//
کدخبر: ۱۸۱۰۹۷ //

حجم کمک‌های ارسالی برای سیل‌زدگان خوزستان بیش از ظرفیت است

رئیس ستاد پشتیبانی، امدادرسانی و اسکان سیل زدگان خوزستان با اشاره به اینکه حجم آبی که وارد استان شد بیش از ظرفیت سد ها و رودخانه های ما بود، گفت: حجم کمک ها، تجهیزات و امکاناتی که برای اسکان سیل زدگان وارد استان شد واقعا بیش از ظرفیت بود.

حجم کمک‌های ارسالی برای سیل‌زدگان خوزستان بیش از ظرفیت است
به گزارش فرتاک نیوز،

سید علی بحرنی مقدم در جلسه بازتوانی روحی و روانی خانواده‌های سیل‌زدگان اظهار داشت: با توجه به ابلاغ استاندار خوزستان، بر اساس مصوبه شورای تامین فقط موضوع پشتیبانی از اسکان در اردوگاه‌ها به حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری سپرده شده بود که کمترین کار و فعالیت و کمترین زحمت را این حوزه به عهده داشته اما نقدی بر عملکرد دستگاه‌های مختلف و مسائل مشکلاتی که متوجه فعالیت هایشان است، دارم.

وی خطاب به مشاور و نماینده وزیر کشور در حوزه بانوان با اشاره به حضور وی در جلسات مختلف و بازدید از مناطق سیل زده، گفت: تنوع دستگاه‌ها، ان‌جی‌اوها و بخش‌های مختلفی که در خدمات رسانی دریغ نکردند و مجدانه تلاش و از خودگذشتگی نشان دادند را شاهد بودید، اما قطعاً آمار و ارقام متفاوتی را شنیده اید.

رئیس ستاد پشتیبانی، امدادرسانی و اسکان سیل زدگان خوزستان ادامه داد: جمع بندی این آمار و ارقام شاید کار را دشوار و سخت کند و اگر بخواهید گزارشی تهیه کنید که استان خوزستان با چه توانمندی و ظرفیتی در این بحران ورود کرده، جمع‌آوری آمار و ارقام سخت است.

وی افزود: جای یک مدیریت جامع بحران که یک فرماندهی مشخص داشته باشد و تقسیم وظایف مشخصی بین دستگاه‌ها و سناریوها و شرح وظایف و سلسله مراتب مختلفی داشته باشد، اینکه اطلاعات را از کجا بگیریم؟ مرکز داده ها کجا باشد؟ بر اساس این مرکز داده، نیازها مشخص شود، سازماندهی صورت بگیرد و بر اساس آن پشتیبانی شود، کمک‌ها و اقلام در کجا جمع شود؟ تکلیف همه این موارد باید مشخص باشد.

بحرینی مقدم با اشاره به اینکه در پهنه گسترده‌ای مثل خوزستان اگر اتفاق اینچنین رخ دهد، نمی‌‌توانیم صبر کنیم تا هلال احمر اقدامی داشته باشد، گفت: هلال احمر صرفاً در اردوگاه‌ها چادر و صرفا ٢٢ قلم کالا توزیع می‌کند و در تعهد هلال احمر نیست که سرویس بهداشتی سیار یا اقلام سیار و بهداشتی توزیع کند، البته بحث ضعف عملکرد جمعیت هلال احمر استان خوزستان نیست، هلال احمر واقعا از خودگذشتگی نشان داد، تمام دستگاه‌ها دست به دست هم دادند اما مدیریت جامعی که بتوانیم منابع را موثر، هدفمند و تاثیرگذار تشخیص بدهیم، نبوده است.

رئیس ستاد پشتیبانی، امدادرسانی و اسکان سیل زدگان خوزستان با اشاره به اینکه حجم آبی که وارد استان شد بیش از ظرفیت سدها و رودخانه‌های ما بود، اظهارداشت: حجم کمک‌ها، تجهیزات و امکاناتی که برای اسکان سیل زدگان وارد استان شد واقعا بیش از ظرفیت بود، ظرف مدت 2 روز 180 هزار غذای گرم برای یک وعده ناهار توزیع شد در صورتی که آمار نشان می داد 20 هزار نفر در اردوگاه‌های ما ساکن است.

وی با بیان اینکه مواکب غذا توزیع نکنند، خاطرنشان کرد: این که در چه شرایط بهداشتی و چه استانداردهایی این غذا را می‌پختند، بسیار مهم است. مشخصا پهنه گسترده ‌ای بود، از شمال تا جنوب درگیر سیل‌زدگان بودیم و تنوع خدمات متفاوت بود و این می‌طلبید که یک مدیریت جامعی باشد.

بحرینی مقدم با اشاره به این‌که باید تجدید نظری در مواجهه با بحران‌ها و حوادث غیرمترقبه و مدیریت بحران داشته باشیم، اظهار داشت: در موضوعات آسیب‌های اجتماعی پسا سیل و پسا بحران، این از هم گسیختگی را نداشته باشیم، هر دستگاهی برای خود شرح وظایفی تعریف نکند که به طور مثال در یک اردوگاه 5 بار یک وعده ناهار توزیع کنیم و جای دیگر هیچ کمکی نرسیده باشد.

رئیس ستاد پشتیبانی، امدادرسانی و اسکان سیل زدگان خوزستان عنوان کرد: حداقل در بحث آسیب‌های اجتماعی، یک برنامه‌ریزی خوب و منسجم و با چارچوب مشخص و شرح وظایف مشخص همه دستگاه ها تحت فرماندهی یک مدیریت واحد، تقسیم کار انجام دهند و این موضوع مهم را حل کنند تا کمترین آسیب اجتماعی را داشته باشیم.

وی با اشاره به گندم آماده بهره‌برداری اسال و پیش‌بینی خریداری دو میلیون تن مازاد بر نیاز کشاورزان، گفت: با توجه به اینکه خوزستان بزرگترین تولید کننده گندم کشور است و بیش از30 درصد نان کشور را تامین می کند، جبران خسارت برای کشاورز قطعاً در درمانی که در آسیب‌های اجتماعی به آن خواهید پرداخت، موثر است.

بحرینی مقدم ادامه داد: اگر کشاورزی که سه و نیم تا 4میلیون تومان هر هکتار در آمد داشته اما الان دولت هر هکتار را یک میلیون تومان پرداخت کند، شاید 6 ماه تا یک سال دیگر در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کار را سخت‌تر کند.

رئیس ستاد پشتیبانی، امدادرسانی و اسکان سیل زدگان خوزستان افزود: قرارگاهی مدبرانه در وزارت کشور با تدبیر وزیر کشور برای بازسازی و برآورد خسارت‌ها و بازسازی مجدد این از هم گسیختگی ها، تشکیل شده که این موارد قطعاً می‌تواند در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی موثر باشد. همه باید کمک کنند تا مردمی که در شب عید دشواری‌ها را تحمل کردند پس از عادی شدن شرایط کمترین مشکل را داشته باشند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۱۰۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان