//
کدخبر: ۲۴۲۶۳۸ //
یک میلیون ماکیان در روستاهای بومی استان کرمانشاه

از سال ۸۴ تاکنون در هیچ واحد صنعتی طیور آنفلوآنزای حاد پرندگان مشاهده نشده است

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: از سال ۸۴ تاکنون در هیچ واحد صنعتی طیور در استان کرمانشاه آنفلوآنزای حاد پرندگان مشاهده نشده است.

از سال ۸۴ تاکنون در هیچ واحد صنعتی طیور  آنفلوآنزای حاد پرندگان مشاهده نشده است

به گزارش فرتاک نیوز؛ علیرضا حیدری رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در نشست خبری که امروز  (۱۹ بهمن ماه ) با اصحاب رسانه برگزار شد اظهار داشت : صنعت دام و طیور یکی از صنایع کشور است که میتوان گفت بعد از صنعت نفت دومین صنعتی است که اشتغال‌زایی و جذب سرمایه را به خود اختصاص داده است.

حیدری افزود: در کل استان با پتانسیل های صنعت طیور حدود ۷۰۰ واحد مرغ مادر گوشتی با جوجه‌ریزی هر دوره حدود ۱۰ میلیون و در سال ۳۰ میلیون قطعه وجود دارد همچین ۱۰ واحد جوجه ریزی مرغ مادر ، ۱۸ واحد مرغ تخم گذار ، و حدود ۱۰ واحد پرورش بوقلمون در استان فعالیت می کنند و حفظ و حراست آنها برعهده دامپزشکی است.

 وی با اشاره به بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان افزود : بر اساس آخرین آمار در  ۲۶۰۰ واحد روستایی استان یک میلیون ماکیان بومی وجود دارد و بیماری ویروس آنفلوانزای حاد پرندگان می تواند از نظر اقتصادی این صنعت را به نابودی بکشاند و از جنبه بهداشتی به دلیل مشترک  بودن این بیماری بین انسان و دام ممکن است مخاطراتی برای جامعه انسانی به وجود بیاورد بنابراین کنترل بیماری از سال ۸۴ با شیوع آن در دستور کار سازمان دامپزشکی قرار گرفت و برنامه هایی برای مبارزه با این بیماری در نظر گرفته شد.

 حیدری تصریح کرد: خوشبختانه از سال ۸۴ تا کنون در هیچ واحد صنعتی در استان  بیماری آنفلوانزایحاد پرندگان دیده نشده که حاصل آموزش و برگزاری کلاس ها و تلاش همکاران نظارتی ما می باشد.

وی در ادامه بیان داشت: از آبان ماه سال گذشته تاکنون ۳۶ میلیون قطعه جوجه ریزی واحد گوشتی انجام شده است و حدود ۱۹ هزار بازدید از اماکن و واحدهای صنعتی انجام گرفته و از  ۲ هزار و ۶۰۰ واحد روستایی هم ۱۱ هزار مورد آزمایش گرفته شده است.

این مسئول در ادامه گفت: امسال ۷۰۰ مورد ماکیان بر علیه بیماری نیوکاسل واکسیناسینه  شدند و از ۲۳ بهمن ماه هم به شکل رایگان در سطح استان یک میلیون مورد دیگر از ماکیان بر علیه بیماری نیوکاسل واکسینه خواهند شد که  از اهداف آن حفظ و حراست روستاها و جلوگیری از شیوع این بیماری در صنعت طیور است.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای حوزه دامپزشکی در ادامه با اشاره به  وجود ۴۰۰ هزار کلنی زنبور عسل در استان یادآور شد : ۱۲۹۳ بازدید از این واحدها انجام شده و تعداد ۸۶۹ کلنی از  ۱۳۲ هزار کلنی تحت پوشش مورد بازدید قرار گرفته و  ۲۵۰۰ مورد هم آزمایش در این خصوص انجام شده است.

 حیدری در گوشه دیگری از سخنان خود با اشاره به  تولید ۲۰ هزار تن ماهی در استان و در یکسال گذشته گفت : در سال گذشته حدود ۷۰۰ هزار مورد بازدید از استخر های پرورش ماهی انجام‌شده و در این زمینه  ۵ هزار نمونه گیری و ۳هزار آزمایش بیماری های ویروسی، میکروبی و قارچی انجام شده که در این راستا نسبت به سال گذشته در صنعت آبزی پروری یک نوع بیماری ویروسی مشاهده شد که نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری را شاهدیم.

خبرنگار:طیبه دولت آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۲۶۳۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان