//
کدخبر: ۲۹۹۰۷۳ //

تلاش در جهت کاهش فرارهای مالیاتی/تامین تنها ۶ درصد منابع مالیاتی در ۱۵ استان

رئیس سازمان امورمالیاتی گفت: تعداد ۱۵ استان در مجموع کمتر از ۶ درصد درآمد منابع مالیاتی کشور را تامین می‌کنند.

تلاش در جهت کاهش فرارهای مالیاتی/تامین تنها 6 درصد منابع مالیاتی در 15 استان

 امیدعلی پارسا در آیین افتتاح ساختمان جدید امور مالیاتی گچساران گفت: چند سالی در این استان خدمت کردیم،صفا و صمیمیت و شجاعت را در مردمان این استان دیده و می‌بینیم و امید است که بتوانیم آن عدالت و توسعه‌ای که حق مردم است اجرا کنیم.

وی افزود: در احداث این ساختمان آبرومند در طول این ۶سال خیلی ها نقش داشتند به هر حال کار کردن در سازمان امور مالیاتی با کار کردن با سازمان های دیگر تفاوت دارد و طبیعت مالیات ستانی و طبیعت کار در این سازمان جنسی متفاوت دارد.

پارسا در ادامه تصریح کرد: اگر سیستم اداری کشوری توانست متناسب با ثروت و درآمد و مصرف و البته پس از کسر معافیت ها، درآمد های کشور را وصول کند آنوقت در مسیر ترقی و توسعه قرار خواهد گرفت.

به گزارش فرتاک نیوز، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: منابع درآمدی؛ یا درآمد مالیاتی است، یا فروش دارایی مثل نفت و یا سایر دارایی هاست، یا قرض از سیستم بانکی و یا چاپ پول است و غیر از این موارد راهی دیگری برای ورود پول به خزانه نداریم، چاپ پول هم حد و اندازه‌ای دارد.

وی افزود: به هرحال امیدواریم در بحث نفت تحریم‌های ظالمانه در چارچوبی که رهبری معظم فرمودند را بتوانیم به اقتصاد کشور برگردانیم و بخشی از منابع کشور هم تامین شود، بنابراین دو راه بیشتر نداریم یا مالیات است و یا قرض مجموعه همه درآمدهای مالیاتی کشور از مجموعه مخارج حقوق و مزایا و هزینه های جاری اجتناب ناپذیر کشور هم کمتر است.

پارسا ادامه داد: وقتی این قدر منابع درآمدها کم است، قاعدتا آن چیزی که بین استان ها توزیع می شود کم خواهد بود، سهم این استان از تولیدات کل کشور بدون نفت کمتر از نیم درصد است، سهم این استان از اعتبارات استان ها در مجموع چیزی حدود ۲/۵ درصد است و در مقابل حدود ۲۵/ درصد و یا به نوعی سه دهم درصد درآمد مالیاتی کشور از این استان بدست آمده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: اعتبارات ملی که وزن بیشتری دارد در این استان سهمی محکم دارد و به طور نسبی در مقایسه با مالیاتی که گرفته می‌شود منابع بیشتری به استان می آید ولی با این همه مسائل و مشکلات بیشتری در استان هم داریم اینکه مالیات بر ارزش افزوده در استان هایی اتفاق می‌افتد که دارای کارخانجات بزرگی بوده و تولیدات بیشتری دارند.

وی گفت: باید بر اساس منطق به گونه‌ای این امر اجرا شود تا استان هایی که صنعت کمتری دارند برخورداری بیشتری داشته باشند که باید در قانون تصحیح شود.

وی تصریح کرد: ارزش افزوده خودش چند بخش دارد که متناسب با جمعیت است بخشی در مرکز کشور اتفاق می افتد و در اختیار وزارت کشور قرار می گیرد بخشی دیگر هم وجود دارد که که همه و نمایندگان مجلس کمک کنند در قانون متناسب با شاخص های توسعه نیافتگی عمل و اجرا شود.

پارسا در ادامه گفت: آنچه که ما توانستیم انجام دهیم برای سال آینده رشد اعتبارات استان های کمتر برخوردار است و به طور نسبی سهم استان های کمتر برخوردار در تامین درآمدهای مالیاتی سال بعد قاعدتا کاهش پیدا می کند.

رئیس کل سازمان امورمالیاتی کشور افزود: ۱۵ استان در مجموع کمتر از ۶ درصد درآمد منابع مالیاتی کشور را تامین می‌کنند، بنابراین نگاه عدالت محوری به این قضیه هم داریم و انتظار داریم که رشد و سهم استان های کمتر برخوردار نیز کمتر شود و سهم استان های توسعه یافته بیشتر بشود که پرداخت متناسب با ثروت و درآمد محقق می‌شود.

پارسا گفت: فرارهای مالیاتی در این کشور به هرحال درصدی وجود دارد و باید تلاش کنیم حداقل برطرف شوند و تکریم و احترام ارباب رجوع حتما رعایت شود.

وی تصریح کرد: تحت عنوان هوشمند سازی نظام مالیاتی کار بزرگی در کشور در حال نهادینه‌سازی است که امیدواریم تا قبل از پایان این دولت بتوانیم بخش اول را به نتیجه برسانیم اینکه تمام معاملات کشور در حینی که معامله انجام می شود سیم آن معاملات به امور مالیاتی وصل است بنابراین سازمان امور مالیاتی همه داده‌های مربوط به همه معاملات، ثروت و نقل و انتقال را دارد.

رئیس کل سازمان امورمالیاتی کشور افزود: وقتی می گویند بروید از خودروهای لوکس به یک نرخی مالیات بگیرید معلوم است که باید تمام اطلاعات خودرویی کشور را به صورت برخط سازمان مالیاتی کشور داشته باشد که بتوانیم راجع به هر کسی تصمیم بگیریم، بنابراین تمام اطلاعات این کشور مربوط به ملک، دارایی، ثروت، نقل و انتقال و درآمد یک کپی واقعی به صورت برخط باید به سازمان مالیاتی بیاید تا فرار مالیاتی حداقل شود.

پارسا تصریح کرد: امسال با اجرای ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم که بسترهایش هم فراهم شده امیدواریم حدود ۷۰درصد اظهارنامه هایی که خود مردم دادند را براساس مدل ریسکی که تعین کننده حدود قابل قبول درآمدهای مالیاتی است، مودیان به ما داده باشند که امیدواریم ۷۰درصد را بدون رسیدگی بپذیریم.

وی گفت: با این اتفاق خبرهای بزرگ و مهمی در حوزه مالیاتی اتفاق می افتد و سازمان مالیاتی فرصت می کند تمرکز به پرونده های مهم و بزرگ کنیم به دنبال عدالت و کارایی بیشتر هستیم و اعتقاد داریم با عدالت و انصاف همه امور در جهت تعالی قرار خواهد گرفت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۹۰۷۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان