//
کدخبر: ۱۸۳۵۳۴ //

خطر انقراض در کمین ۳۳ گونه جانوری خراسان رضوی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی گفت: 33 گونه جانوری خراسان رضوی در رده‌های مختلف درخطر انقراض قرار دارند.

خطر انقراض در کمین 33 گونه جانوری خراسان رضوی
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی، تورج همتی با اشاره به اینکه در حال حاضر 33 گونه جانوری در این استان درخطر انقراض قرار دارند، اظهار کرد: از میان مجموع مهره‌داران کشور ایران تعداد ۷۴ مهره‌دار در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی( ICUC) قرار دارند و در رده‌های مختلف خطر انقراض قرار دارند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی ابراز کرد: از مجموع گونه‌های جانوری خراسان رضوی تعداد ۳۳ گونه در فهرست سرخ این اتحادیه قرار دارد که خوشبختانه امسال با بارندگی‌های صورت گرفته وضعیت زیستی این‌گونه‌های جانوری بهتر شده است.

وی بابیان اینکه آهو شاخص گونه‌های جانوری خراسان رضوی است، یادآور شد: طبق سرشماری‌های انجام‌شده، علاوه بر دو هزار و ۵۰۰ رأس آهو در خراسان رضوی، جمعیتی از کل و بز و قوچ و میش نیز در این استان زیست دارند که بارندگی‌ها شرایط زیستی این‌ گونه‌ها را هم ارتقا داده است.

همتی با اشاره به اینکه خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه تحت حفاظت است، افزود: وسعت مناطق تحت حفاظت در این استان معادل دو و نیم میلیون هکتار است که از این منظر و به لحاظ تعداد مناطق زیستی تحت حفاظت رتبه کشور راداریم.

وی با تأکید بر اینکه تنوع بالای زیستی در خراسان رضوی ناشی از تنوع زیستگاه‌های آن است، ابراز کرد: ادامه رشته‌کوه البرز، وجود قله بینالود، دشت سرخس، هم‌جواری با صحرای قره قوم ترکمنستان، نزدیکی با رودخانه هریرود و مجاورت با کویر مرکزی ایران ازجمله شرایط جغرافیایی و زیستگاهی متنوعی است که خراسان رضوی را جز استان‌های برتر کشور درزمینهٔ تنوع زیستی قرار داده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومترمربعی خراسان رضوی معادل دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار زیرپوشش اداره کل حفاظت محیط‌زیست قرار دارد، به‌طوری‌که بارندگی‌های اخیر باعث سبزپوش شدن این مناطق شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۳۵۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان