//
کدخبر: ۲۱۹۰۷۲ //

ساختارهای حقوقی میراث فرهنگی کشور تقویت می‌شود

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در تلاش هستیم تا ساختارهای حقوقی میراث فرهنگی تقویت شده و حتی‌الامکان از ظرفیت ساختارهای بیرونی و خارج از مجموعه نیز استفاده کنیم.

ساختارهای حقوقی میراث فرهنگی کشور تقویت می‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

محمدحسن طالبیان عصر امروز در چهارمین گردهمایی شورای هماهنگی انجمن‌های مردم نهاد میراث فرهنگی کشور که در سالن شهید رجایی استانداری اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: به‌منظور تقویت ساختار حقوقی میراث فرهنگی در تلاش خواهیم بود تا از ساختارهای بیرونی و خارج از مجموعه میراث فرهنگی نیز کمک گرفته شود.

وی افزود: به هر اندازه مطالبه بین مردم و سمن‌ها از دستگاه‌ها بیش‌تر شود به بیراهه نرفته و با نتایج مطلوبی همراه خواهیم شد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: چناچه به سمن‌ها مجال برای فعالیت بیش‌تری داده شود در معرفی و احیای اولویت‌های در نظر گرفته شده وزارت میراث فرهنگی نیز با نتایج ارزشمندی همراه خواهیم شد.

وی ادامه داد: برای فراهم آوردن امکان فعالیت بیش‌تر سازمان‌های مردم نهاد چنانچه در قوانین نیاز به بازنگری احساس شود از این فرصت استقبال خواهیم کرد تا قانون جامعی نیز در این خصوص تدوین شده و به کل استان‌‌ها ابلاغ شود.

طالبیان با بیان اینکه اعتماد دولت به سمن‌ها روز به روز در حال افزایش است، بیان کرد: برای پایش فعالیت و عملکرد بخش خصوصی از ظرفیت سمن‌ها نیز باید به شکل مطلوبی استفاده کرد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: ارتقای آموزش‌ها و توانمندسازی اعضای تشکل‌های فعال در میراث فرهنگی با رایزنی و تعامل روز افزون دستگاه‌های دولتی و سمن‌ها هدف‌گذاری شده است.

فعالیت تنها ۵ سمن‌سرای میراث فرهنگی در کشور

مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم نهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این جلسه اظهار کرد: در حال حاضر تنها ۵ سمن سرای میراث فرهنگی در کشور فعال هستند و این موضوع شایسته نیست.

جلال تاجیک ادامه داد: توسعه کمی و کیفی سمن‌سراها یکی از اولویت‌های مهمی بوده که از سوی وزارت میراث فرهنگی دنبال می‌شود.

وی یادآور شد: از بناهای تاریخی که در گذر تاریخ همچنان بدون استفاده باقیمانده‌اند می‌توان به‌عنوان سمن‌سرا استفاده کرد.
مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم نهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دست با اشاره به نقش مهم سازمان‌های مردم نهاد در تحقق اهداف وزارت میراث فرهنگی، از جوانان خواست تا مشارکت خود را مطابق با علایق و تخصص‌های خود برای احیا و صیانت از ابنیه تاریخی به کار گیرند.

رونق کسب و کار میراث فرهنگی در مجلس بررسی می‌شود

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: راه‌های رونق کسب و کار در بخش میراث فرهنگی در کمیسیون ویژه‌ای در حال بررسی بوده و نمایندگان مردم در خانه ملت در تلاش خواهند بود تا با فراهم آوردن بستر قانونی مناسب زمینه حمایت از این بخش و کارآفرینی فراهم شود.

محمد فیضی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که در تخصیص بودجه‌های گردشگری با آن مواجه هستیم، عدم تخصیص اعتبارات لازم به گردشگری براساس جمعیت شناور است چرا که در این بخش تنها به میزان جمعیت ثابت توجه می‌شود.

وی ضرورت تخصیص ردیف بودجه و تسهیلات برای شهرهای گردشگرپذیر را یادآور شد و تاکید کرد: با حمایت بیش‌تر از شهرهای گردشگرپذیر رونق اقتصادی و کارآفرینی نیز امکان‌پذیر خواهد شد.

وی در پایان بر ضرورت برخورداری از اراده جدی برای احیای بازار سنتی اردبیل و ترمیم بافت آن تأکید کرد و ابراز امیدواری کرد تا این دغدغه که سالیان سال با آن دست و پنجه نرم کردیم، به زودی برطرف شود.

ضرورت اعتماد بیش‌تر به استان‌ها برای احیای بافت تاریخی

دبیر اجرایی چهارمین گردهمایی شورای هماهنگی انجمن‌های مردم نهاد میراث فرهنگی کشور نیز اظهار کرد: برای پیشبرد برنامه‌های میراث فرهنگی در استان‌های مختلف نیازمند اعتماد بیش‌تر به کارشناسان و جوانان بومی بوده تا با برخورداری از متخصصان و کارشناسان همان استان امور مربوطه انجام پذیرد.

صباحتی بهره‌گیری از ظرفیت اساتید و کارشناسان بومی را مورد تأکید قرار داد و افزود: مسوولان نباید از ظرفیت فعالان این بخش در شهرستان‌ها چشم‌پوشی کنند.

به گفته وی حذف قوانین دست و پاگیر، برخورداری از وحدت رویه و عدم تصمیم‌گیری در پشت درهای بسته، زمینه را برای پویایی و موفقیت مضاعف در سیاست‌های وزارت میراث فرهنگی فراهم خواهد کرد.

دبیر اجرایی چهارمین گردهمایی شورای هماهنگی انجمن‌های مردم نهاد میراث فرهنگی کشور به تشریح برنامه‌های گردهمایی شورای هماهنگی انجمن‌های مردم نهاد میراث فرهنگی کشور در اردبیل پرداخت و گفت: در این برنامه ها سعی شد تا در حضور جمعی از نخبگان و سمن‌های علاقه‌مند مشکلات بافت تاریخی بازار اردبیل و راهکارهای مورد نظر با برگزاری کارگاه‌های تخصصی و بازدیدهای مستمر احصا و بررسی شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۹۰۷۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان