//
کدخبر: ۱۷۳۶۴۲ //

"نوروز" ایران را در کرمانشاه ببینید

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه از برگزاری جشنواره ملی آیین‌های نوروزی در کرمانشاه خبر داد.

"نوروز" ایران را در کرمانشاه ببینید
به گزارش فرتاک نیوز،

مهدی عبدالمالکی در نشست خبری امروز (22 اسفند) با اشاره به ثبت جهانی آیین "نوروز" در فهرست میراث ناملموس یونسکو درسال 2007، به آداب و رسوم و آیین های متنوع نوروز در ایران اشاره کرد و افزود: جهت حفظ این میراث ارزشمند تصمیم بر این گرفته شد، نوروز 1398  جشنواره ملی آیین های نوروزی در کرمانشاه برگزار شود.

عبدالمالکی از ارائه طرح برگزاری این جشنواره به استاندار کرمانشاه خبر داد و افزود: با موافقت استاندار این طرح در قالب تفاهم نامه ای میان استانداری، اداره کل میراث فرهنگی و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه اجرا می شود.

وی از تشکیل هشت کمیته تخصصی برای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره خبر داد و افزود: رییس این جشنواره استاندار کرمانشاه بوده و قائم مقامی آن نیز بر عهده مدیرکل میراث فرهنگی است و شهردار کرمانشاه نیز به عنوان دبیر ستاد اجرایی این جشنواره فعالیت دارند.

وی افزود: در این جشنواره که از سوم تا 10 فروردین ماه در شهر کرمانشاه برگزار می شود گروه های آیینی از سراسر کشور به کرمانشاه آمده و در قالب نوروزگاه ها و جشن های نوروز آداب و رسوم اقوام ایرانی در نوروز را به اجرا در می آورند.

عبدالمالکی توسعه رویدادهای فرهنگی گردشگری در راستای رونق گردشگری استان و نیز ایجاد نشاط اجتماعی را از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد و افزود: بر اساس تحقیقات صورت گرفته یکی از ارکان اصلی توسعه شهر کرمانشاه بحث گردشگری است و با رونق گردشگری می توان به منبع پایدار درآمدی برای شهر دست یافت و از طرفی برگزاری این برنامه ها می تواند شور و نشاط اجتماعی در شهر کرمانشاه ایجاد کند.

وی از اجرای برنامه های گروه های حاضر در جشنواره در تفرجگاه های سطح شهر کرمانشاه خبر داد وافزود: افتتاحیه این جشنواره روز سوم فروردین ماه در محل تاقبستان خواهد بود و اختتامیه آن نیز در همین محل با تجلیل از گروه های برتر برگزار می شود.

عبدالمالکی تصریح کرد: گروه های دعوت شده با رای هیات داوران انتخاب خواهند شد و تمام مخارج اسکان و پذیرایی آنها بر عهده دبیرخانه جشنواره است و به عنوان کمک هزینه نیز به هر گروه پنج میلیون تومان پرداخت می شود.

وی افزود: در پایان جشنواره نیز با رای داوران از میان این 15 گروه، سه گروه برتر تجلیل شده و به ترتیب به گروه های اول تا سوم مبالغ 30، 20 و 15 میلیون تومان به عنون جایزه پرداخت می شود و گروه چهارمی نیز با رای مردم انتخاب خواهد شد که جایزه آن نیز مبلغ 10 میلیون تومان است.

عبدالمالکی تصریح کرد: این گروه ها از اقصی نقاط مختلف ایران از جمله استانهای آذربایجان غربی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، مازندران و گیلان خواهند بود.

وی تصریح کرد: پیش بینی می شود در مجموع بیش از 100 برنامه آیینی نوروز در هفت روز برپایی جشنواره در سطح شهر کرمانشاه برگزار شود.

عبدالمالکی از پیشنهاد برگزاری جشنواره بین المللی آیین های نوروزی در کرمانشاه در نوروز 99 خبر داد و افزود: با همکاری رسانه ها و دستگاه های مربوطه چنانچه بتوانیم جشنواره را در سطح کیفی بالا برگزار کنیم، امکان برگزاری این جشنواره در سطح بین المللی در سال 99 دور از دسترس نیست و همه باید کمک کنند تا بتوانیم این ادعا را در نوروز 99 به اثبات برسانیم.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه از برگزاری دو جشنواره دیگر در آستانه نوروز در کرمانشاه خبر داد و افزود: اولین جشنواره، جشنواره استقبال از نوروز است که روز جمعه (24 اسفند) در محل پارک معلم کرمانشاه برگزار می شود.

وی افزود: دومین جشنواره هم مربوط به جشنواره ملی عکس آیین های نوروزی است که با همکاری انجمن عکاسان کرمانشاه برگزار می شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۳۶۴۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان