//
کدخبر: ۲۴۵ //

گلستان ۸ بار لرزید

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان گفت: با وقوع دو زلزله دیگر در چهارشنبه‌شب، تعداد زلزله‌های این روز به هشت رسید و مناطقی از استان را تحت تاثیر قرار داد.

گلستان 8 بار لرزید

صادق‌علی مقدم اظهار کرد: نخستین زلزله دیشب  راس ساعت 19:37 در شهرستان کلاله و دومین زلزله نیز راس ساعت 21:35 در شهرستان مینودشت روی داده است.

وی خاطرنشان کرد: زلزله اول دیشب  به مقیاس 2.3، در طول جغرافیای 55.621 و عرض جغرافیایی  37.341 و در عمق شش کیلومتری کلاله به وقوع پیوست.

دبیرشورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان تصریح کرد: زلزله دوم دوباره در شهرستان مینودشت و به مقیاس  2.5 ریشتر، در طول جغرافیایی 55.819 و عرض جغرافیایی 37.051 و در عمق شش کیلومتری اتفاق افتاد.

وی با اشاره به این که در طول سال زلزله‌های زیر سه ریشتر اطلاع‌رسانی نمی‌شود، اذعان کرد: با توجه به شش زلزله‌ امروز در استان، اعلام وقوع این زلزله دچار اهمیت است و باید به مردم اطلاع‌رسانی شود.

مقدم ادامه داد: امروز زلزله در سه نقطه مینودشت، کردکوی و کلاله بود که غیر از مینودشت با هفت فقره زلزله، سهم دو شهرستان دیگر هر کدام یک فقره زلزله بوده است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت شهرستان‌های دچار زلزله شده اذعان کرد: خوشبختانه گزارش خسارتی بابت این دو پدیده طبیعی دریافت نشده، البته شنیده‌های حاکی از آن است که برخی از مردم مینودشت با توجه به تکرار زلزله ترجیح داده‌اند در خارج از منازل به سر برند.

دبیرشورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به اهمیت مقاوم سازی بناهای احداثی به ویژه اماکن مسکونی اضافه کرد: آموزش، نظارت و مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز و نظارت شدید بر اجرای مقررات نظام مهندسی ساختمان از جمله موضوعاتی است که متولیان امر باید آن را مورد توجه قرار دهند.

*لزوم توجه بهسازی و مقاوم سازی اماکن مسکونی در گلستان

مقدم خاطرنشان کرد: با وجود آن که هزینه‌های بسیاری طی سال‌های قبل در بحث مقاوم‌سازی از سوی دولت هزینه شده و تلاش‌های بسیار ارزشمندی انجام گرفته اما متاسفانه به دلیل فقدان فرهنگ درست این مشکل نه تنها دراین استان بلکه در کل کشور هنوز وجود دارد و  نیازمند نگاه ویژه و جدی‌تری است.

وی ادامه داد: ‌در زلزله ورزقان که چند سال قبل روی داد با وجود زمان نه چندان بد حادثه، به دلیل فقدان توجه مردم این مناطق به بهسازی و مقاوم سازی اماکن مسکونی، شاهد بیشترین خسارت جانی و مالی از این ناحیه بوده‌ایم که همین موضوع خود گویای اهمیت توجه به موضوع مقاوم‌سازی و بهسازی بافت‌های فرسوده است.

به گفته وی: در گذشته استان گام‌های مناسبی در حوزه مقاوم‌سازی به وی‍ژه ساخت و سازهای روستایی برداشته اما همچنان موضوع بافت‌های فرسوده از دغدغه‌هایی است که شهرهای بزرگ استان با آن روبه رو و نیازمند کار بیشتری در این عرصه هستیم.

مقدم با بیان اینکه زلزله و سیل تنها دغدغه‌های استان در زمینه بلایای طبیعی نیستند، یادآور شد: متاسفانه ساختار شهر گرگان و برخی از نقاط استان به گونه‌ای است که سالیانه لغزش‌های متعددی در نقاط شهری و روستایی اتفاق می‌افتد و خساراتی را متوجه مردم استان می‌سازد.

وی اذعان کرد: وقوع 840 لغزش طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که بی‌توجهی به ساخت و ساز اصولی چه آسیب‌هایی را می‌تواند به امنیت خاطر شهروندان وارد کند.

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به سوابق زلزله در استان تصریح کرد: مروری بر سابقه تاریخی این استان نشان می‌دهد این استان از زمین لرزه‌خیزترین استان‌های کشور است

مقدم ادامه داد: نقشه‌های لرزه خیزی موید آن است که این استان در معرض خطر جدی زلزله قرار دارد و باید با افزایش توان علمی مسیر را برای کاهش این خطرپذیری مهیا ساخت.

استان گلستان، با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 800 هزار نفر در شمال شرقی کشور قرار دارد و سالانه برخی بلایای طبیعی این استان شمالی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

 

منبع: ایران آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان