//
کدخبر: ۳۳۱۸۶۸ //

صدور هشدار سطح نارنجی وضعیت جوی برای استان ایلام

بخش دشت عباس با ۳۱ میلی متر بارندگی رکورددار بارش‌ها از شب گذشته تاکنون در استان ایلام بوده و این بارش‌ها سبب طغیان رودخانه‌ها، جاری شدن سیلاب و مسدود شدن موقت مسیر ارتباطی ۵ روستا در این بخش شده است.

صدور هشدار سطح نارنجی وضعیت جوی برای استان ایلام
به گزارش فرتاک نیوز،

چند سالی است که خشکسالی گریبان کشاورزان ایلامی را گرفته و این موضوع به یک چالش جدی برای کشاورزان ایلامی تبدیل شده است.

روز گذشته اما به دنبال ورود یک سامانه‌ بارشی به استان، بارش‌های خوبی در برخی مناطق استان ایلام صورت گرفت تا جایی که این بارش‌ها در بخش دشت عباس شهرستان دهلران موجب طغیان رودخانه‌ها شد.

۳۱ میلی‌متر بارندگی در دشت عباس دهلران

مجتبی میهن‌پرست رئیس گروه پیش‌بینی اداره هواشناسی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: تا کنون ۳۱ میلی‌متر بارش باران در بخش دشت عباس شهرستان دهلران ثبت شده که این بارش‌ها در بخش دشت عباس سبب طغیان رودخانه‌ها شد.

وی افزود: بارندگی‌ها برای امروز تقریبا پراکنده شده یا به پایان رسیده‌اند اما پیش بینی می‌شود که شاخه دوم این سامانه از امشب در استان فعال شود.

رئیس گروه پیش‌بینی اداره هواشناسی ایلام بیان کرد: این سامانه تمام استان را تحت پوشش خود قرار می‌دهد اما بیشترین بارش‌ها برای جنوب شرق و شمال غرب استان پیش بینی می‌شود.

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن موقت مسیر ارتباطی ۵ روستا

آیت قیصر بیگی مدیرکل مدیریت بحران استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در پی صادر شدن هشدار سطح نارنجی برای استان، بارش‌های نسبتا شدید در مناطق جنوبی استان موجب جاری شدن سیلاب و مسدود شدن موقت مسیر ارتباطی ۵ روستای بخش دشت عباس از جمله روستاهای چم‌هندی، ابوغویر، صمانه، حسن قندی، فکه و شرکت واحد بهره برداری نفت و گاز چشمه خوش شد.

وی در ادامه افزود: بر طبق گزارش دریافتی از منطقه هم اکنون مسیر مذکور باز و تردد انجام می‌شود.

بارندگی‌ها تا 1 آذر تداوم دارد

مدیرکل مدیریت بحران استان ایلام همچنین از صدور «هشدار سطح نارنجی» برای کل استان در روزهای یکشنبه و دوشنبه خبر داد و گفت: بنا بر اعلام سازمان مدیریت بحران کشور و گزارش سازمان هواشناسی از روز یکشنبه ۳۰ آبان سامانه ناپایدار بارش‌زا کل استان را فرا خواهد گرفت و تا روز دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ تداوم خواهد یافت.

دبیر ستاد مدیریت بحران استان ضمن اعلام آماده باش کامل به اعضای ستاد مدیریت بحران استان در خصوص احتمال وزش باد نسبتا شدید، بارش شدید باران، رعد و برق و تگرگ هشدار داد و افزود: اعضای ستاد مدیریت بحران استان با توجه به احتمال وقوع صاعقه، آبگرفتگی موقت معابر، احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها و لغزندگی محورهای مواصلاتی ضمن اتخاذ تمهیدات و ملاحظات لازم برای مقابله با هرگونه حادثه احتمالی توصیه می‌شود در این شرایط از صعود به ارتفاعات و اتراق در بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری شود.

وی افزود: همچنین تاکید می‌شود جهت جلوگیری از احتمال خسارت روان‌آبها و مسدود شدن جاده‌ها و معابر آب منطقه‌ای و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خارج از شهرها و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در داخل شهرها و روستاها نسبت به پاکسازی و باز کردن دهانه پل‌ها، آبراهه‌ها و جداول درون شهری اقدام کنند.

بارش باران بر تن زمین‌های استان قطعا نویدبخش روزهایی بهتر و زیباتر برای استان ایلام است و در صورتی که این بارش‌ها در طی سال جاری ادامه داشته باشد، می‌تواند نقش موثری در جبران خشکسالی‌های گذشته ایفا کند.

در این میان اما لازم است با توجه به هشدارها و دستور العمل‌های کارشناسان ستاد مدیریت بحران و اداره هواشناسی از بروز هر گونه حادثه احتمالی جلوگیری کنیم تا شیرینی بارش رحمت الهی با تلخی حوادث ناگوار کمرنگ نشود.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۱۸۶۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان