//
کدخبر: ۲۱۳۱۵۶ //

انهدام باند فیشنیگ‌ توسط پلیس فتا شهرستان خدابنده

جانشین فرمانده انتظامی استان زنجان از شناسایی و دستگیری باند فیشینگ‌کاران حرفه‌ای که اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی می‌کردند، خبر داد و گفت: این متهمین با طراحی و انتشار ربات‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی و هدایت قربانیان به درگاه‌های جعلی بانکی اقدام به کلاهبرداری می‌کردند.

انهدام باند فیشنیگ‌ توسط پلیس فتا شهرستان خدابنده
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا، سرهنگ ایرج خانی‌پور جانشین فرماندهی انتظامی استان زنجان اظهار کرد: در پی شکایت فردی از شهروندان شهرستان خدابنده مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب بانکی از طریق فضای مجازی مراتب در دستور کار کارشناسان پلیس فتا فرماندهی انتظامی شهرستان خدابنده قرار گرفت، با انجام تحقیقات گسترده و اقدامات فنی و شیوه شگرد‌های خاص پلیسی نسبت به شناسایی متهمین اقدام شد.

خانی پور ادامه داد: طی بررسی و تحقیقات صورت گرفته، مشخص که کلاهبرداران در شبکه‌های اجتماعی، با ترفند تبلیغ و فروش پوشاک، شاکی را به یکی از درگاه‌های جعلی بانکی هدایت کرده بطوری که با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی برای پرداخت هزینه اقلام خریداری شده با پیغام خطا مواجه شده و پس از گذشت چند روز متوجه برداشت مبالغی به میزان معلوم از حساب بانکی‌اش شده است.

 وی خاطر‌نشان‌ کرد: با اقدامات فنی و شیوه و شگرد‌های خاص پلیسی تعداد چهار نفر از متهمین به هویت‌های معلوم در یکی از استان‌های همجوار مورد شناسایی قرار گرفتند، با هماهنگی قضایی اکیپی از کارآگاهان پلیس فتای شهرستان خدابنده به محل سکونت آنها مراجعه، ضمن توقیف همه ادله‌های دیجیتالی، متهمین دستگیر و به پلیس فتای شهرستان خدابنده دلالت شدند.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: با توجه به حرفه‌ای بودن متهمین، بدواً با اظهارات ضد و نقیض سعی در برائت خود و گمراه کردن مأمورین داشتند، ولی پس از مواجهه ‌شدن با مستندات و مدارک کافی به بزه ارتکابی معترف، و بیان کردند با طراحی و انتشار ربات‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی، و هدایت قربانیان به درگاه‌های جعلی بانکی، اقدام به سرقت اطلاعات کارت‌های بانکی کاربران می‌کردند که در این راستا ‌به اطلاعات بیش از 160 فقره  کارت بانکی افراد در سراسر کشور دسترسی پیدا کرده و اقدام به برداشت مبالغی از حساب‌ آنها کرده‌اند.

وی یا بیان اینکه از چهار نفر متهم دستگیر شده دو نفر خانم هستند افزود: از این باند دستگیر شده تعداد 9 دستگاه گوشی تلفن همراه، تعداد زیادی سیم کارت، 25 فقره کارت بانکی، یک دستگاه لب‌تاب و یک دستگاه کیس‌کامپیوتر کشف شد.

وی ادامه داد: یکی از متهمان در اظهارات خود بیان داشت با همدستی یکی از اقوام نزدیک خود که مدیریت یکی از دفاتر پبشخوان دولت را برعهده داشته با سوء استفاده از مدارک هویتی شهروندان اقدام به اخذ تعداد زیادی سیم کارت برای استفاده در بزه کرده بود که در این راستا نیز پرونده قضائی برای دفتر پیشخوان دولت تشکیل شد. 

خانی‌پور با بیان اینکه شهروندان باید مراقب باشند تا در دام مجرمان سایبری نیفتند، گفت: شهروندان و کاربران قبل از انجام خریدهای اینترنتی از سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی به معتبر بودن سایت (نماد الکترونیکی) توجه کنند و در هنگام پرداخت وجه از طریق درگاه‌های بانکی به اصالت و جعلی نبودن این درگاه‌ها دقت کنند و به یاد داشته باشند، یک درگاه بانکی با "https" آغاز می‌شود. 

جانشین‌ فرمانده انتظامی استان زنجان در پایان تاکید کرد: شهروندان به تبلیغات فروش اجناس در شبکه‌های اجتماعی با قیمت غیرواقعی و خارج از عرف اعتماد نکنند و برای پیشگیری از سرقت اطلاعات کارت بانکی خود با مراجعه به شعب بانک‌های مربوطه اقدام به فعال سازی رمزهای کارت بانکی پویا (رمز یکبار مصرف) کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۳۱۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان