//
کدخبر: ۱۶۸۵۰۲ //

افتتاح موزه سازسازی در همدان هم‌زمان با جشنواره موسیقی فجر

نشست رسانه ای دست اندرکاران برگزاری بیست و یکمین جشنواره موسیقی فجر همدان هم‌زمان با سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر روز دوشنبه بیست و نهم بهمن‌ماه با حضور هادی فیض‌منش؛ معاون امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، علی آقامحمدی؛ مدیرعامل انجمن موسیقی استان همدان، قادر شهسواری، دبیر اجرایی این جشنواره، تعدادی از اساتید و اعضای انجمن موسیقی استان و اهالی رسانه در مجتمع شهید آوینی همدان برگزار شد.

افتتاح موزه سازسازی در همدان هم‌زمان با جشنواره موسیقی فجر
به گزارش فرتاک نیوز،

 هادی فیض‌منش با بیان اینکه این جشنواره با عنوان« شب‌های موسیقی هگمتانه»از یکم تا هفتم اسفندماه در مجتمع فرهنگی و هنری بوعلی‌سینا برگزار می‌شود، گفت: ابن سینا موسیقی را یک علم می‌دانسته و موسیقی هم دانشی پرمعنا و هم هنر بزرگی است که با روح آدمی سر و کار دارد.

فیض‌منش با اشاره به اینکه موسیقی با فطرت انسان‌ها عجین است، بیان کرد: هیچ فردی نمی‌تواند با موسیقی اصیل و فاخر، ابراز مخالفت کند. معاون امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان تأکید کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان بر اساس تکلیف خود، متولی برنامه‌های موسیقی و حامی مجموعه‌های فعال در این حوزه است.

فیض‌منش با اشاره به تعداد گرو‌های موسیقی شرکت کننده در این جشنواره بیان کرد: 27 گروه موسیقی آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که از میان آنها 14 گروه حد نصاب رأی داوران را کسب کرده و به اجرای برنامه خواهند پرداخت. فیض‌منش ادامه داد: سه گروه نیز از تهران مهمان همدان خواهند بود و در مجموع 17 گروه موسیقی در این جشنواره اجرا خواهند داشت. معاون امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اعلام برنامه‌های جشنواره بیان کرد: اتفاق خوب و مبارکی که در این جشنواره افتاده، توجه به کودکان است.

بر این اساس در طی روزهای جشنواره، صبح‌ها ویژه برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان خواهیم داشت تا کودکان ما با شعر و ترانه و ملودی آشنا شوند. هادی فیض‌منش تأکید کرد: اگر ما متولیان امر موسیقی در آشنا کردن کودکان با موسیقی فاخر غفلت کنیم، کودکان ما در آینده دچار خسران می‌شوند. فیض‌منش ادامه داد: بعدازظهرها نیز سلسله نشست‌ها و کارگاه‌هایی مانند نقد و بررسی و آموزشی و پژوهشی برگزار می‌شود. هادی فیض‌منش نکته مثبت جشنواره را توجه ویژه برگزارکنندگان به موسیقی اصیل و فاخر ایرانی بیان کرد و گفت: وظیفه ما است که ذائقه مردم را با این نوع موسیقی آشنا کنیم زیرا جامعه بدون موسیقی متصور نیست.

علی آقامحمدی؛ مدیرعامل انجمن موسیقی استان همدان نیز با بیان اینکه این جشنواره امسال با رویکردی متفاوت برگزار می‌شود عنوان کرد: امسال رقابت را برداشتیم و جشنواره امسال رفاقتی است نه رقابتی. آقا محمدی اضافه کرد: این شیوه به رشد گرو‌های بومی کمک می‌کند.

وی همچنین ادامه داد: موسیقی زبان همه هنرهاست و تنها هنری است که نیاز به ترجمه ندارد. در این راستا حفظ و سیانت از موسیقی نواحی و استانی را مد نظر قرار داده‌ایم. مدیرعامل انجمن موسیقی استان همدان با اشاره به بخش‌های مختلف جشنواره از جمله بخش‌های پژوهشی، ساختارشناسی موسیقی ایرانی، آسیب‌شناسی ترانه و موسیقی و جلسات نقد و بررسی گفت: تا بحال به لحاظ تنوع، چنین جشنواره‌ای در استان نداشته‌ایم. وی افزود: دعوت از استاد کیوان ساکت به همراه گروه ارکستر وزیری و خوانندگی وحید تاج و گروه همایون به سرپرستی مهران مهرنیا و  خوانندگی بامداد فلاحتی و یا استاد حسن ناهید نیز انجام پذیرفته است.

قادر شهسواری؛ عضو انجمن موسیقی استان همدان و دبیر این جشنواره از ایجاد موزه ساز سازی همگام با برگزاری جشنواره خبر داد و گفت: در این راستا تعدادی از سازندگان ساز استان دعوت کرده‌ایم و بازدید عموم مردم از این موزه رایگان است. شهسواری همچنین اشاره کرد: در طول جشنواره همچنین به آثار اساتید موسیقی در حوزه نشر کتاب و آلبوم آنها می‌پردازیم.

گزارش : سمانه اسکندری

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۸۵۰۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان