//
کدخبر: ۱۴۹۵۰۱ //

پاسخ به چند شایعه درباره زلزله‌های کرمانشاه

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه از ثبت 6038 پس‌لرزه در گستره استان کرمانشاه بعد از زلزله 21 آبان سال قبل خبر داد و گفت: هیچکدام از موج‌هایی که طی این یک‌سال ثبت کرده ایم، منشاء غیرزلزله‌ای نداشته است.

پاسخ به چند شایعه درباره زلزله‌های کرمانشاه
به گزارش فرتاک نیوز،

فرهاد فروزی اظهار کرد: بعد از زلزله 6.4 ریشتری 4 آذر تا ساعت یازده امروز (یازده آذر) 433 لرزه به ثبت رسیده که از این تعداد دو مورد بزرگی بیشتر از پنج ریشتر، 10 مورد بین چهار تا پنج ریشنر و 59 مورد بین سه تا چهار ریشتر بوده است.

وی تعداد لرزه‌های پس از زلزله 21 آبان سال گذشته تاکنون را نیز 6038 مورد اعلام کرد.

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه با بیان اینکه روند پس‌لرزه‌های زلزله‌ای به بزرگی 7.3 ریشتر بیش از یک یا دو سال طول خواهد کشید، عنوان کرد: پس‌لرزه 6.4 ریشتری برای چنین زلزله‌ای طبیعی است.

به گفته فروزی اگرچه از دامنه شدت و تعداد پس‌لرزه‌ها کاسته شده، اما تداوم آنها بیش از یک یا دو سال خواهد بود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی وقوع زلزله بزرگ‌تر توسط هیچکس امکان‌پذیر نیست، خاطرنشان کرد: مردم نباید به شایعاتی که درباره وقوع یک زلزله بزرگ مطرح می‌شود توجه کنند، زیرا هنوز در هیچ کجای دنیا امکان پیش‌بینی دقیق زلزله وجود ندارد.

مسئول شکبه لرزه‌نگاری کرمانشاه درباره شایعاتی که در خصوص منشاء غیرزلزله‌ای لرزه‌ها مطرح است نیز به صراحت اعلام کرد: در تمام بیش از شش هزار لرزه‌ای که طی یک سال اخیر به ثبت رسیده، هیچ لرزه‌ای با منشاء غیرزلزله‌ای نداشته ایم.

فروزی با اشاره به اینکه دستگاه‌های شبکه لرزه‌نگاری انواع شکل‌‌های امواج حتی عبور یک کامیون یا نویزهای محلی را نیز ثبت می‌کنند، تاکید کرد: موج ناشی از زلزله به لحاظ ویژگی‌هایی که دارد کاملا قابل شناسایی و تشخیص است، دامنه و فرکانس مشخص دارد و عمق آن نیز به طور دقیق معلوم است.

به گفته فروزی، حتی لرزه‌هایی که منشا زلزله ای دارد، با لرزه‌های ناشی از فرورانش زمین و یا فروریزش غارهای زیرزمینی نیز متفاوت و قابل تشخیص است.

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه با بیان اینکه حداقل عمق لرزه‌های یک سال اخیر پنج کیلومتر بوده و زلزله سطحی‌تر از این عمق نداشته ایم، افزود: عمق کیلومتری زمین و یا عمق‌های بیشتر مانند عمق 18 کیلومتری زلزله 21 آبان، عمق قابل توجهی است که فقط زلزله می‌تواند در این اعماق رخ دهد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۹۵۰۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان