//
کدخبر: ۳۳۶۴۸۷ //

هشدار راهداری مهاباد: رانندگان مراقب پدیده یخ سیاه جاده باشند

رییس اداره راهدای و حمل و نقل جاده ای مهاباد با هشدار نسبت به پدیده "یخ سیاه" به رانندگان هنگام تردد در جاده ها گفت: امروز چندین دستگاه خودرو در محورهای مواصلاتی این شهرستان به دلیل بروز این وضعیت واژگون شدند.

هشدار راهداری مهاباد: رانندگان مراقب پدیده یخ سیاه جاده باشند
به گزارش فرتاک نیوز،

محسن خادمی شامگاه جمعه اظهار داشت: بروز مه غلیظ ، پدیده شبنم و برودت هوا موجب لغزندگی و یخ زدگی سطوح جاده ها و پدیده یخ سیاه می شود که در این وضعیت به علت ضخامت نازک و شفافیت بالا، یخ به شکل آسفالت به نظر می آید.

وی با اشاره به اینکه ضخامت کم یخ موجب اثر پذیری رنگ سطح جاده بر روی آن می شود که به این پدیده "یخ سیاه" می گویند، افزود: در این شرایط رانندگان با تصور ایمن بودن و لغزنده نبودن جاده با سرعت اقدام به تردد می کنند در حالیکه احتمال خروج خودرو از مسیر اصلی و واژگونی آن بسیار زیاد است.

رییس اداره راهدای و حمل و نقل جاده ای مهاباد اضافه کرد: برای مواجه نشدن با پدیده یخ سیاه باید از ترددهای صبحگاهی در فصل سرما به ویژه در محورهای برون شهری باید پرهیز کرد و زمان سفر را به پس از بالا آمدن آفتاب، گرم شدن نسبی سطح زمین و ذوب شدن یخ، موکول کرد.

خادمی همچنین با بیان اینکه نیاز است که رانندگان حتماً با احتیاط کامل و رعایت فاصله طولی مطمئنه از وسیله نقلیه جلو حرکت کنند افزود: به علت مه غلیظ فاصله دید افقی نیز کاهش می یابد که در چنین شرایطی نیز باید تمامی نکات ایمنی و استفاده از چراغ مه شکن توسط رانندگان رعایت شود.

وی ادامه داد: صبح امروز شاهد بروز پدیده یخ سیاه در سطح بیشتر جاده های این شهرستان بودیم که موجب شد چندین دستگاه خودرو به ویژه در محور مهاباد به ارومیه واژگون شود.

وی از رانندگان خواست با توجه به کاهش دید افقی، برودت هوا و شبنم در محورهای مواصلاتی به‌ویژه در گردنه‌ها، با احتیاط و رعایت فاصله طولی رانندگی کرده و قبل از حرکت نسبت به بررسی عملکرد مناسب سیستم روشنایی، بخاری و سیستم ترمز خودرو خود اطمینان حاصل و سپس اقدام به مسافرت کنند.

امسال برای تسریع در عملیات راهداری و برف‌روبی در این شهرستان علاوه بر راهدارخانه مرکزی، راهدارخانه "کیتکه" (گردنه جواله‌ره‌شان) و "کله‌گاوی" ( گردنه زمزیران) در مسیر مهاباد - سردشت، "قره‌بلاغ" (مسیر مهاباد - بوکان) و سه راهداری سیار در این شهرستان نیز فعال است.

مهاباد دارای بیش از ۸۴۰ کیلومتر راه شامل ۲۳۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی و ۶۱۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت و شوسه است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۶۴۸۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان