//
کدخبر: ۲۹۷۰۵۳ //

درگذشت آیت الله علوی از مبارزان برجسته انقلابی در سبزوار

آیت الله سید محمد حسن علوی یکی از روحانیون برجسته دوران انقلاب و رهروان بیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) دارفانی را وداع گفت.

درگذشت آیت الله علوی از مبارزان برجسته انقلابی در سبزوار
به گزارش فرتاک نیوز،

 آیت الله سید محمد حسن علوی سبزواری از برجسته‌ترین روحانیون دوران انقلاب اسلامی و رهروان نهضت امام خمینی (ره) پس از سالها مجاهدت و تبلیغ امور دینی به دلیل بیماری صبح روزچهارشنبه اول بهمن ماه به دلیل وضعیت وخیم جسمی در بیمارستان حشمتیه شهرستان سبزوار به دیدار حق شتافت.

نگاهی به زندگی مرحوم آیت الله علوی سبزواری

سید محمد حسن علوی، فرزند سیدمهدی و نوه آیت الله حاج سید محمدابراهیم علوی در ۲۸ بهمن ۱۳۰۹ در سبزوار به دنیا آمد.

وی تحصیلات خود را نزد فاضل هاشمی از روحانیون سبزوار آغاز کرد و بخش هایی از کتاب کشف المراد را نزد او آموخت. همچنین وی در سبزوار از محضر اساتیدی همچون سیدعبدالله برهان، حاج شیخ محمدتقی عندلیبی و حاج میرزا حسن سیادتی بهره برد.

او بخشی از تحصیل علوم دینی خود را  نزد استادان برجسته ای همچون  آیات عظام مشکینی، بروجردی، شریعتمداری، حاج شیخ مرتضی حائری و میرزا هاشم آملی فرا گرفته بود.

آیت الله حاج سید محمد حسن علوی مدتی در حوزه علمیه مشهد به تحصیل پرداخت و سپس برای ادامه تحصیل به قم رفت و از سال ۱۳۴۸ به وطن خود بازگشت و به درس و بحث و تبلیغ امور دینی پرداخته است.

اعلام عزای عمومی در سبزوار

امام جمعه سبزوار در گفت وگو با خبرنگار فارس در سبزوار درپی درگذشت آیت الله علوی سبزواری از مبارزان برجسته انقلابی فردا پنجشنبه دوم بهمن ماه در این شهرستان را عزای عمومی اعلام کرد.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مقیسه درباره شخصیت و جایگاه مرحوم آیت الله علوی سبزواری، اظهارکرد: با کمال تاسف و تاثر مصیبت وارده بر مردم دیار سربداران فقدان عالمی بزرگوار، مجاهد و زاهد را تسلیت عرض می کنم و این شخصیت بزرگوار عمر خود را به تبلیغ دین و مجاهدت در راه ارزش های الهی و حمایت از انقلاب اسلامی، امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری سپری کرد.

وی افزود: این عالم وارسته حق عظیمی برعهده تمامی مردم دیارسربداران دارد و ضمن عرض تسلیت این مصیبت بزرگ، بنده به عنوان یکی از خدمتگزاران مردم شریف سبزوار روز پنجشنبه را در شهرستان سبزوار را عزای عمومی اعلام می‌کنیم.

امام جمعه سبزوار بیان کرد: مردم دیارسربداران باید تجلیل با شکوهی از زحمات چندین ساله این عالم وارسته داشته باشند.

تشییع خودرویی پیکر آیت الله علوی سبزواری در سبزوار

امین کوشکی، سخنگوی ستاد برگزاری تشییع پیکر آیت الله علوی سبزوار نیز اظهارکرد: در پی رحلت آیت الله علوی سبزواری از پیشگامان انقلاب در دیار سربداران، امروز ستاد برگزاری مراسم تشییع آیت الله علوی سبزواری با حضور مسئولان در محل دفتر امام جمعه سبزوار تشکیل شد.

وی افزود: در جلسه این ستاد مقرر شد که مراسم تشییع خودرویی پیکر عالم ربانی آیت الله علوی سبزواری فردا ساعت ۹ صبح از محل مسجد جامع به سمت گلزار شهیدان سبزوار برگزار می شود و نماز برپیکر این عالم وارسته از سوی آیت الله مقیسه امام جمعه سبزوار اقامه می‌گردد.

سخنگوی ستاد برگزاری تشییع پیکر آیت الله علوی سبزواری ادامه داد: مراسم ختم آیت الله علوی سبزواری در روزجمعه با رعایت پروتکل های بهداشتی در محل مصلی نمازجمعه شهرستان سبزوار برگزار می‌شود.

کوشکی در پایان از مردم دیار دارالمومنین سبزوار دعوت کرد که با رعایت پروتکل های بهداشتی، در مراسم تشییع خودرویی و ختم آیت الله علوی سبزواری حضور یابند.

دو تن از مراجع تقلید درگذشت آیت الله علوی سبزواری را تسلیت گفتند

آیت الله نوری همدان و آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید شیعیان جهان با صدور پیام های جداگانه‌ای درگذشت آیت الله «سیدمحمدحسن علوی سبزواری» را تسلیت گفتند.

در پیام حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی درپی درگذشت آیت الله علوی سبزواری آمده است: خبر ارتحال عالم خدمتگزار آیت الله سیدمحمدحسن علوی سبزواری موجب تأسف و تأثر عمیق اینجانب شد.

در ادامه پیام آمده است: این شخصیت بزرگوار، سراسر عمر بابرکت خود را صرف خدمت به حضرات معصومین علیهم السلام نمود و نمونه برجسته از یک عالم مردمی بود.

در پیام مرجع تقلید شیعیان جهان آمده است: بنده با شناخت حدود ٧٠ ساله با ایشان جز صفا و تقوا و خدمت چیزی سراغ ندارم. تواضع و ساده زیستی از ویژگی های برجسته آن مرحوم بود که فقدان ایشان ثلمه ی در آن خطه ولایتمدار و جامعه روحانیت خواهد بود.

در پایان متن پیام تسلیت آیت الله نوری همدانی آمده است: اینجانب ضمن تکریم به خدمات چند دهه ایشان که زحمت نمایندگی ما را عهده دار بودند، رحلت شان را به اهالی محترم خراسان خصوصا مردم متدین و ولایتمدار سبزوار و حوزه های علمیه و همه وابستگان تسلیت عرض نموده وعلو مقام برای آن فقید سعید مسئلت می‌نمایم.

آیت الله علوی سبزواری ذخیره جاودانی برای خویش فراهم نمود

همچنین درمتن پیام آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی آمده است: رحلت عالم ربّانی آیت الله آقای حاج سیدمحمدحسن علوی سبزواری رضوان الله تعالی علیه موجب تأثر و تأسّف گردید.

درمتن پیام تسلیت مرجع تقلید شیعیان جهان آمده است: عالم بزرگواری که سالیان متمادی در ترویج و نشر معارف نورانی اسلام و اهل بیت علیهم السلام و اعلای کلمة‌الله، سعی و تلاش فراوان نمود و با اخلاق حسنه و فضایل پسندیده و رفتار نیک خود، تبلیغ دین و تهذیب نفوس و تربیت شاگردان و خدمات عام المنفعة را بر عهده گرفت و ذخیره جاودانی برای خویش فراهم نمود.

در پایان این پیام نیز آمده است: این مصیبت را به مردم شریف و ولایی سبزوار و حوزه علمیّه و علاقمندان و بیت شریف آن مرحوم تسلیت گفته، حشر و نشر آن عالم بزرگوار را با اجداد طاهرینش صلوات الله علیهم اجمعین از خداوند متعال مسالت دارم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۷۰۵۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان