//
کدخبر: ۱۵۰۳۸۴ //
دکتر اعلمی‌آل‌آقا:

حمایت دانش بنیان در عمل محقق نشده / با شعار نمی شود رویکرد کشور را دانش بنیان نشان داد

رییس دانشگاه رازی در نشست خبری که به مناسبت روز دانشجو برگزار گردید، از بی توجهی به رویکرد دانش بنیان در کشور خبر داد.

حمایت دانش بنیان در عمل محقق نشده / با شعار نمی شود رویکرد کشور را دانش بنیان نشان داد
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر اعلمی آل آقا در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز دانشجو در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: ۱۶ آذر یادآور استکبارستیزی دانشگاهیان و در رأس آن دانشجویان دانشگاه‌هاست، امروز با روحیه استکبارستیزی و با تأمین اقتدار علمی می‌توانیم حق انقلاب و مردم را ادا کنیم.

رئیس دانشگاه رازی افزود: اگر دانشگاهیان در این مسیر مجاهدت علمی کنند یقیناً پایه‌های تحریم را تضعیف می‌کنند و در مسیر اقتدارآفرینی برای انقلاب و نظام تلاش خواهند کرد.

وی بیان کرد: ما یک روز دانشجو داریم اما هر روز به فکر دانشجو هستیم و محصول کار ما معطوف به دانشجو و فضای علمی است، در خصوص روز دانشجو عمدتاً سوابق تاریخی ایجاب می‌کند به زمینه به وجود آمدن آن که استکبارستیزی است یک بازگشت مجدد داشته باشیم.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا در ادامه بیان کرد: امروز دانشگاه از بحث تربیت نیروی کارشناس عبور کرده و درصدد تحقق دانشگاهی اثرگذار، دارای مسئولیت اجتماعی و رسالت فرهنگی در منطقه هستیم.

رئیس دانشگاه رازی با اشاره به فصل جدید نگاه به آموزش عالی و دانشگاه‌ها و حرکت در مسیر دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم افزود: ورود به این عرصه جز با تعامل دولت، دانشگاه و مردم محقق نمی‌شود.

وی افزود: امروز دانشگاه به فکر حل معضلات جامعه از طریق پژوهش محوری است و فضای تحصیلات تکمیلی به سمت انجام پژوهش‌های تاثیرگذار حرکت کرده است اما متأسفانه هنوز از طرف مسئولان تقاضایی به دانشگاه برای انجام پژوهش نیامده و مسئولان اعتقاد خود را به اینکه مشکلات را از زاویه پژوهش و دانش بنیان حل کنیم، در صحنه عمل نشان ندادند و این مسئله باعث می‌شود در ورود به نسل سوم دانشگاه‌ها با کاستی مواجه شویم.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا خواستار حمایت جدی مسئولان از پژوهش‌های دانش بنیان شد و گفت: رسانه‌ها به این مسأله ورود کنند و در اذهان مسئولان این سوال را به وجود آورند که میزان پژوهشی که به دانشگاه سفارش داده‌اند چقدر بوده است.

وی گفت: امروز فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دولتی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته برای مدارج بالاتر پذیرفته می‌شوند و این مهم بیانگر افزایش قابل توجه کیفیت تولیدات آموزش عالی کشور است.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا در ادامه با اشاره تخصصی شدن فعالیت مراکز رشد دانشگاه رازی گفت: تعداد شرکت‌های فعال در مراکز رشد دانشگاه دو برابر شده است و در یک سال گذشته بیش از ۵۰ طرح تحقیقاتی از بیرون دانشگاه با مبلغ ۳۰ میلیارد ریال توسط دانشگاه انجام شده است.

وی در خصوص فعالیت مراکز آموزشی غیرانتفاعی گفت: دانشگاه رازی به عنوان دانشگاه مادر استان، وظیفه نظارت و ارزیابی مراکز غیرانتفاعی را دارد و در اعطای مجوز به این مراکز هیچ دخالتی ندارد.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا همچنین بیان کرد: طی ۵ سال گذشته سطح زیربنای دانشگاه ۳۰ درصد افزایش یافته است، خوشبختانه امسال دو پروژه به اتمام رسید و امیدواریم با حضور وزیر علوم به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب رسماً به بهره برداری برسند. ضمن اینکه دانشکده برق و کامپیوتر با بیش از ۶۰۰۰ متر زیربنا و دانشکده علوم مهندسی کشاورزی فعالیت آموزشی خود را آغاز کرده‌اند.

ما، در شرایطی در کشور هستیم علی رغم ادعایی که از دانش بنیان شدن اقتصاد داریم در مقام عمل این شعار را محقق نکردیم. وی افزود خواهشم این است که این مطالبات رو از مسئولین داشته باشیم ، با شعار که نمی شود رویکرد کشور را دانش بنیان نشان داد. دانش بنیان یعنی اینکه نشان دهیم چند درصد اعتبارات کشور را به پژوهش های دانشی اختصاص می دهیم و چه قدر از این یافته ها در مقام کاربرد استفاده می شود

رئیس دانشگاه رازی در پایان تأکید کرد: دانشگاه رازی تمام و کمال پای توسعه آموزش عالی استان کرمانشاه ایستاده است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۰۳۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان