//
کدخبر: ۲۳۴۶۹۷ //
سازمان انتقال خون استان کرمانشاه خبر داد:

کودک بیمار با سلول بنیادی اهدا کننده کرمانشاهی نجات یافت

اهدا کننده سلول بنیادی با هماهنگی مرکز سپاس راه کرمانشاه تا تهران را پیمود و ناجی کودک بیمار 5 ساله شد.

کودک بیمار با سلول بنیادی اهدا کننده کرمانشاهی نجات یافت
به گزارش فرتاک نیوز،

هومن خدامروتی ، سه سال پیش نمونه خون خود را در مرکز سپاس برای اهدای سلولهای بنیادی ثبت کرده بود و بالاخره هفته گذشته نمونه آنتی ژن سازگاری بافتی(HLA) یک بیمار مبتلا به نقص ایمنی با (HLA) وی سازگاری کامل نشان داد.

خدا مروتی که هم اکنون در رشته پزشکی غواصی صنعتی در بندر عباس به کار مشغول است، در هفته جاری برای مرخصی به شهر خود در کرمانشاه رفته بود که از درخواست اهدای سلول بنیادی مطلع شد.

وی دو مرحله ازتزریقات پیش از اهدای سلولهای بنیادی را در کرمانشاه و بقیه کارهای مربوط را در تهران انجام داد وسرانجام با اهدای سلولهای بنیادی خونساز خود توانست جان بیمار مبتلا به نقص ایمنی را نجات دهد.

این اهدا کننده متولد سال 1367است و خود فرزندی 10 ماهه دارد.

در مورد رضایت خانواده اش از او می پرسم می گوید: همسرم این کاررا تشویق هم می کند و او هم در مرکز سپاس نمونه داده است.

هومن خدامروتی از اهدا کنندگانی است که وقتی از او خواستند سلول بنیادی اهدا کند، بدون توجه به اینکه دریافت کننده این سلولها چه کسی است هرچه سریعتر آماده اهدا شد.

خودش در این باره می گوید: به اعتقاد من فرقی نمی کند که چه کسی با چه سن و جنسی و چه نوع بیماری به این سلولهای بنیادی احتیاج دارد، همین که بدانم این اهدا بتواند یک ساعت به عمربیمار اضافه کند برای من مهم و کاری با ارزش است.

وی در مورد عوارض این اهدا می گوید: کمی درد استخوان و چند بار تزریق چیزی نیست که غیر قابل تحمل باشد و مانع رسیدن به این سعادت و لذت معنوی شود.

خدا مروتی خود مروج اهدای سلول های بنیادی نیز هست و در این باره می گوید: همه دوستان و اقوام و آشنایان را برای نمونه دادن به مرکز سپاس برده ام و فکر می کنم استقبال مردم خیلی بهتر شده است.

هم اکنون 18 مورد از نمونه های موجود در مرکز سپاس با نمونه بیماران تطابق یافته و پیوند شده است که 4 مورد آن در سال 98 رخ داده است.

هر اهدا کننده سلول بنیادی معمولا یک بار در طول عمر خود می تواند عمل اهدا را انجام دهد.

photo_2020-01-02_09-06-14

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۴۶۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان