//
کدخبر: ۱۵۸۱۸۳ //

حضورطلاب در نهادهای علمی و دانشگاهی از برکات انقلاب اسلامی است

معاون آموزش حوزه‌های علمیه گفت: حوزه قبل از انقلاب عرصه حضورش محدود در مساجد و اماکن مذهبی بود و در نظام و دانشگاه و مجلس و نهادهای علمی دخالت و حضوری نداشت اما بعد از انقلاب در تمامی این عرصه ورود پیدا می‌کرد.

حضورطلاب در نهادهای علمی و دانشگاهی از برکات انقلاب اسلامی است
به گزارش فرتاک نیوز،

حجت الاسلام مهدی رستم نژاد شامگاه شنبه در نشست گزارش دستاوردهای چهل ساله حوزه‌های علمیه که در مجمتع دارالولایه برگزار شد، اظهار داشت: هیچ وقت به این اندازه حوزه دارای اهل قلم و نویسندگان تراز اول نبوده است و کتاب‌ها و آثار ارزشمندعلمی بسیاری در حوزه موجود است و تنوع این کتاب‌ها نشان می‌دهد حوزه گام‌های موفقی را در این زمنه کسب کرده است.

وی با اشاره به محور حضور علمی حوزویان و فضلا در عرصه مجلات علمی پژوهشی و علمی ترویجی و تخصصی پرداخت و افزود: حضور صاحبنظران حوزه در همایش‌های و جلسات علمی داخل و خارج کشور مانند فقه هنر و مسائل مستحدثه از دیگر فعالیت حوزویان است.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه ادامه داد: راه‌اندازی کرسی‌های تدریس دروس خارج و سطوح عالی در ده‌ها عرصه جدید فقهی مانند فقه سیاست، طراحی و اجرای ده‌ها رشته تخصصی فقه، تأسیس مراکز متعددعلمی، پژوهشی، تخصصی فقه، برنامه ریزی و مشارکت فقها در کنفرانس‌ها و همایش‌های فقهی معاصر در ایران و خارج و تأسیس دفتر مطالعات و تحقیقات فقه معاصر از برخی اقدامات حوزه در این سال‌ها است.

رستم نژاد با اشاره به برکات انقلاب اسلامی برای حوزه‌های علمیه عنوان کرد: حوزه علمیه قبل از انقلاب با حوزه بعد از انقلاب از جهات مختلف چون علمی تفاوت‌های زیادی دارد به عنوان مثال حوزه قبل از انقلاب عرصه حضورش محدود در مساجد و اماکن مذهبی بود و در نظام و دانشگاه و مجلس و نهادهای علمی دخالت و حضوری نداشت اما بعد از انقلاب در تمامی این عرصه می‌بایست ورود پیدا می‌کرد.

وی با اشاره به فعالیت‌های علمی حوزه‌های علمیه گفت: حوزه‌ها برای آنکه خود را مناسب با این فضا کند در بخش دانشی به صورت بسیار جهشی کارهای ارزشمندی را پشت سر گذاشت که می‌توان به توسعه مرزهای دانشی و تنوع بخشی در رشته‌های تخصصی دینی اشاره کرد.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه علمیه دارای متنوع‌ترین نظام رشته ای دانشی در حوزه مطالعات اسلامی است، بیان کرد: صد‌ها متخصص و صاحب‌نظر در حوزه مشغول تحصیل و تدریس هستند و هزاران متن و پایان‌نامه آموزشی و دانشی تولید شده است.

رستم نژاد با اشاره به اینکه تبیین معارف دینی و ارائه خدمات در عرصه‌های مورد نیاز جامعه از دیگر کار‌های حوزه است، ادامه داد: هیچ وقت به این اندازه حوزه دارای اهل قلم و نویسندگان تراز اول نبوده است

وی تصریح کرد: محور دیگر که حوزه در آن ورود داشته توجه به مطالعات میان رشته ای اسلامی و علوم انسانی است که از عرصه‌های مهم جهت پشتیبانی نظام و اسلامی سازی علوم است و حوزه در این عرصه ورود جدی داشته و مؤسساتی چون مؤسسه امام خمینی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و پژوهشگاه فرهنگ و علوم شکل گرفت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۸۱۸۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان