//
کدخبر: ۳۴۵۸۲۵ //
در حاشیه بازدید از شاهکار معماری جهان مطرح شد؛

ساماندهی «فلک‌الافلاک» بستر توسعه گردشگری/ اما و اگرهای ثبت جهانی!

در جریان بازدید نماینده تهران در مجلس و جمعی از کارشناسان میراث فرهنگی از شاهکار معماری جهان، ساماندهی فلک‌الافلاک بستر توسعه گردشگری مرکز لرستان مطرح و بر ثبت جهانی آن تأکید شد.

ساماندهی «فلک‌الافلاک» بستر توسعه گردشگری/ اما و اگرهای ثبت جهانی!
به گزارش فرتاک نیوز،

سید نظام الدین موسوی نماینده اسلامشهر، تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی امروز به همراه جمعی از کارشناسان میراث‌فرهنگی از قلعه تاریخی فلک‌الافلاک خرم‌آباد بازدید کرد.

وی در حاشیه این بازدید اظهار کرد: «بنا بر توصیه استاندار لرستان به همراه جمعی از کارشناسان میراث‌فرهنگی از قلعه فلک‌الافلاک بازدید کردیم و جوانب مختلف این بنای تاریخی را مورد ارزیابی قرار دادیم.

موسوی ادامه داد: مسئله آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک امری بسیار مهم و ضروری بوده و بی توجهی به آن اجحاف در حق تاریخ و فرهنگ لرستان است.

3636304

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آزادسازی قلعه فلک‌الافلاک مصوبه مجلس شورای اسلامی را دارد، عنوان کرد: علاوه بر این در سفر مقام معظم رهبری به استان لرستان این موضوع مورد تاکید قرار گرفت.

موسوی یادآور شد: در سفر اخیر رئیس‌جمهوری هم آزادسازی قلعه فلک الافلاک جزو مصوبات سفر آمده و از سوی دیگر ثبت جهانی این بنا مستلزم آزادسازی و احیای بافت تاریخی است.

وی خاطر نشان کرد: موضوع ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک از حیث احیای این بنای تاریخی اهمیت دارد و همچنین به توسعه اقتصاد استان لرستان کمک خواهد کرد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قلعه فلک‌الافلاک به عنوان بارزترین نماد تاریخی و گردشگری استان مورد توجه نمایندگان مجلس است و بنده به عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ لرستان که توفیق نمایندگی مجلس را دارم همراه با سایر نمایندگان شهرستان خرم‌آباد در پیگیری این مسئله از طریق هیئت رئیسه مجلس تلاش خواهیم کرد.

بنا بر این گزارش، قلعه باستانی «فلک الافلاک» یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان است، بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث فرهنگی این مرزوبوم است.

3636303

زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته‌شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز به نام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

این بنای کم‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

طرح استحکام‌بخشی و لرزه‌خیزی قلعه تاریخی فلک الافلاک سال‌هاست که به دلایل مختلفی تکمیل‌نشده و امروز شاهد مشکلاتی در این بنای تاریخی هستیم، مشکلاتی که با هشدار کارشناسان مواجه شده است.

عدم تحقق وعده‌های مختلف پیرامون ساماندهی حریم بنای تاریخی فلک الافلاک در حالی است که قانون ساماندهی حریم این بنای تاریخی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی مورخ نوزدهم آذرماه سال ۱۳۸۲ تصویب و در ۲۶ آذرماه به تأیید شورای نگهبان رسید.

شاید نخستین کسی که دغدغه ساماندهی حریم این بنای تاریخی را مطرح کرد رهبر معظم انقلاب اسلامی بود که در سال ۱۳۷۰ خواستار توجه به این امر شد. بااین‌حال همچنان کمبود اعتبار و نبود همت و عزم جدی در میان متولیان این پروژه را به نتیجه نرسانده است. ‌

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۵۸۲۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان