//
کدخبر: ۳۲۳۹۲۰ //

کاهش نیم‌دانه شدن برنج‌ها در گیلان

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با افزایش مدرن سازی کارخانه های شالیکوبی شاهد کاهش نیم‌دانه شدن ضایعات برنج هستیم.

کاهش نیم‌دانه شدن برنج‌ها در گیلان
به گزارش فرتاک نیوز،

مسعود الماسی در جمع خبرنگاران افزود: از مجموع ۲۱۰۰ واحد صنایع تبدیلی در استان گیلان بخش بزرگی از آن یعنی، یک ۱۴۲۰ کارخانه مربوط به حوزه شالی کاری و صنایع تبدیلی برنج است که نشانگر اهمیت و جایگاه صنعت در حوزه تولید برنج کشور است.

وی افزود: کارخانجات ما در استان گیلان با سابقه بسیار طولانی از سال های گذشته تا به امروز در بحث اصلاح ساختار به شدت مورد توجه قرار گرفته و از مجموع کارخانجات ما بیش از ۶۰۰ کارخانه تا به امروز در طرح اصلاح ساختار، تغییراتی در آن بوجود آمده که در جهت کاهش ضایعات توانسته بسیار موثر باشد.

الماسی با تاکید بر اینکه ظرفیت استان گیلان برای کاهش ضایعات حدود ۴۵ هزار تن طی چند سال اخیر اتفاق افتاده است، گفت: ارزش اقتصادی این مقدار برنج کاملا به معیشت کشاورزان برمی گردد.

وی تصریح کرد: ما با این ۴۵ هزار تن ضایعاتی که صرفه جویی کردیم راه را برای منافع کشاورزان فراهم کردیم.

الماسی گفت: در حوزه کارخانه های صنایع تبدیلی یکی از اساسی ترین مباحث ما در زمان تبدیل، تفاوت قیمتی است که برای ارزش کار این کارخانه ها اصلاح شده مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با یک ارزش بسیار کم نسبت به کارخانجات سنتی  که هم اکنون انجام می شود منافع کشاورز را صددرصد تامین می کند چرا که با آن برگشت ضایعات اتفاق نمی افتد.

الماسی بابیان اینکه امروزه حدود ۸۰ درصد برداشت برنج ما به صورت مکانیزه انجام می شود، افزود: به شدت به اصلاح ساختار بقیه کارخانجات هم نیاز داریم.

وی گفت: فرصت زمانی کوتاه، حجم بسیار زیادی از تولید وارد کارخانجات میشود و نیاز است این فضا به طریقی تغییر پیدا کند که بتواند زمینه برای این تبدیل را در کوتاه مدت فراهم کند.

الماسی اظهار کرد: و امیدواریم بزودی تسهیلات بسیار مناسبی را برای این بحث که مورد نیاز است با درصد سود خیلی پایین تر نسبت به گذشته تامین کنیم تا بتوانیم زمینه اصلاح دیگر کارخانجات را نیز دنبال کنیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۳۹۲۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان