//
کدخبر: ۱۷۸۰۸۵ //

در مسیر سیلاب؛ از دهلیج تا پلدختر

اگر اهل لرستان باشی یا به این استان سفر کرده باشی یه یقین این روزها برایت تداعی گر ظهر عاشوراست از این نظر که هر کسی سهمی از گل بر پیکرش دارد، با این تفاوت که اکنون خانه ها، کوچه، خیابان ها و تمام شهر را نیز گل فرا گرفته است.

 در مسیر سیلاب؛ از دهلیج تا پلدختر
به گزارش فرتاک نیوز،

آنچه آشکار است و بی هیچ کوششی رخ نمایی می کند این است که با گذشت چند روز از سیلاب سهمگینی که بیشترین حجم گل را بر سر شهر آوار کرده است همچنان افراد و خانه هایشان گرفتار آن هستند؛ هر کسی به فراخور توان تجهیزاتی که دارد در تلاش برای پاکسازی خانه و کوچه و خبایان است اما با تجهیزات موجود فعلا نمی توان به حالت عادی بازگشت.

به علت تخریب بخش وسیعی از راه دسترسی خرم آباد به پلدختر حالا راه کوهستانی کوه دهلیج تنها مسیر ارتباطی از سمت خرم آباد است؛ جاده ای سخت گذر، باریک و البته خطرناک؛ به طول 70 کیلومتر انحرافی از کیلومتر 60 آزادراه خرم آباد - پل زال بعد از سه ساعت به شهر پلدختر می رسی.

از دور گستردگی خرابی ها در غرب و آن سوی رودخانه که حالا پهنایش چند برابر شده معلوم است قسمت جنوب و شرق کاملا آرام و بی صدا گویی اتفاقی نیفتاده است!؟

در مسیر خیابان اصلی شهر، ترافیک سنیگن، تردد افراد پیاده، دسته های امدادی، نیروهای داوطلب، گروه های جهادی، ماشین آلات سبک و سنگین، پرواز بالگردها، نیروهای نظامی یک هارمونی برای کمک و برای هر غریبه بی خبری نشان از اتفاقی بی سابقه در شهر پلدختر است.

خیابان منتهی به تنها پل ارتباطی شرق و غرب پلدختر کانون تردد است در اینجا آدم های سرتا پا گلی و ماشین های گل آلود فراوان است، هرچه به سمت پل شهدای دولت نزدیک می شوی عمق تخریب ها را بهتر می توان دید.

حالا رود کشکان پس از سرکشی ویرانگرش آرام و بی صدا از کنار خرابی ها می گذرد.

بلافاصله بعد از پل شهدای دولت به کانون سیل می رسیم؛ منطقه ساحلی، دیواره ساحلی تا منطقه بعد از هفتم تیر و میدان جهاد از پل قدیم تا مجموعه ورزشی شهید سرمالیان که حالا فقط سر در و بخشی از ساختمان استخر از آن به جا مانده و منطقه غرب کلا آسیب دیده و حالا پس از فرو کش شدن آب، پلدختر به گل نشسته است.

آن سوی پل از طرف غرب گل و لای خانه ها تا ارتفاع یک متر و نیم بالا آمده و برای ورود به کانون سیل باید تن به گل داد.

ماشین آلات مشغول پاک سازی معابر هستند اما حجم گل و لای بالاست ساکنان مناطق سیل زده در خانه ها حضور دارند، جوانان مشغول گل روبی منازل هستند یا اینکه اثاث منزل را خارج می کنند.

وسایل نقلیه باری مثل تراکتور، نیسان و وانت ها از وسایل منزل گل مالیده شده پر شده اند؛ ساکنانی که نیروی جوان دارند وسایل را به حاشیه جنوبی شهر نهر جاری تخت واشیان منتقل و در آنجا شست و شو می دهند.

حسین حسنوند جوان 35 ساله در کنار منزل سوار بر موتور سه چرخ نظاره گر خانه به گل نشسته در کوچه رسالت یکم است او از شب حادثه سیل می گوید که همسر و 2 فرزندش را به قسمت شرقی منتقل می کند و فقط خانه اش از سیل ویرانگر 12 فروردین آسیب دیده است.

او می گوید که در روز حادثه، مردم روی پشت بام ها زیر باران گرفتار بودند و آب اجازه امداد نمی داد تا ساعت 3بعد از ظهر قدری آب فروکش کرد.

این جوان پلدختری از همت و همدلی جوانانی می گوید که دل به سیل زدند و با ماشین های سنگین شخصی و تراکتور به کمک مردم رفتند و در غیاب نیروهای امدادی صدها نفر را با نردبان به وسایل نقلیه سنگین منتقل کردند.

کمی آنطرف تر سربازان ارتش در گروه های 20 تا 30 نفره پشت سرهم به جای تفنگ، بیل به دست و کلنگ به دوش در حرکت هستند حسین یکی از سربازها می گوید از گروه توپخانه اصفهان برای کمک آمده، برخی گروه های جهادی و مردم داوطلب نیز از اصفهان و تهران با حداقل تجهیزات در محل بحران هستند و به پاک سازی مشغولند.

حسین عالیپور 40 ساله در حال توزیع خواروبار است خودش ساکن رسالت و می گوید منزلش دچار حادثه شده و الان بیش از یک متر گل در خانه اش است و حتی لباسش را از اقوام گرفته اما می گوید اولویت اول کمک به افراد ناتوان، سالمند و زنان بی سرپرست است «فعلا خانواده من در محل امن آن طرف شهر هستند و افراد ناتوان مهمتر است.»

او از قطع آب و شرایط بد بهداشتی و فراهم نبودن شرایط استحمام می گوید که باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

در ادامه مسیر رسالت بانویی میانسال، مضطرب با چشمانی اشک آلود جلوی نیروهای امدادی را گرفته و می گوید از همه زندگی ام فقط چهار دخترم را نجات دادم و آثاری از خانه و اثاث منزل برایم باقی نمانده چند روزی است نزد اقوام سکونت داریم اما این نمی تواند همیشگی باشد.

او که «گل بس خادمی» ساکن کوچه 3 رسالت است، می گوید: یک چادر می خواهم تا حداقل مزاحم اقوام نباشم اما گریه های او بیانگر نگرانی اش برای آینده ای نامشخص است که چگونه در زندگی که اکنون به تلی از خاک و گل تبدیل شده است می خواهد چهار دخترش را خوشبخت کند.

پیرمردی 80 ساله بیل به دست در حیاط منزلش که در زیر انبوهی از گل گم شده ایستاده است؛ پیداست سیل روحیه مهمان نوازی او را با خود نبرده است که این گونه گرم و صمیمی دعوت می کند تا به منزلش بروی.

«محمد جافر نوایی» ساکن خانه ای قدیمی با نمای آجری است که حالا دیگر تمام وسایل زندگی او زیر گل است؛ یخچال، تلویزیون و حتی دوک ریسندگی همسرش که سیل غارتگر پشم و نخش را برده و چوبش را به گل نشانده تا شاید دوباره این دوک بچرخد!

در مسیر برگشت سوار بر نیسان در کنار وسایل گل آلود یکی از خانوارهای سیل زده می شویم، «ولی اله باقری» به همراه همسر، فرزندان و چند جوان گل مالی شده وسایل را بیرون کشیده تا شست و شو دهند نه در قالی شویی! و نه با شلنگ آب منزل! بلکه مقصد آنها نهر واشیان در 10 کیلومتری جنوب شهر به سمت دهلیج است.

این معلم بازنشسته از سیل می گوید و در پاسخ به اینکه چرا هشدارها را جدی نگرفتید؟! ناراحت می شود و می گوید از زبان من معلم ایثارگر بنویسید که هشدارها فقط برای منطقه ساحلی و رسالت بود، هیچ هشداری به کوی سازمانی، هفت تیر و بقیه مناطق داده نشد.

او ادامه می دهد: دستور تخلیه ای هم صادر نشد شاهد من هم تخریب منازل و گیر افتادن تعدادی از مسئولان اصلی شهرستان در این منطقه است که هم ادارات و هم خود مسئولان آن دچار آسیب شدند.!

بعد از طی مسافت به نهر واشیان می رسیم، تعداد خودروهای حامل وسایل برای شست و شو زیاد شده است؛ این روزها زن و مرد، پیر و جوان و حتی کودکان بر تخته سنگ های واشیان قالی می شویند تا گل های به گل نشسته قالی هایشان را به زندگی هایشان بازگردانند.

نیسان حامل وسایل ولی اله باقری در کنار نهر می ایستد و فرش ها را به آب می زند در بین فرش ها سه فرش بازنشده در پلاستیک بیشتر از همه جلب توجه می کند که معلم بازنشسته می گوید: این فرش ها جهیزیه عروسم است که قرار شد ماه آینده بعد از عروسی در منزلش پهن شود حالا در نهر واشیان شست و شویش می دهیم.

پلدختر را ترک می کنیم و در حاشیه نهر واشیان به سمت دهلیج روح امید و زندگی را پس از سیل در لباس های شسته، پشتی های شناور در نهر، قالی های الوان پهن شده در کنار نهر این نوید را می دهد که زندگی پس از سیل ادامه دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۸۰۸۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان