//
کدخبر: ۲۹۹۷۸۰ //

عملیات آتش‌نشانان اعزامی به مرز افغانستان با موفقیت پایان یافت

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد گفت: عملیات سه‌ روزه آتش‌نشانان ایران برای مهار حریق گسترده در منطقه مرزی کشورمان با افغانستان با موفقیت به پایان رسید لذا آتش‌نشانان اعزامی در حال ترک منطقه و بازگشت به پایگاهها و ایستگاههای سازمانی خود هستند.

عملیات آتش‌نشانان اعزامی به مرز افغانستان با موفقیت پایان یافت

آتشپاد مسعود ظهوریان عصر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: اعزام سریع گروههای عملیاتی متشکل از آتش‌نشانان زبده به منطقه مرزی اسلام‌قلعه - دوغارون واقع در شرق خراسان رضوی بنا به دستور فوری استاندار از طریق ستاد استانی مدیریت بحران عصر شنبه ۲۵ بهمن ماه جاری به سازمان آتش‌نشانی مشهد ابلاغ شد.

وی ادامه داد: بر این اساس ۳۰ نفر از آتش‌نشان مجرب و متخصص در امور اطفاء حریقهای سنگین و امداد در بحران به همراه ۱۱ دستگاه خودروی سنگین ویژه و دیگر تجهیزات تخصصی بطور مستقیم با شتاب لازم عملیاتی از مشهد به نقطه حادثه‌دیده در مرز ایران و افغانستان اعزام شدند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد گفت: یگان ویژه آتش‌نشانی مشهد با پیوستن آتش‌نشانان محلی دیگر شهرهای شرقی خراسان رضوی به ویژه تایباد در چارچوب هماهنگی دستگاههای ذیربط مدیریت بحران با فوریت عملیات اطفا حریق را در تاسیسات گمرگی اسلام‌قلعه افغانستان در جوار ایران آغاز کرده و پس از عملیاتی نفسگیر به این بحران خاتمه دادند.

وی افزود: اینک یگان آتش‌نشانان اعزامی از مشهد پیرو هماهنگی مسوولان استانی و محلی مدیریت بحران همراه با خودروها و تجهیزات تخصصی خود در حال ترک منطقه آرام گرفته از بحران و بازگشت به پایگاههای سازمانی خود هستند.

به گزارش فرتاک نیوز، ساعت ۱۳ روز ۲۵ بهمن ماه انفجار بزرگی در تاسیسات گمرکی اسلام ‌قلعه افغانستان واقع در مقابل گمرک مرزی دوغارون شهرستان تایباد در شرق خراسان رضوی رخ داد. انفجار اولیه بخاطر حضور تانکرهای حامل سوخت و گاز در منطقه به دهها انفجار پی در پی و آتش سوزی بسیار گسترده انجامید لذا والی هرات از استاندار خراسان رضوی درخواست کمک کرد. 

گمرک اسلام‌قلعه در خاک افغانستان و فاصله ۲۵ کیلومتری از شرق شهر تایباد قرار دارد. 
استاندار خراسان رضوی علاوه بر دستور سریع به نهادهای امدادی برای گسیل به منطقه آسیب‌ دیده، عصر همان روز به بازدید مرز دوغارون رفت.

۱۰۰ آتش‌نشان زبده اعزامی از شهرهای مشهد، تایباد، تربت‌جام، باخرز، فریمان و خواف با بکارگیری ۴۰ دستگاه خودروهای سنگین آتش‌نشانی عملیات مهار آتش‌سوزی گسترده را در اسلام‌قلعه افغانستان به دست گرفته و آن را ظرف کمتر از ۲۰ ساعت با موفقیت به پایان رساندند. همچنین ۱۰ نیروی آتش‌نشان افغانستان با دو خودروی آتش‌نشانی در جریان مهار حریق گسترده اسلام‌قلعه حضور و مشارکت فعال داشتند. 

رییس اداره ترانزیت اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز امروز به خبرنگار گفت: روال رفت و آمد مسافران پیاده از گذرگاه مرزی دوغارون پس از مها آتش‌سوزی گسترده تاسیسات گمرکی اسلام قلعه افغانستان هم‌اینک عادی شده و از دیروز ۲۶ بهمن ماه بدون وقفه در حال انجام است.

حمید محمدی‌فاز  بیشترین موارد کنونی تردد مرزی مسافران پیاده را از طریق گذرگاه دوغارون مربوط به خروج از ایران ذکر و بیان کرد: رفت و آمد ورودی و خروجی مسافران از طریق این گذرگاه مرزی فعلا بدون استفاده از خودرو انجام می‌شود. 

محسن سیاح، فرماندار تایباد نیز عصر دیروز گفت: رفت‌ و آمد ناوگان ترانزیت، حمل و نقل و جابه‌جایی بار و کالا که بخاطر آتش‌سوزی وسیع در اسلام‌قلعه افغانستان دچار وقفه شده بود، ظرف ۴۸ ساعت آینده در گذرگاه مرزی دوغارون به روال عادی پیشین خود بازخواهد گشت. 

گمرک و گذرگاه مرزی دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر تایباد قرار دارد. مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد نیز در  فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است.

تایباد از سمت شرق و جنوب شرق هم مرز با کشور افغانستان است. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۹۷۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان