//
کدخبر: ۲۱۶۹۳۲ //
معاون شهردار تهران خبر داد؛

اتمام ۵ پروژه اولویت دار پایتخت/احداث ۴ پارکینگ

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، از اتمام ۵ پروژه عمرانی اولویت دار پایتخت تا پایان سال خبر داد.

اتمام ۵ پروژه اولویت دار پایتخت/احداث ۴ پارکینگ
به گزارش فرتاک نیوز،

نشست خبری معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با محوریت پروژه‌های فعال و در دست اقدام این معاونت برگزار شد.

صفا صبوری دیلمی با بیان اینکه نزدیک به ۷۰ پروژه عمرانی در شهر تهران در دست اقدام است، عنوان کرد: تعدادی از این پروژه‌ها سنواتی هستند و در یک مدت کوتاه به اتمام نمی‌رسند. تعدادی از پروژه‌ها باید در سال ۹۸ و تعدادی دیگر در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ تمام شوند. پروژه‌هایی که از دوره مدیریت شهری گذشته به ما واگذار شده تا نیمه سال ۱۴۰۰ به پایان خواهد رسید. البته فقط دو پروژه که به سرمایه گذار نیاز دارد ‌و پروژه مشارکتی تعریف شده اند در دوره مدیریت شهری بعدی به اتمام خواهند رسید.

وی افزود: تعدادی پروژه در سال ۹۸ شروع شده که بخشی از آن‌ها در این دوره مدیریتی تمام می‌شود و تعدادی هم در دوره مدیریت شهری آینده به بهره برداری خواهند رسید. از ابتدای سال تا به امروز هم ۴ پروژه به اتمام رسیده است. ۵ پروژه اصلی که مردم در شهر آن‌ها را می‌بینند جزو پروژه‌های اولویت‌دار محسوب شده ‌و تا پایان سال ۹۸ به اتمام خواهد رسید.  

صبوری دیلمی تصریح کرد: پروژه کوی نصر تا پایان سال جاری، پروژه استاد معین تا دهه فجر، فاز اول پروژه‌های شهید رستگار و شهید بروجردی در صورت رفع معارضین ملکی تا پایان سال جاری و پروژه فرهنگی تاریخی رازی تا دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسند. باقی پروژه‌ها هم در حال پیشبرد هستند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اعلام اینکه پروژه تندروی بزرگراه نواب اول تیرماه سال جاری به اتمام رسید، گفت: ساخت تندروی بزرگراه نواب در دوره مدیریت فعلی آغاز و در همین دوره هم به پایان رسید. همچنین همزمان با شروع پروژه دوگاز، کلنگ زنی پروژه فتح-باغستان در منطقه ۲۱نیز انجام می‌شود.

صبوری دیلمی با بیان اینکه اتمام پروژه شهید رستگار بسیار مهم‌تر از پروژه شهید شوشتری است، افزود: اجرای پروژه شهید شوشتری توسط شورای شهر تصویب شده و جزو پروژه‌های مشارکتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی است. مشکل پروژه شهید شوشتری این است که موانع محیط زیستی آن برطرف نشده و مجوزهای زیست محیطی هم دریافت نشده است.

وی در مورد پروژه شهید رستگار اظهار داشت: این پروژه به طول ۵ و نیم کیلومتر در جنوب شرق تهران قرار دارد و ادامه‌ی بزرگراه آزادگان را تکمیل می‌کند. پروژه مذکور موجب کاهش ترافیک در ساعات پیک در میدان بسیج ‌و بزرگراه افسریه می‌شود. با اتصال بزرگراه آزادگان به امام رضا (ع) از طریق بزرگراه شهید رستگار این ترافیک کاهش خواهد یافت.

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود درباره رقم بودجه‌ ۷۰ پروژه گفت: بودجه‌ی پروژه‌ها تا نیمه‌ اول سال ۱۴۰۰ توسط شورای شهر تهران پیش بینی و تخصیص داده شده ‌ است. از نظر بودجه مشکلی نداریم، اما ممکن است برای نقدینگی مشکلاتی پیش آید. شورای شهر هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان به صورت نقد ‌و غیرنقد برای حوزه فنی و عمرانی در سال جاری پیش بینی کرده که این رقم بیشتر از سال گذشته است.

صبوری از افزایش سه برابری اعتبار پروژه‌های خاکریزآب و جمع‌آوری آب‌های سطحی نسبت به سال گذشته نیز خبر داد و عنوان کرد: مسئله عبور ایمن سیلاب از بالادست به پایین دست در شهر بسیار مهم است چرا که در این خصوص با ایمنی شهروندان مواجه هستیم.

وی در مورد پروژه ترمینال شرق اظهار داشت: پروژه ترمینال شرق یک‌ مجموعه ساختمان است که درحال حاضر تنها یک ساختمان از آن ۷۰ درصد پیشرفت دارد. هیچ یک از پله برقی ها و آسانسورهای این ترمینال نصب نشده است. همچنین برای این پروژه اورژانس، آتش نشانی و پلیس پیش بینی نشده است.  

صبوری دیلمی تصریح کرد: قرار بوده ایستگاه مترو اشراق به ترمینال شرق متصل شود، اما هنوز چنین ایستگاهی احداث نشده است و خطوط تاکسیرانی، اتوبوسرانی و مترو ‌هنوز به این ترمینال متصل نیستند. واقعیت این است که ترمینال تنها یک ساختمان بلیط فروشی نیست بلکه یک مجموعه پروژه عملکردی است که در صورت تکمیل همه اجزا به ترمینال تبدیل خواهد شد.  

صبوری دیلمی با بیان اینکه جنگل‌های سرخه حصار در کنار این ترمینال واقع شده‌اند، افزود: بخشی از این جنگل‌ها تخریب شده‌اند تا این ترمینال ساخته شود. باید مطالعه‌ای صورت گیرد که آیا روغن اتوبوس‌ها و ... به این جنگل‌ آسیب می‌زند یا خیر. به طور کلی، ترمینال شرق آماده بهره برداری نیست و برای آمادگی آن باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

به گفته‌ صبوری دیلمی؛ شهرداری منطقه ۱۲ مجموعه پروژه‌هایی را در مورد بازار تهران در دست اقدام دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد اجرای پروژه‌های مشارکتی بیان کرد: در دوسال اخیر مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های شهری به علت جنگ اقتصادی ناعادلانه و تحریم‌ها کاهش یافته است. در پروژه ‌های عمرانی شهر تهران بحث سرمایه گذاری مطرح نیست و اکثریت پروژه‌های مشارکتی در ابنیه است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در مورد ساخت و ساز رستوران‌ها و ...، در حریم رودخانه‌ها نیز گفت: در طرح جامع آب‌های سطحی شهر تهران به رودخانه‌های شهر تهران نیز توجه می‌شود.

معاونت فنی و عمرانی وظیفه دارد در این خصوص به مواردی اعم از پاک‌سازی مسیرهای رودخانه، عبور ایمن آب، تعبیه حوضچه‌های تخلیه سیلاب و خروج آب از بالا دست به پایین دست توجه کند. حریم رودخانه‌ها بسیار حساس هستند و مناطق به‌شدت از این حریم‌ها برای ساخت و ساز محافظت می‌کنند. ضمن اینکه ساخت و ساز در بستر رودخانه‌ها ممنوع و تخلف است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از بودجه تخصیص یافته به معاونت فنی و عمرانی برای نگهداشت شهر است، افزود: همه‌ی هزینه‌های پروژه‌های شهری به صورت مستقیم و غیرمستقیم از شهروندان اخذ می‌شود. البته سیاست گذاری در نحوه اخذ عوارض را باید معاونت مالی و اقتصاد شهری تعیین و نرخ آن را شورای شهر تهران مصوب کند.

صبوری دیلمی در پاسخ به این سوال که آیا ابرپروژه ای در این دوره انجام می‌شود یا خیر، گفت: پروژه‌های بزرگی در حال طراحی است، اما دقیق نمی‌دانیم که چه زمانی این پروژه‌ها برای اجرا روی میز قرار می‌گیرند. البته در تهران هم‌اکنون ابرپروژه‌ها اجرا می‌شوند، برای مثال پروژه بزرگراه شهید بروجردی از نظر ابعاد و ظرفیت پروژه‌ای عظیم‌تر از پل صدر است. از سال ۸۸ تا ۹۶ مقداری از پروژه انجام شد اما درصدی که از مهر ۹۶ تا سال گذشته صورت گرفت دوبرابر مقداری است که در دوره مدیریت شهری گذشته انجام شده است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر مسابقه طراحی فاز دوم دریاچه چیتگر در مراحل پایانی قرار دارد و برآورد اولیه این پروژه دو هزار میلیارد تومان است، عنوان کرد: پروژه‌های بزرگ مقیاس در شهر در حال انجام است، اعتبارات کم نیست اما با فشار روبه‌رو هستیم. طلب‌کارهای شهرداری مایل به دریافت طلب‌هایشان هستند و باید بخشی از بودجه و اعتبارات را صرف پرداخت بدهی‌ها کنیم، اما با این حال معتقدم که اقدامات مهمی و بزرگی در حوزه عمرانی شهر در حال انجام است.

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه موضوع فرونشست‌های شهر بحث امروز و دیروز نیست، اظهار داشت: شاید این روزها این مساله پررنگ شده است، البته این مساله عوارض و مشکلاتی برای پل‌ها و اتوبان‌های تهران داشته است.

صبوری دیلمی در پایان از راه‌اندازی ۴ پارکینگ در تهران خبر داد و گفت: به سفارش معاونت حمل و نقل و با همکاری سازمان نوسازی، چهار پارکینگ در حال احداث داریم تا مشکل پارکینگ برخی محلات حل شود. ‌ در سال جاری، ۳ پارکینگ بزرگ مقیاس و یک پارکینگ ابرپروژه اجرا خواهد شد. احداث این پارکینگ‌ها در بافت فرسوده خواهد بود.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۶۹۳۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان