//
کدخبر: ۲۰۹۴۴۰ //

انتصاب استاندار به روش سنگالی

انتصاب استاندار جدید قزوین، در حالی که استاندار مستقر در یک برنامۀ از پیش تعیین شده همراه با نمایندۀ ولی فقیه و جمعی از مقامات ارشد استانی در مراسم رسمی شرکت کرده و در تهران به سر می‌برد، حاشیه‌هایی را به دنبال داشت.

انتصاب استاندار به روش سنگالی
به گزارش فرتاک نیوز،

عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین در بیست و هشتم شهریورماه سال 1396، با حکم رئیس‌جمهور به سمت استانداری قزوین منصوب شد. او در مراسم معارفۀ خود در پاسخ به انتقادات برخی متنفذان استان خطاب به وزیر کشور که مدت کم ایام مأموریت استانداران قزوین را باعث نقص در خدمت‌رسانی به مردم دانسته بودند، گفت من هرکجا که استاندار بودم حداقل چهارسال کارکردم و ان‌شاءالله به این زودی از قزوین نمی‌روم. اما درست ۱ سال و ۱۱ ماه و ۹ روز بعد، زمانی که عبدالمحمد زاهدی در حال شرکت در برنامه‌های گرامیداشت هفتۀ دولت بود، هدایت‌الله جمالی‌پور، رأی هیئت دولت را برای تصاحب کرسی استانداری قزوین کسب کرد.

عبدالمحمد زاهدی، پس از تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرده بود که مشمول این قانون نیست و می‌تواند به مسؤولیت خود ادامه دهد. از همان زمان زمزمه‌هایی به گوش رسید که استاندار قزوین در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ بازنشسته خواهد شد. داوود محمدی نمایندهٔ مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، در واکنش به این شایعات در گفت‌وگو با فارس گفت: تاریخ بازنستگی استاندار ۲۰ بهمن ماه سال ۹۸ است، بنابراین اخباری که مبنی بر بازنشستگی وی در اردیبهشت ماه و پایان کار وی در استانداری قزوین منتشر شده نادرست است.

نشست خبری پرحاشیه

اما دعوت از رسانه‌ها برای برگزاری نشست خبری استاندار قزوین به مناسبت هفتهٔ دولت در روز شنبه دوم شهریورماه خود به حاشیه‌ای جدید بدل شد. در حالی که محل نشست خبری استاندار مملو از خبرنگاران شده بود، مدیرکل روابط عمومی استانداری قزوین پشت تریبون قرار گرفت و از لغو این نشست به دلیل تناقض در آمار تهیه شده خبر داد.

با لغو نشست خبری استاندار قزوین، موجی از شایعات فضای مجازی استان را دربرگرفت. از جمله برخی رسانه‌ها از معرفی قریب‌الوقوع منوچهر حبیبی معاون سیاسی و امنیتی و سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری قزوین، به‌عنوان سرپرست استانداری خبر دادند. موضوعی که خیلی زود در مصاحبهٔ منوچهر حبیبی با فارس تکذیب شد. او به فارس گفته بود سرپرست استانداری قزوین نیست و عبدالمحمد زاهدی به کار خود ادامه خواهد داد.

اما زاهدی در نشست خبری خود در روز سوم شهریور ماه، به موضوع بازنشستگی خود در روز بیستم بهمن‌ماه سال جاری اشاره و عنوان کرد: با توجه به اینکه در آستانهٔ انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم، چندین مرحله از جمله دیروز به وزیر کشور تأکید کرده‌ام تا استاندار جدید برای استان منصوب شود.

در نهایت پس از این سخنان، با بررسی‌های صورت گرفته توسط خبرنگار خبرگزاری فارس و پیگیری از برخی منابع آگاه، مشخص شد که به‌زودی هدایت‌الله جمالی‌پور، مشاور امور اقتصادی استاندار تهران، در هیئت دولت معرفی شده و با حکم استانداری قزوین راهی ساختمان سرداران خواهد شد.

معرفی به شیوهٔ سنگالی

محافل سیاسی قزوین احتمال معرفی جمالی‌پور در میانهٔ هفتهٔ دولت را نمی‌دادند. استاندار قزوین نیز مانند دیگر استان‌های کشور، در روال عادی امور خود، مشغول سفر به شهرستان‌های استان، افتتاح یا آغاز پروژه اجرایی طرح‌های گوناگون بود. از جمله با برنامه‌ریزی مدیرکل صداوسیمای استان قزوین، صبح امروز(ششم شهریورماه) برنامهٔ تجدید بیعت با آرمان‌های امام(ره) و شهدا با حضور نمایندهٔ ولی فقیه در استان، استاندار، معاون سیاسی و امنیتی و برخی مدیران کل و مسؤولان استانی قزوین در بهشت زهرای تهران برگزار شد. همزمان با این برنامه نیز جلسهٔ هیئت دولت طبق روال عادی در ساختمان پاستور برگزار شد. نکتهٔ مهم این جلسه، معرفی هدایت‌الله جمالی‌پور به‌عنوان استاندار قزوین بود.

با انتشار خبر معرفی جمالی‌پور در هیئت دولت، ابتدا رسانه‌های استان قزوین دچار حیرت شدند. شکل این معرفی، در خاطرات سیاسی مردم اندکی به برکناری منوچهرمتکی وزیر سابق امور خارجهٔ کشورمان در سفر به سنگال شباهت داشت. برخی رسانه‌ها ضمن انتشار خبر معرفی استاندار جدید قزوین در هیئت دولت، برای پوشش خبر زاهدی در بهشت زهرا از عنوان استاندار سابق قزوین استفاده کردند.

چه کسی استاندار است؟

این در حالی است که برنامهٔ زاهدی در ادامهٔ هفتهٔ دولت نیز مشخص است، از جمله فردا جلسهٔ شورای اداری استان به ریاست او و با حضور سید محمود علوی وزیر اطلاعات برگزار خواهد شد. گرچه مادهٔ سه طرح‌ تعیین‌ وظایف‌ و اختیارات‌ استانداران‌ و فرمانداران‌ و نحوه‌ عزل‌ و نصب‌ آنان،‌ مصوب ۱۳۷۷ شورای عالی اداری عنوان می‌کند: «استانداران‌ به‌ پیشنهاد وزیرکشور و تصویب‌ هیات‌ وزیران‌ با حکم‌ رئیس‌‌جمهور منصوب‌ می‌گردند»، اما تصریحی وجود ندارد که دقیقاً فرد معرفی شده در هیئت دولت از چه زمانی زمام امور یک استان و عنوان قانونی استاندار را در اختیار خواهد داشت.

البته مدیرکل روابط عمومی استانداری قزوین گفت که تا ابلاغ حکم رئیس جمهور در مراسم معارفهٔ استاندار جدید، زاهدی همچنان متولی امور استان خواهد بود و جلسهٔ شورای اداری نیز به ریاست وی برگزار خواهد شد، اما جای این پرسش باقی است که چرا هیئت دولت برای معرفی استاندار جدید قزوین اینقدر عجله داشته است، در حالی که می‌شد بعد از هفتهٔ دولت و در زمانی که فشردگی امور و اشتغال استاندار مستقر کمتر هست، استاندار جدید معرفی گردد.

در هرحال استاندار قزوین به روش سنگالی و درحالی که مشغول شرکت در برنامه‌های از پیش طراحی شدهٔ هفتهٔ دولت بود، خبر پایان مأموریت خود در قزوین را دریافت کرد تا پایان کار عبدالمحمد زاهدی و آغاز زمامداری هدایت‌الله جمالی‌پور در ساختمان سرداران، خود با یک حاشیهٔ عجیب همراه باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۹۴۴۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان