//
کدخبر: ۱۸۹۰۲۴ //

معاون استاندار سمنان: دانشگاه‌های نقش محوری در توسعه و تولید استان سمنان دارند

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار سمنان گفت: توسعه و رونق تولید دو مقوله مهم در استان محسوب می‌شوند که دانشگاه‌ها در ارتقای آن‌ها نقشی محوری دارند.

معاون استاندار سمنان: دانشگاه‌های نقش محوری در توسعه و تولید استان سمنان دارند
به گزارش فرتاک نیوز،

حشمت الله عسگری، در حاشیه جلسه کارگروه آموزش و پژوهش استان سمنان که غروب دوشنبه در استانداری برگزار شد در جمع خبرنگاران ضمن بیان اینکه حضور دانشگاه‌ها در برنامه‌های توسعه استان کم رنگ است، بیان کرد: رونق تولید و توسعه دو اولویت کشور و استان سمنان محسوب می‌شوند که در آنها دانشگاه‌ها می‌بایست با حضور جدی‌تر، نقش آفرینی کنند.

وی با بیان اینکه ورود دانشگاه‌ها در حوزه توسعه و رونق تولید در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای نقش مؤثری دارد، افزود: می‌بایست با خرد جمعی اقدامات خلاقانه، نو و جدید در مسیر تولید بیشتر در سطح ملی و استانی انجام گیرد.

ضرورت ایجاد بانک مسئله

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار سمنان بیان کرد: با توجه به قوانین و اختیارات کارگروه آموزش و پژوهش، محدودیت و مشکلی برای دستگاه‌های اجرایی در خصوص ارائه طرح‌ها و پیشنهادات وجود ندارد اما معتقدیم که رسالت پیگیری‌های لازم در خصوص جمع بندی طرح‌ها می‌بایست بر عهده دبیرخانه باشد، از سوی دیگر نیازمند تدوین شیوه نامه‌ای برای دستگاه‌های اجرایی در راستای انسجام کارها هستیم که این مهم می‌تواند به تهیه پروپوزال طرح‌ها با در نظر گرفتن اولویت زمان‌بندی منجر شود که موضوعی مهم است.

عسگری با بیان اینکه تاکنون عملکرد کارگروه آموزش و پژوهش استان سمنان رضایت بخش بوده است، تاکید کرد: حمایت از طرح‌های پژوهشی در استان یک اولویت محسوب می‌شود و از سوی دیگر پیگیری واگذاری طرح‌های پژوهشی به دانشگاه‌ها در حال انجام شدن است لذا طرح‌های جامع و مورد تأیید کارگروه که جز اولویت‌های پژوهشی استان باشد اجرا شده و خوشبختانه عاملی برای ممانعت از عقد قرار داد در سطح استان وجود ندارد.

وی افزود: طی سال گذشته در بحث اعتبارات، محدودیت‌هایی وجود داشت که امکان تخصیص اعتبار برای همه طرح‌ها میسر نبود و قرار بر انتخاب دو طرح بر اساس الزامات اجرایی و توقعات دستگاه‌های اجرایی در کمیته بود، لذا پیشنهادات مانده مجدداً در سال ۹۸ قابل ارائه است.

دانشگاه‌ها پای کار باشند

معاون استاندار سمنان درباره ضرورت ایجاد یک بانک مسئله در استان سمنان گفت: این بانک به نوعی حلقه واسطه بین دانشگاه و حوزه صنعت محسوب می‌شود و می‌تواند خلاءهای موجود را در ارتباط با صنعت و دانشگاه پر کند لذا این امر ابتدا باید با استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی به صنعتگران و تولید کنندگان در بخش‌های مختلف اقتصادی استان شناسانده شود.

عسگری با بیان اینکه اتاق مسئله می‌تواند به عنوان یک‌بنگاه اقتصادی و خود گردان‌باشد، تاکید داشت: این بنگاه می‌تواند نیازهای پژوهشی را رصد و شناسایی کرده و به صورت درآمد هزینه فعالیت کند اما لازمه این امر آن است که دستگاه‌های دولتی در سطح استان نیز این اتاق مسئله را به رسمیت بشناسند و همکاری لازم را در این خصوص داشته باشند تا دانشگاه‌های استان با آن همراهی لازم را صورت دهند.

وی افزود: برای مثال امروز باید گفت معدن یکی از حوزه‌های مهم در بحث اشتغال و توسعه اقتصادی استان است که باید برای جلوگیری از خام فروشی اقدامات مؤثری از سوی جامعه دانشگاهیان انجام شود از طرف دیگر ایجاد واحدهای فرآوری در معدن و یا ایجاد شهرکی برای گردآوری معادن می‌تواند به عنوان اقدامات مهم در بخش توسعه اقتصادی استان از حوزه معادن محسوب شود در نتیجه دانشگاه‌های استان در این امر پای کار باشند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۹۰۲۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان