اینکه ساخت و ساز صورت پذیرفته از سوی مالک با نقض ضوابط و مقررات همراه بوده شهرداری حسب وظیفه قانونی با ارجاع به مرجع ذیصلاح درخواست تعیین تکلیف موضوع را نموده است.

به گفته اداره حقوقی شهرداری حسب دادنامه صادره از دیوان عدالت اداری، کمیسیون ماده ۱۰۰ موضوع را جهت رفع نقص و اخذ نظریه کارشناسی به هیات سه نفره کارشناسی ارجاع که تاکنون نظریه کارشناسی واصل نگردیده است.

بخش حقوقی شهرداری با ذکر این نکته که پرونده تاکنون منتهی به صدور رای نگردیده است، افزوده است: بدیهی است متعاقب واصل شدن نظریه کارشناسی و دیگر مقدمات جهت اتخاذ تصمیم، کمیسیون رسیدگی کننده مبادرت به صدور رای می نماید.

شهرداری شیراز در عین حال با شانه خالی کردن از مسئولیت خود تاکید کرده است: لازم به ذکر است کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها به عنوان مرجعی شبه قضایی و مستقل از مجموعه شهرداری اقدام می نمایدو زمان تصمیم گیری با توجه به وضعیت پرونده و به تشخیص اعضای کمیسیون می باشد نه شهرداری.

مجوزهای شهرداری هتل آسمان را جسور کرد

به گزارش فارس، وجود ساختمان های نا ایمن در شیراز، امر غیرقابل انکاری است. تجربه های تلخ گذشته اگر منجر به حل مشکلات و چاره اندیشی نشود، جز هزینه و مصیبت برای جامعه دستاوردی نخواهد داشت.

هتل آسمان، سازه غول پیکری است که برای قد کشیدن و تسخیر آسمان از شهرداری مجوز  گرفته است و همین مجوزها سازندگان این برج را جسور کرده است و نمی تواند اکنون از زیربار  عواقب آن شانه خالی کرده و از خود سلب مسئولیت کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۳۰۳۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان