//
کدخبر: ۳۰۹۳۳۵ //

خبرهای خوش مترویی برای تهرانی ها/ از افتتاح دو ایستگاه جدید بعد از عید فطر تا اتمام طراحی ۴ خط جدید

مدیرعامل شرکت مترو تهران توضیحاتی درباره طراحی 4 خط جدید مترو برای پایتخت و افتتاح دو ایستگاه جدید اقدسیه و مرزداران بعد از عید فطر و آغاز عملیات اجرایی بخشی از خط 10 ارائه کرد.

خبرهای خوش مترویی برای تهرانی ها/ از افتتاح دو ایستگاه جدید بعد از عید فطر تا اتمام طراحی 4 خط جدید
به گزارش فرتاک نیوز،

هرچند که جولان کرونا در تهران سبب کاهش آمار مسافران شهر زیرزمینی در پایتخت شده و در حال حاضر علاقه تهرانی ها به استفاده از مترو به دلیل شرایط حاد کرونایی به شدت کاهش یافته است ولی به طور کلی مترو اولویت اصلی بسیاری از مردم پایتخت برای تردد در سطح شهر محسوب می شود به طوری که قبل از شیوع کرونا میانگین روزانه تا 2 میلیون سفر از طریق مترو تهران صورت می گرفت.

توسعه مترو علاوه بر کاهش ترافیک و تسهیل در رفت و آمد شهروندان در سطح شهرها، راهکاری جهت مقابله با آلودگی هوا محسوب می شود و توسعه آن همواره مورد توجه مدیران شهری در کلانشهرهای مختلف جهان بوده و نشانه ای از توسعه یافتگی شهرها محسوب می شود.

درباره موضوعات مختلف در مترو تهران از جمله افتتاح خطوط 8، 9، 10 و 11 مترو، تحقق اوراق مشارکت سال 98 و 99، وضعیت مناطق تهران به لحاظ وجود ایستگاه مترو و موضوع استعفای برخی از مدیران مترو پایتخت همچنین سرانجام افتتاح مترو مرزداران و اقدسیه و ماجرای متوقف شدن عملیات اجرایی مترو پردیس با علی امام، مدیرعامل شرکت مترو تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

 

راه‌اندازی مترو پردیس بر عهده شرکت مترو تهران نیست

گفته می‌شود که عملیات اجرایی مترو پردیس با مخالفت سازمان محیط زیست متوقف شده است، نظر شما در این زمینه چیست و علت این قضیه چگونه بوده است؟

راه‌اندازی مترو پردیس بر عهده شرکت مترو تهران نیست و این موضوع مسؤولیت آن به شرکت عمران شهرهای جدید واگذار شده است و ماجرای آن تقریبا مشابه راه‌اندازی مترو هشتگرد است اسفند سال گذشته شرکت عمران پردیس می‌خواست کلنگ راه‌اندازی این مترو را بزند ولی چند روز مانده به کلنگ‌زنی این موضوع متوقف شد. بهتر است علت دقیق متوقف شدن عملیات اجرایی را از شرکت عمران پردیس سوال کنید ولی در مورد راه‌اندازی مترو پرند وضعیت متفاوت است و عملیات اجرایی آن بر عهده شهرداری پایتخت گذاشته شده که اقدامات در این زمینه در حال انجام است.

چرایی عدم افتتاح مترو پرند

چرا مترو پرند علیرغم مطالبه شهروندان و پیگیری های انجام شده هنوز راه اندازی نشده است؟

در سال‌های گذشته، اقدامات متعددی برای راه‌اندازی و تکمیل این پروژه مترویی صورت پذیرفته اما به دلیل پیوسته نبودن فعالیت‌های انجام شده که ناشی از عدم تامین کامل منابع مالی مورد نیاز بوده است، متاسفانه علیرغم پیشرفت عملیات اجرایی در بسیاری از جبهه‌های کاری، خط مترو تهران ـ شهر جدید پرند صرفاً تا فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) فعال شده که میزان مسافران روزانه آن با اهداف طرح کلی، اختلاف بسیار زیاد و غیر قابل قبولی دارد.

 تکمیل و راه‌اندازی یک خط مسیر تهران ـ پرند حداقل 600 میلیارد تومان نیاز دارد 

در حال حاضر و طبق برآوردهای صورت گرفته، تکمیل و راه‌اندازی یک خط از این مسیر، به بودجه‌ای در حدود حداقل 600 میلیارد تومان نیاز دارد تا بتوان ظرف مدت زمان 10 ماه، عملیات اجرایی فاز سوم خط مذکور را به سرانجام رسانید و بخش حدفاصل فرودگاه امام خمینی (ره) تا ایستگاه پرند را فعال کرد.

امیدواریم با پیگیری‌ و مساعدت بیش از پیش شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و تخصیص 100 درصدی اعتبار عمرانی طرح در شش ماهه نخست سال جاری، ضمن تامین منابع مالی مورد نیاز و رفع موانع اجرایی پروژه، بتوانیم در اسرع وقت این پروژه نیمه تمام را به سرانجام برسانیم تا جمعیت قابل‌توجهی از شهروندان ساکن یا شاغل در مراکز اداری ـ تجاری این مسیر بتوانند از مواهب شبکه حمل و نقل ریلی درون شهری بهره‌مند شوند.

خبری خوش مترویی برای ساکنان منطقه 22

گفته می‌شود عملیات اجرایی بخشی از خط 10 مترو تهران قرار است به زودی انجام گیرد جزئیات این موضوع به چه صورت خواهد بود؟

 پس از تصویب آخرین نسخه طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران در بهمن  ۱۳۹۸، بزودی شاهد شروع رسمی عملیات عمرانی اولین ایستگاه از خط ۱۰ مترو در میدان دریاچه شهدای خلیج فارس خواهیم بود البته در شهریور سال گذشته کلنگ‌زنی خط 10 را در محدوده نمایشگاه بین‌المللی داشتیم و دستگاه TBM در انتهای خط 7 در میدان کتاب را مونتاژ کردیم و در زمین مجاور میدان دریاچه چیتگر قرار داریم قطعات دستگاه TBM در حال حاضر منتقل به محل شده و آماده شروع عملیات هستیم. حفاری در مجاورت دریاچه چیتگر به عمق 18 متر باید لحاظ شود و پس از آن حفاری تونل از میدان دریاچه به سمت میدان کتاب که 14.5 کیلومتر است آغاز خواهد شد.این مسأله هیچ مشکلی برای اهالی محله و یا دریاچه چیتگر نخواهد داشت و مردم نگرانی در این زمینه نداشته باشند. 

برنامه ریزی کرده ایم که اواخر هفته آینده طی مراسمی با حضور حناچی شهردار پایتخت عملیات اجرایی احداث نخستین قطعه از خط 10 مترو به صورت رسمی آغاز می شود و ان شالله این برنامه با تحقق بودجه ها و اوراق مشارکت هرچه سریع تر به پیش رود. 

 خط 10 مترو تهران از جمله 4 خط جدید این شبکه به حساب می آید که بهمن سال 1398 در طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت به تصویب رسید و در خرداد سال 1399 جهت اجرا به شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) ابلاغ شده است.این خط به طول کلی 43 کیلومتر با 35 ایستگاه ، از محدوده قنات کوثر در تقاطع بزرگراه های شهید زین الدین و شهید باقری شروع شده و در نهایت به ایستگاه وردآورد از خط 5 مترو تهران متصل خواهد شد.

ساخت 4 خط جدید 8، 9، 10 و 11 در پایتخت

خط 11 مترو چه زمانی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود؟

برای 4 خط جدید 8، 9، 10 و 11 سال گذشته مشاور طراحی اولیه گرفتیم و مشاور برای هر خط قطعات مستقل در نظر گرفت و تقسیم‌بندی انجام شد تا بر اساس پارامترهای مختلف مانند نیازهای ترافیکی، مسافرپذیری، مبحث TOD، مجتمع‌های ایستگاهی و تأمین مالی اولویت‌بندی‌های لازم انجام گیرد و اکنون در مراحل پایانی این طراحی هستیم و رو به اتمام است نتایج اولیه که حاصل شد اقدامات اجرایی صورت می‌گیرد. به طور مثال اولویت اول ما ابتدا ایجاد 14.5 کیلومتر مترو از میدان دریاچه چیتگر تا میدان کتاب است قطعه بعدی از میدان دریاچه در خط 10 مترو تا وردآورد خواهد بود و اولویت سوم یکی از قطعات خط 11 در محدوده منطقه 21 و 18 وبه عبارتی از پارک چیتگر تا منطقه 18 خواهد بود.

6 منطقه در تهران  به لحاظ وجود ایستگاه مترو فقیرند

کدام مناطق تهران بیشترین و کمترین ایستگاه های مترو را دارند؟

برخی مناطق به واقع در فقر بهره مندی از ایستگاه های شبکه مترو قرار دارند؛ به طور مثال مناطقی همچون مناطق ۹ و ۲۰ صرفا از ۳ ایستگاه برخوردار بوده و مناطق پرجمعیتی مثل مناطق ۱۵ و ۱۷ هریک تنها از ۲ ایستگاه بهره مند هستند.

اوضاع در مناطق ۱۸ و ۲۱ بدتر است چراکه منطقه ۱۸ با وسعت ۸۱ کیلومتر مربع و جمعیت بیش از ۴۲۰ هزار نفر فقط یک ایستگاه مترو دارد و منطقه ۲۱ که رتبه توسعه یافتگی آن در پایتخت ۷ عنوان شده و یکی از ۵ منطقه وسیع تهران تلقی می شود، کلا از وجود این امکان شهری بی بهره است. 

تحقق اوراق مشارکت به کندی پیش می رود

سرانجام تحقق اوراق مشارکت به کجا رسید؟

بودجه ناشی از اوراق مشارکت سال 98 کامل محقق نشد و 219 میلیارد تومان آن باقی مانده با بانک عامل مبحث وثیقه مطرح است و پیگیر آن هستیم ولی این موضوع مانند سال گذشته به کندی پیش می‌رود. برای اوراق سال 99 هم شب عید اقداماتی انجام دادیم تا فعال شود در حال نهایی شدن موضوع بحث قرارداد با بانک عامل هستیم تا مراحل بعدی طی شود.

افتتاح دو ایستگاه مرزداران و اقدسیه تهران بعد از عید فطر

افتتاح ایستگاه‌های جدید مترو به کجا رسید؟

این مسأله قطعا در دستور کار است و طی دو هفته آینده و بعد از عید فطر دو ایستگاه مرزداران و اقدسیه با حضور شهرداران تهران و مسؤولان مربوطه افتتاح می‌شود و شهروندان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. 

در حال حاضر مترو تهران 137  ایستگاه در 7 خط دارد و برنامه ریزی انجام داده ایم تا حداقل 6 ایستگاه دیگر طی 4 ماه آینده در خطوط 3 و 6 و 7 افتتاح شود و امیدواریم بودجه و اعتبار هم فراهم تا شهروندان تهران هرچه بیشتر بتوانند از شهر زیر زمینی بهره مند شوند. 

البته به موجب تصمیم شورای اقتصاد درخصوص اصلاح مصوبه مربوط به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور،‌ شرکت‌های قطار شهری در تهران و ۸ کلانشهر دیگر کشور، مجدداً‌ از یک منبع مالی مهم و تأثیرگذار بهره‌مند خواهند شد و این موضوع ان شالله بخشی از مشکلات مالی مترو را برطرف خواهد کرد.

این موضوع پس از پیگیری ها و مذاکرات مستمری که سال گذشته با وزارت نفت، سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور داشتیم، ایجاد شد و بر همین اساس مصوبه کاهش خط مبنای محاسبات صرفه‌جویی سوخت به ازای هر سفر جدید با ناوگان جدید شبکه خطوط مترو به تصویب شورای اقتصاد رسید تا همچون سال ۱۳۹۸ بتوانیم از این منبع مالی ارزشمند و قانونی، در راستای توسعه مترو کلانشهرها استفاده کنیم.

با وجودکاهش درآمدهای شهرداری توانستیم رکورد بزنیم

بسیاری معتقدند در این دوره از مدیریت شهری ساخت خطوط مترو و تکمیل آن بسیار به کندی پیش رفته است نظر شما درباره این موضوع چیست؟

ببینید به هر حال کشور در 3 سال گذشته بدترین شرایط اقتصادی دهه‌های اخیر را تجربه کرده و از اسفند سال ۱۳۹۸ به دلیل شیوع بیماری کرونا و کاهش درآمدهای شهرداری، عملاً بحث تامین منابع مالی برای توسعه خطوط شبکه مترو پایتخت با چالش‌های اساسی مواجه بوده است.

ولی باید به این نکته توجه داشت که علیرغم مشکلات و تحریم ها با افتتاح  ایستگاه های جدید بزودی در خطوط ۳ ،۶ و ۷ مترو تهران، شمار ایستگاه های بهره برداری شده در این دوره مدیریت شهری رکورد زده و از مرز 30 ایستگاه فراتر خواهد رفت.

همچنین از آبان‌ سال ۱۳۹۶ تا به امروز، غیر از ایستگاه‌های بهره برداری شده که شمار آنها تا شهریور امسال حداقل به ۳۲ ایستگاه می‌رسد، ۴ پست برق به همراه ۱۲ ورودی جدید، ۵۶ سامانه تهویه هوا و حدود ۴۰ کیلومتر مسیر مترو نیز به امکانات این شبکه حمل و نقلی افزوده شده است و باید به این دستاوردها توجه کرد.

گلایه شهروندان از صدای قطار در منازل مسکونی/چاره ای نداریم و نمی توان خط را تعطیل کرد

در برخی از محلات تهران شهروندان گلایه دارند که در منازل مسکونی‌شان صدای رد شدن قطار مترو به گوش می‌رسد و حتی آزاردهنده است جهت رفع این مشکل چه اقدامی شرکت مترو می‌تواند انجام دهد؟

مترو حداقل در عمق 20 متری زمین قرار دارد ولی با این وجود ممکن است هنگام عبور قطار لرزش کمی در برخی از منازل مسکونی احساس شود خطوط مترو از قبل ساخته شده و اکنون نمی‌توان کاری انجام داد. بنابراین اگر بخواهیم این مشکل را به طور کامل رفع کنیم باید خط تعطیل شود و اقدامات لازم صورت گیرد که تعطیلی خط آسیب‌زا است و در رفت و آمد مردم اختلال ایجاد می‌کند و ممکن است هزاران نفر در طول روز که از مترو استفاده می‌کنند دچار مشکل شوند.

استعفا در شرکت مترو تهران نداشته‌ایم 

اخیراً استعفای مدیران شرکت مترو و بهره‌برداری مترو در شهرداری تهران مطرح شده است از ماجرای این موضوع خبر دارید و علت آن چه بوده است؟

استعفا در شرکت مترو تهران نداشته‌ایم اتفاق خاصی هم نیفتاده در مورد شرکت بهره‌برداری مترو هم من خبر ندارم و باید از مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بپرسید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۹۳۳۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان