//
کدخبر: ۲۷۷۳۱۴ //

نشست خبری مدیر کل حفاظت محیط زیست کرمانشاه با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به تشریح اقدامات زیست محیطی استان در دولت تدبیر و امید پرداخت.

نشست خبری مدیر کل حفاظت محیط زیست کرمانشاه با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

بمناسبت هفته دولت، فریدون یاوری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، به تشریح اقدامات در حوزه های مختلف زیست محیطی پرداخت.

به گزارش فرتاک نیوز، فریدون یاوری در ابتدای این نشست ضمن تسلیت فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و همچنین تبریک و گرامیداشت هفته دولت، گزارشی از وضعیت محیط زیست استان تشریح کرد؛

امیدواریم عرصه مناطق تحت مدیریت استان از 6.7% به 10%  ارتقاء یابد

یاوری در رابطه با  حفاظت زیستگاه ها و مناطق تحت مدیریت استان گفت: استان کرمانشاه دارای مساحت 24000 کیلومتر مربع است که حدود 161 هزار هکتار آن مناطق تحت مدیریت است. وی گفت: مناطق تحت مدیریت حدود 6.7%  سطح استان را تشکیل می دهد که تلاش برای ارتقاء این وسعت به میزان 10% در دست اقدام است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در ادامه گفت: تمام تلاش خود را برای اینکه امسال بتوانیم منطقه شکار و تیراندازی ممنوع امروله و زله زرد گیلانغرب را به مناطق حفاظت شده ارتقاء دهیم بکار خواهیم برد.

وی همچنین بیان کرد: خوشبختانه با توجه به اینکه جمعیت حیات وحش مناطق استان رو به افزایش است به منظور پایش دقیق تر و  استفاده از تکنولوژی های جدید تلاش خواهیم کرد از دستگاه های هلی شاتی که برای محیط بانان محیط زیست استان فراهم شده است استفاده کنیم.

حال هشیلان خوب و سایت پرنده نگری تالاب هشیلان در مراحل پایانی ساخت قرار دارد

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در ادامه با تشریح وضعیت اکوسیستمی تالاب هشیلان و منحصر بفرد آن گفت: سایت پرنده نگری تالاب هشیلان بیش از 80درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و برای تکمیل این پروژه، اعتبارات مالی نیاز است.

وی گفت: ما برای همکاری با بخش خصوصی به منظور تکمیل پروژه آمادگی لازم را داریم.

یاوری در ادامه وضعیت تالاب هشیلان را این گونه توصیف کرد و گفت: طی سالیان گذشته به دلیل کمبود منابع آبی و خشکسالی متأسفانه وضعیت تالاب چندان مناسب نبود و تلاش های فراوانی برای زنده ماندن آبزیان تالاب از سوی محیط زیست استان صورت گرفت.

وی تصریح کرد: خوشبختانه بارندگی های اخیر استان موجب شده است که وضعیت آب تالاب مناسب باشد و همچنین اقدامی که  از سوی محیط زیست و با کمک و همکاری شرکت آب منطقه ای و دستگاه قضایی نسبت به جمع آوری موتورهای چاه های آبی غیرمجاز در حومه تالاب هشیلان صورت گرفت موجب شده که با توجه به فصل و ماه کنونی که دبی آب تالاب به پایین ترین سطح ممکن خود می رسد، وضعیت آبی تالاب مناسب باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در ادامه در خصوص حقابه محیط زیستی رودخانه های استان گفت: آب منطقه ای موظف به برآورد، محاسبه و حفظ حقابه محیط زیستی رودخانه ها است.

این مقام مسئول افزود: متأسفانه مشکل کمبود منابع آبی باعث شده است که بعضی از کشاورزان خود سرانه اقدام به برداشت غیرمجاز از آب رودخانه کنند که با عوامل این کار بطور یقین برخورد قانونی خواهد شد.

بانک اطلاعاتی زیست محیطی استان در حال تکمیل شدن است

فریدون یاوری در خصوص مهم ترین طرح های اجرا شده در طرح های پژوهشی محیط زیست استان گفت: تهیه بانک اطلاعاتی زیست محیطی استان که با همکاری تیمی متشکل از اساتید دانشگاه رازی در حال تکمیل شدن است از مهمترین برنامه های زیست محیطی استان در دولت تدبیر و امید است.

وی گفت: تمامی داده های مرتبط با حوزه محیط زیست در این بانک اطلاعاتی جای داده خواهد شد که بصورت آنلاین و در کوتاه ترین زمان ممکن می توان بررسی های لازم را در خصوص وضعیت محیط زیستی استان بررسی و اعلام نتیجه کرد.

این مقام مسئول همچنین نیاز آبی تالاب هشیلان، برنامه های عمل (حفاظت، کنترل و ...) گونه های شاخص استان، مکان یابی محل دفن پسماندهای ویژه در استان را از دیگر برنامه های پژوهشی در استان معرفی کرد.

اعتبارات مالی لازم برای طرح مکانیابی محل دفن پسماندهای ویژه در استان تأمین شده است

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه به رفع موانع مالی و تأمین اعتبار طرح مکانیابی محل دفن پسماندهای ویژه در استان خبر داد.

این مقام مسئول در خصوص وضعیت دفن پسماندهای پزشکی و خانگی استان نیز گفت: تمامی بیمارستان های سطح استان به سیستم بی خطرسازی پسماندهای عفونی مجهز هستند و پس از بی خطرسازی با سیستم های غیرسوز در محل های خاص و از پیش تعیین شده دفن می شوند.

یاوری همچنین در خصوص جمع آوری و بازیافت پسماندهای خانگی استان گفت:  6 مرکز از سطح استان برای مدیریت پسماندهی خانگی در قالب پروژه بیوکمپوست در نظر گرفته شده است. در مراکز اسلام آبادغرب و قصرشیرین کار اجرایی سایت بازیافت زباله آغاز شده است و بخشداری ها می توانند در این زمینه سرمایه گذاری بکنند.

وی خاطر نشان کرد: طبیعی است که تا زمان تکمیل شدن این سایت ها در زمینه بازیافت زباله با چالش هایی مواجه خواهیم شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در خصوص زباله گردها و مشکلات زیست محیطی که آنان ایجاد می کنند گفت: متأسفانه عوامل مختلفی باعث شده است که مسئله زباله گردی شکل بگیرد که اگر تمهیدات بیشتری برای تفکیک زباله اندیشیده شود مشکل مرتفع می شود. وی گفت: تفکیک زباله از مبدأ و همچنین فرهنگ سازی زیست محیطی می تواند نقش بسزایی در مدیریت پسماند در استان داشته باشد.

مهمترین مسئله محیط زیستی استان مدیریت منابع آب است

مقام ارشد محیط زیست استان در ادامه در خصوص مهمترین چالش محیط زیستی استان ضمن اشاره به مشکل گرد و غبار که منشأ آن از کشورهای همسایه است به مدیریت منابع آب اشاره نمود و گفت: کارگروهی به منظور مدیریت منابع آب در استان تشکیل شده است که در آن برنامه های مدیریت آب در سطح استان، انسداد چاه های غیرمجاز و سایر مسایل مربوط به این حوزه را بررسی و در مورد آن تصمیم گیری می کند.

وی همچنین در خصوص وضعیت آلودگی رودخانه قره سو کرمانشاه گفت: منشأ اصلی آلودگی رودخانه قره سو در سرچشمه فاضلاب خانگی شهر روانسر است و متأسفانه بخشی از فاضلاب خانگی شهر کرمانشاه نیز به این رودخانه وارد می شود.

یاوری گفت: اگر این دو مشکل حل شوند در کنار آن عواملی همچون بارندگی های مناسب، عدم برداشت بی رویه در کشاورزی از پمپ و مدیریت حقابه آب رودخانه می تواند قره سو را به رودخانه ای سالم و زیبا در شهر کرمانشاه تبدیل و از خطر نجات دهد که این مهم خود مستلزم تأمین منابع مالی مناسب در این زمینه است.

در سال 98 فقط یک روز آلودگی ناشی از گرد و غبار در استان داشتیم

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در خصوص وضعیت پدیده گرد و غبار استان گفت: خوشبختانه در استان تاکنون هیچگونه کانون مولد گرد و غباری شناسایی نشده است و باید از این فرصت استفاده کنیم و خود منشأ ایجاد کانون مولد گرد و غبار در استان نشویم.

یاوری تصریح کرد: در بروز پدیده گرد و غبار استان ما هیچ دخالتی نداریم و منشأ این گرد و غبارها مربوط به کشورهای همسایه است که متأسفانه امسال نسبت به سال 98، شاهد روزهای بیشتری از آلودگی گرد و غبار در استان بودیم. مدیر کل حفاظت محیط زیست استان افزود: مقامات ارشد دولتی با کشورهای همسایه و سازمان های بین المللی در حال رایزنی برای رفع این مشکل هستند.

وی خاطر نشان کرد: قطع بی رویه درختان، آتش سوزی و تخریب زیستگاه های طبیعی می تواند سبب ایجاد کانون مولد گرد و غبار شده و استان را با چالش مواجه کند.

پیشرفت چشمگیری در زمینه فرهنگ سازی محیط زیستی در استان ایجاد شده است

فریدون یاوری در ادامه با توجه به نقش رسانه ها و آگاهی سازی مردم توسط آنان در زمینه حفاظت و صیانت از محیط زیست گفت: خوشبختانه اقدامات و تلاش های بسیار خوبی در زمینه فرهنگ سازی زیست محیطی با همکاری مردم و سازمان های مردم نهاد و رسانه ها صورت گرفته است که این مهم می تواند نوید آینده زیست محیطی بسیار مناسبی برای استان باشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در سطح جامعه و استان، امسال جلسات خود را با 38 سمن محیط زیستی بصورت  ویدئوکنفرانس برگزار کردیم و بیشتر برنامه های فرهنگ سازی و آموزش در حوزه محیط زیست را با تکیه بر شیوع این ویروس با همکاری سازمان های مردم نهاد، صدا و سیما، مطبوعات، خبرگزاری ها و فضای مجازی اجرا خواهیم کرد.

وی افزود: خوشبختانه آگاهی و دغدغه های محیط زیستی مردم و همکاری آن ها باعث شده است که در زمینه ترویج و فرهنگ سازی زیست محیطی پیشرفت چشمگیری داشته باشیم.

یاوری در ادامه نقش رسانه ها را در زمینه حفاظت از محیط زیست بسیار مهم و حیاتی بیان و از آنان قدردانی کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۷۳۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان