//
کدخبر: ۲۶۲۷۳۷ //

تشریح علت آلوده شدن هوای تهران در روز گذشته

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران علت آلودگی هوای تهران در دو روز گذشته را تشریح کرد.

تشریح علت آلوده شدن هوای تهران در روز گذشته
به گزارش فرتاک نیوز،

حسین شهیدزاده، درباره علت افزایش آلاینده اُزن و ناسالم شدن هوای شهر تهران طی دو روز گذشته، اظهار کرد: چند عامل باعث بالا رفتن الاینده اّزن می‌شود اما باید این را در نظر داشت که ازن، آلاینده‌ای نیست که از اگزوز ماشین یا دودکش کارخانه‌ها بیرون بیاید.

وی ادامه داد: اّزن یک آلاینده ثانویه است و در اثر احتراق و قرار گرفتن در مجاورت گرما و نور خورشید واکنش شیمیایی رخ می‌دهد و ازن تولید می‌شود بنابراین باید گفت احتمالا چیزهایی که ازن را تولید می‌کنند زیاد شده باشد. ازن از VOC و NOx یعنی ترکیبات عالی فرار و اکسیدهای نیتروژن تولید می‌شود و غلظت این دو نسبت به سال قبل بالاتر رفته چراکه با توجه به عدم اجرای طرح ترافیک تعداد خودروهای بیشتری در خیابان‌ها تردد می‌کنند اما این تنها دلیل بالا رفتن ازن نیست.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران تصریح کرد: مورد دیگر این است که در دو روز گذشته یا وزش باد نداشته‌ایم یا کمتر از دو متر بر ثانیه بود درحالی که برای تهویه هوای تهران باید حدود 4متر برثاینه وزش باد داشته باشیم تا آلودگی‌ها از شهر خارج شود.

شهیدزاده  خاطرنشان کرد: علاوه بر این هوا گرم شده و تابش خورشید را داشتیم در نتیجه غلظت ازن نیز بالا رفته است اما در کنار سه عاملی که به آن اشاره کردم سخت گیرانه شدن محاسبه کیفیت هوا نیز باید در نظر داشته باشیم. اگر سال گذشته همین غلظت از آلاینده وجود داشت شاخصی که محاسبه می‌کردیم عدد کمتری بود اما اکنون بر اساس مصوبات وزارت بهداشت که به سازمان محیط زیست ابلاغ شده و آنها نیز آن را به ما ارائه کردند نحوه محاسبه نسبت به سال گذشته تغییر کرده است.

وی در پاسخ به اینکه لغو طرح ترافیک مدت‌هاست اجرایی شده اما در روزهای قبل با چنین وضعیتی مواجه نبودیم، گفت: علت آن این است که هوا به این اندازه گرم نشده بود و در مقاطع مختلف بارندگی وجود داشت، آفتاب باید وجود داشته باشد تا واکنش شیمیایی در جو صورت بگیرد. با این وضعیت حتما باید انتظار داشته باشیم که ازن به دفعات در سال جاری افزایش یابد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۲۷۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان