//
کدخبر: ۱۸۰۰۸۹ //
آخرین خبرها از بارش باران در نیمه شرقی کشور

سیل باعث تعطیلی مدارس و خسارت برخی منازل استانهای جنوب شرقی شد

تداوم بارش شدید باران که از دیروز 24 فروردین ماه جنوب، جنوب شرق و شمال شرق کشور را فرا گرفته است، باعث وقوع سیلاب در برخی مراکز استان ها شد و تعطیلی مدارس را به دنبال داشت.

سیل باعث تعطیلی مدارس و خسارت برخی منازل استانهای جنوب شرقی  شد
به گزارش فرتاک نیوز،

 هواشناسی این بار به دلیل بارندگی‌های شدید در چند استان جنوبی و جنوب شرقی زنگ خطر طغیان رودخانه‌ها و سیلاب را به صدا در آورد و در همین ارتباط کلاس‌های درس تمامی مدارس و دانشگا‌ه‌های برخی استانهای جنوبی به دلیل بارش های شدید تعطیل اعلام شد.

اداره هواشناسی هشدار داده است که پیامد این سامانه در مناطق مستعد به احتمال زیاد سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی و آب‌گرفتگی معابر عمومی خواهد بود. این اداره به شهروندان، سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط توصیه کرده است، اقدام های پیشگیرانه برای جلوگیری از کاهش خسارت‌های احتمالی را افزایش دهند.

سیلاب همچنین دیروز و امروز به تعدادی از منازل مسکونی شهری و روستایی هرمزگان ، کرمان ، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان آسیب وارد کرد.

**هرمزگان

سیلاب چند محور ارتباطی در هرمزگان با مرکز استان را قطع کرد

بارندگی، سیلاب و طغیان رودخانه های فصلی چند محور ارتباطی در شرق و غرب با مرکز استان هرمزگان را قطع کرد.

این بارندگی از ظهر شنبه در سطح استان هرمزگان آغاز شده و هم اکنون محور بندر خمیر به بندرلنگه در غرب استان بر اثر طغیان رودخانه فصلی و آب گرفتگی قطع است.

همچنین در شرق استان هرمزگان محور جاسک به جگدان به علت طغیان رودخانه شریفی و مسیر سیریک به سمت جاسک بر اثر طغیان رودخانه فصلی در نزدیکی شهر گروک مسدود شده است‌.

بارش باران باعث جاری شدن آب در رودخانه فصلی، طغیان آن و آب گرفتگی آبنمای مسیر مذکور شده است.

**سیستان و بلوچستان

بارندگی مدارس 10 شهرستان سیستان و بلوچستان را به تعطیلی کشاند

بارندگی شدید با احتمال جاری شدن سیلاب و روان آب سبب تعطیل شدن مدارس 10 شهرستان استان سیستان و بلوچستان برای امروز یکشنبه شد.

در پی بارش های شدید و طغیان رودخانه های محلی تمامی دوره های تحصیلی مدارس شهرستانهای چابهار، ایرانشهر، کنارک، دلگان، فنوج، مهرستان، نیکشهر، سرباز و قصرقند در 2 شیفت صبح و عصر امروز تعطیل اعلام است.

همچنین مدارس مقاطع پیش دبستانی و دبستان شهرستان زاهدان و نصرت آباد در دو نوبت صبح و عصر روز یکشنبه تعطیل است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با تأکید بر شدت فعالیت سامانه بارشی در استان طی روزهای یکشنبه و دوشنبه، نسبت به جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه های محلی هشدار داد.

**کرمان

بارش باران موجب تعطیلی برخی مدارس در کرمان شد

رئیس اداره روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان از تعطیلی مدارس برخی دیگر از شهرستان های این استان به دلیل بارش باران شدید و احتمال جاری شدن سیلاب خبر داد.

مدارس نواحی یک و 2 آموزش و پرورش کرمان، شهرستان های بافت، رابر، ارزوئیه، جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، رودبار جنوب، قلعه گنج، منوجان، فاریاب، بردسیر، رفسنجان، انار و کشکوئیه امروز یکشنبه در تمام مقاطع تحصیلی تعطیل است.

-پنج روستای در معرض سیل استان کرمان تخلیه شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان گفت: پنج روستا در مناطق فاریاب و ارزوئیه این استان به دلیل شدت بارش ها و احتمال وقوع سیلاب تخلیه شدند.

مجید سعیدی ضمن تاکید بر این مطلب که وضعیت کلی استان کرمان در مدیریت بارش های اخیر خوب است افزود: در حال حاضر محورهای ارزوئیه - حاجی آباد، فاریاب - دره شور و فاریاب - جیرفت به دلیل شدت بارش ها مسدود شده است.

وی بیان کرد: بامداد امروز برق شهرستان شهربابک قطع شده بود که در حال حاضر این مشکل برطرف شده است.

سعیدی با اشاره به راه افتادن روان آبها در بسیاری از نقاط استان کرمان تاکید کرد: شدت بارش ها مربوط به روز جاری است و از فردا از بارش ها کاسته خواهد شد.

رئیس اداره روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان نیز از تعطیلی مدارس 10 شهرستان این استان به دلیل پیش بینی بارش باران و جاری شدن سیلاب در روز یکشنبه خبر داد.

مدارس شهرستان های بافت، رابر، ارزوئیه، جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، رودبار جنوب، قلعه گنج، منوجان و فاریاب فردا در تمام مقاطع تحصیلی تعطیل است.

با توجه به شرایط جوی؛ ستاد بحران کرمان به حالت آماده باش درآمده است.

اداره کل هواشناسی استان کرمان نیز با اشاره به فعالیت سامانه بارشی از امشب در کرمان، نسبت به طغیان رودخانه های این استان هشدار داده است.

- چهار مسیر ارتباطی در رودبار جنوب مسدود شد

فرماندار رودبار جنوب گفت: بر اثر سیلاب سه مسیر ارتباطی فرعی از سمت رودبار جنوب به شهرستان کهنوج و یک مسیر ارتباطی روستایی در این شهرستان مسدود شد.

منصور خانه گیر افزود: با توجه به مسدود شدن مسیرهای فرعی رودبار جنوب به سمت کهنوج، محور اصلی این مسیر از سمت بهادرآباد به عنوان مسیر جایگزین پیشنهاد می شود.

وی از طغیان رودخانه دوکمپ در منطقه جازموریان خبر داد و گفت: با قطع شدن این مسیر راه ارتباطی 16 روستا مسدود شده و این تعداد روستا جمعیتی افزون بر 2 هزار نفر دارند.

فرماندار رودبار جنوب گفت: اعضای ستاد بحران در این منطقه حضور دارند و با فروکش کردن سیلاب عملیات بازگشایی این مسیر آغاز می شود.

وی ادامه داد: با توجه به پیش بینی های صورت گرفته یک دستگاه لدور و تراکتور در این محور مستقر است تا در صورت نیاز مشغول بکار شوند.

**خراسان رضوی

مدارس شهرستان کلات تعطیل شد

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: با توجه به بارش های شدید و جاری شدن سیل در کلات تمام مدارس این شهرستان روز یکشنبه تعطیل است.

مدارس شهرستان کلات در تمام مقاطع ابتدایی و متوسطه روز یکشنبه ۲۵ فروردین ماه در نوبت صبح و عصر تعطیل می باشد.

مراکز پیش دبستانی و مدارس استثنایی این شهرستان نیز در تمام مقاطع تعطیل است.

سیل عصر روز شنبه در شهرستان کلات موجب خسارات فراوان شده است.

براساس اخطار اداره کل هواشناسی خراسان رضوی شدت بارشها طی 2 روز آینده در این استان افزایش خواهد یافت که منجر به بروز روان آب، آبگرفتگی و سیلابی شدن مسیلها در بیشتر مناطق استان خواهد شد.

- باران شدید 15 شهرستان خراسان رضوی را فراگرفت

رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: باران شدید از دیشب تا کنون در 15 شهرستان این استان ادامه دارد.

یحیی قاینی پور افزود: بیشترین میزان بارش طی این مدت به میزان 31 میلیمتر در شهرستان جغتای و پس از آن 29 میلیمتر در شهرستان کلات ثبت شد.

وی ادامه داد: در این مدت بارشهای رگباری از شهرستانهای قوچان، سرخس، سبزوار، چناران، مشهد، نیشابور، کاشمر، گناباد، تربت جام، درگز، فریمان، بردسکن و بجستان گزارش شده است.

- سیلاب برق 20 روستای خراسان رضوی را قطع کرد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: بر اثر بارندگی های شدید دیشب 20 روستا شامل 16 روستا در شهرستان کلات و چهار روستا در شهرستانهای درگز و سرخس واقع در شمال این استان دچار قطعی نیروی برق شدند.

حجتعلی شایانفر افزود: با تلاش های صورت گرفته هم اینک جریان نیروی برق برای 16 روستا دوباره برقرار شده است.

وی ادامه داد: دیشب در برخی از شهرستان های خراسان رضوی نظیر کلات و سرخس بارندگی شدید رخ داد که سبب سیلاب و ایراد خسارت به منازل مسکونی و راه های روستایی شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: در این حادثه طبیعی جریان سیل پنج خودروی عبوری را در کلات با خود برد اما تلفات جانی از این بابت تاکنون گزارش نشده است.

- سیلاب مدارس تربت جام را تعطیل کرد

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: با توجه به بارش های شدید و احتمال وقوع سیلاب در شهرستان تربت جام مدارس نوبت عصر این شهرستان در روز یکشنبه 25 فروردین ماه تعطیل است.

مدارس این شهرستان در تمام مقاطع ابتدایی و متوسطه در نوبت عصر امروز تعطیل می باشد.

مراکز پیش دبستانی و مدارس استثنایی این شهرستان نیز در تمام مقاطع در نوبت عصر امروز تعطیل است.

- امدادرسانی به سیلزدگان در کلات ادامه دارد

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: امدادرسانی به شهروندان آسیب دیده از سیل دیشب در کلات واقع در شمال استان از لحظه وقوع حادثه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

اسماعیل بهمن آبادی افزود: در این چارچوب علاوه بر گروه های امدادی شهرستان کلات سه گروه امدادی دیگر با خودروهای کمکدار، چهار دستگاه موتور پمپ لجن کش و یک خودرو ایسوزو حاوی اقلام امدادی به کلات اعزام شدند.

وی گفت: همچنین تاکنون 40 بسته غذایی 72 ساعته ، 60 تخته موکت، 30 دستگاه چادر امدادی و برخی اقلام مورد نیاز اضطراری مانند نایلون و آب آشامیدنی سالم به همراه گروه های امدادی جمعیت هلال احمر به کلات ارسال شده است.

- 70 منزل مسکونی در کلات دچار آبگرفتگی شدند

فرماندار کلات گفت: در پی بارش های دیشب در این شهرستان 70 منزل مسکونی در شهر کلات نادری دچار آب گرفتگی شدند و همچنین سیلاب پنج دستگاه خودرو را با خود برد.

مهدی ناصری افزود: سیل راه های ارتباطی برخی روستاهای این شهرستان را هم قطع کرد و هنوز راه 15 روستا مسدود است.

وی به قطع برق ناشی از سیل دیشب نیز اشاره و بیان کرد: هم اینک به جز روستای سنگ دیوار، جریان نیروی برق در همه نقاط شهرستان کلات برقرار شده است.

- سیلاب برخی منازل شهرهای مرزی سرخس و درگز را فراگرفت

تداوم بارش شدید باران که از دیروز 24 فروردین ماه 15 شهرستان خراسان رضوی را فراگرفته دیشب باعث وقوع سیلاب در شمال این استان شد و به تعدادی از منازل مسکونی شهری و روستایی در شهرستانهای درگز و سرخس آسیب وارد کرد.

سرپرست فرمانداری شهرستان سرخس گفت: بر اساس گزارشهایی دریافتی تاکنون سیلاب برخی منازل مسکونی را در روستاهای چاله زرد، صمدآباد و حاجی مدد این شهرستان دچار آب گرفتگی کرد.

حسین قریب افزود: شدت بارش باران در مناطق شهری سرخس کم بود لذا بارندگی تنها راه روستایی مزداوند - سد دوستی را مسدود کرده است.

-دستور تخلیه اطراف مسیل اسماعیل آباد مشهد صادر شد

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی دستور تخلیه سریع خانه های اطراف مسیل منطقه اسماعیل آباد حاشیه شهر مشهد را صادر کرد.

وحید قربانی گفت: در پی هشدار اداره کل هواشناسی مبنی بر بارش شدید باران و احتمال جاری شدن سیلاب، 74 خانوار ساکن اطراف مسیل اسماعیل آباد باید خانه های خود را ترک کنند.

وی افزود: این افراد که در بستر رودخانه ساکن شده اند، حقی نسبت به اراضی این منطقه ندارند لذا خانه های اطراف این رودخانه باید تخریب شود.

وی اظهار داشت: قرار است 74 خانوار یاد شده به صورت موقت در سوله های ورزشی اسکان اضطراری داده شوند تا بتوان با بهره گیری از اراضی اطراف مشهد و تسهیلات طرح بهسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمکهای بلاعوض این نهاد، آنان را خانه دار کرد.

**خراسان جنوبی

بارش رگباری در خراسان جنوبی منجر به روان آب شد

روان آب هایی در شهرستان های خوسف، نهبندان، سربیشه، درمیان، طبس، زیرکوه و روستاهای بیرجند در خراسان جنوبی داشتیم که تاکنون منجر به خسارت نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: مردم و هم استانی ها اخبار حوادث را از صدا و سیما و خبرگزاری های رسمی و معتبر استان پیگیری کنند و به شایعات فضای مجازی توجه نکنند.

فرماندار سربیشه هم گفت: با توجه به احتمال وقوع سیلاب، اهالی دو روستای این شهرستان به منظور پیشگیری از وقوع حوادث، در مکانی امن اسکان موقت یافتند.

**خوزستان

سیلاب شهر بستان را تهدید می کند

معاون فرماندار دشت آزادگان گفت: سیلاب شهر بستان از توابع این شهرستان را به دلیل افزایش دبی رودخانه های هوفل و سابله در کنار این شهر تهدید می کند.

زاهد فردوس بیان کرد: سیل بند روستای میهن آباد شهر بستان در معرض خطر و آسیب دیدن است که مقاوم سازی آن در حال انجام است و در صورت شکسته شدن این سیل بند باعث وارد شدن آب به شهر بستان می شود.

وی گفت: سیل بند روستای قدرت آباد شهر بستان شکسته شده و هنوز ترمیم نشده است که در حال بازسازی این سیل بند هستیم.

- خطر از شهر اهواز رفع شد

فرمانده گروه 40 صاحب الزمان نیروی زمینی سپاه و مسئول مهندسی نیروهای مسلح در استان خوزستان گفت: حالت بحرانی از شهر اهواز برداشته و خطر از مناطقی که در شرایط سیلاب بودند همچون ورودی شهر اهواز رفع شد.

به گزارش روابط عمومی نیروی زمینی سپاه، سردار «محمد گرامی» اظهارداشت: از روز 13 فروردین طبق دستور فرمانده نیروی زمینی سپاه با همه تجهیزات به منطقه آمدیم؛ در اولین ماموریت جاده پلدختر - معمولان را با موفقیت باز کردیم و در ادامه ماموریت در استان خوزستان مستقر شدیم.

وی تاکید کرد: اکنون حالت بحرانی از شهر اهواز برداشته و خظر از مناطقی که در خطر سیلاب بودند همچون ورودی شهر اهواز رفع شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۰۰۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان