//
کدخبر: ۱۴۸۳۰۶ //

حجم بارندگی‌ها در استان مرکزی ۱۴۰ درصد افزایش داشته است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی گفت: حجم بارندگی‌ها در استان مرکزی ۱۴۰ درصد افزایش داشته است.

حجم بارندگی‌ها در استان مرکزی ۱۴۰ درصد افزایش داشته است
به گزارش فرتاک نیوز،

عزت‌الله آمره‌ای عصر امروز در شورای حفاظت از آب استان با اشاره به برگزاری پنجمین جلسه شورای حفاظت از آب استان اظهار داشت: در پاییزی که در پیش رو داریم بارندگی خوبی نسبت به سال گذشته و دراز مدت داشته‌ایم، به گونه‌ای که هم اکنون بازندگی استان مرکزی به 122 میلی‌متر رسیده که نسبت به مدت زمان مشابه در طول دراز مدت 140 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: این بارندگی‌ها در روزهای گذشته سبب سیلابی شدن برخی از رودخانه‌ها شده است همچنین ورودی به سد ساوه به 10 ‌متر مکعب در ثانیه رسید که سبب ایجاد امیدواری در زمینه ایجاد وضعیت بهتر آورد روخانه‌ها در سال آینده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی تصریح کرد: در بحث اصلاح شبکه‌‌های آبی روستایی و شهری در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب و جلوگیری از پرت آب انجام می‌شود، همچنین اصلاح و استانداردسازی  شیر‌های خانگی، مدارس و مساجد یکی از مصوبات جلسه است که مقرر شد تمهیداتی برای فرهنگ‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف آب شرب شهروندان انجام شود.

آمره‌ای بیان کرد: در حوزه کشاورزی باتوجه به تسهیلات خوبی که قانون‌گذار برای سیستم‌های تحت فشار قائل شده و نرم‌هایی که به صورت بلاعوض از محل تامین اعتبار انجام شده، کشاورزان از این موضوع استقبالی داشاه باشند و بتوانند از این موضوع استفاده کنند.

وی اضافه کرد: در مبحث چاه‌های کشاورزی از کشاورزان درخواست داریم که با توجه به بارندگی‌های خوبی که شاهد آن هستیم از روشن کردن چاه‌ها در فصل‌های غیر زراعی مثل پاییز و زمستان خودداری کنند و شاهد باشیم با صرفه‌جویی و خاموش کردن چاه‌ها سفره‌های آب زیرزمینی بهتر شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی عنوان کرد: هیچ گونه تنش و کم‌آبی در تابستان گذشته در وضعیت آب شرب شهرها نداشتیم، این نوید را به شهروندان می‌دهیم که برنامه‌های آب‌رسانی به شهرها و تامین آب شرب شهرها در استان مرکزی تا 20 سال آینده مشکلی ندارد این موضوع سبب نمی‌شود که شهروندان در مصرف آب صرفه‌جویی نکند.

آمره‌ای تصریح کرد: این خشک سالی‌هایی که داشتیم با این بارندگی پاییز و استمرار آن در زمستان و بهار وضعیت بهتری پیدا می‌کند.

69.5 درصد آب در شهرستان اراک مصرف کشاورزی دارد

فرماندار اراک نیز با اشاره به وضعیت آبی شهرستان اراک اظهار داشت: باتوجه به این که وضعیت کمبود آب یک بحث جدی است و برای برطرف کردن مشکلات باید یک مدیریت توانمندی را به‌کار گرفت، ایران در بین چندین کشور بعد از عراق مقام دوم را از نظر کمبود بارندگی را دارد، متوسط بارندگی در این یک سوم متوسط بارندگی در دنیا است، این در حالی است که تبخیر آب در ایران سه برابر دنیا است.

حسین بختیاری افزود: استان مرکزی مقام 19 کشور را با میزان بارندگی سالانه 274 میلی‌متر بارندگی دارد، در 40 سال گذشته بیش از 10 درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم، به گونه‌ای که بارندگی سالیانه 317 میلی متر به 274 میلی‌متر رسیده است، بیشترین بارندگی در سطح استان در شهرستان شازند و کمترین بارندگی در شهرستان دلیجان است و شهرستان اراک در جایگاه دوم قرار دارد.

فرماندار اراک تصریح کرد: متوسط استان بارندگی استان 275 میلی‌متر است، 3 هزار و 292  کیلومتر مربع وسعت دشت شهرستان اراک  و 2 هزار 28 کیلومتر مربع ارتفاعات شهرستان اراک است که در مجموع 5 هزار و 420 کیلومتر مربع وسعت دشت آبی شهرستان اراک است،به طور متوسط در دشت اراک سالیانه 34 میلیون متر مکعب کسری داریم که به طور معمول در هر سال 54 سانتی‌متر و در طول 32 سال 17.5 متر ارتفاع آب‌های شهرستان افت پیدا کرده است.

بختیاری بیان کرد: در سطح شهرستان اراک 2 هزار و 117 چاه وجود دارد، که یک هزار و 378 مورد آن معادل 78 درصد چاه کشاورزی، 190 مورد آن معادل 16 درصد رای شرب شهری و روستایی، 195 حلقه معادل دو درصد برای صنعت و 354 حلقه هم معادل چهار درصر برای خدمات است که در مجموع 411 میلیون مترمکعب از این چاه‌ها برداشت می‌شود.

وی عنوان کرد: 69.5 درصد آب در شهرستان اراک مصرف کشاورزی دارد، 14.4 درصد هم مصرف شرب، 5.5 درصد هم در صنعت و خدمات مصرف می‌شود، افت افتادگی خاک و زمین نشست را باید جدی گرفت و جبران کرد، شاخص‌ترین اقدامی که سال گذشته برای حفظ  مخازن آب زیرزمینی انجام شد، استفاده از سمن‌ها بود که با همکاری اهالی منطقه توانستیم قسمتی از آب را به سمت تالاب میقان هدایت کنیم.

فرماندار اراک ادامه داد: در سطح شهرستان 10 موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم مشکلات آب‌های زیر‌زمینی شهرستان را برطرف کنیم، یکی ز مباحث نصب کنتور حجمی و تغییر تغییر الگوی کشت، جلوگیری از ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها و غیره  است،  احداث 6 سد،  126 کیلومتر خطوط انتقال آب، 223 مورد نصب کنتور بر روی چاه‌ها، 12 مورد  تصرف بر رودخانه‌ها،  پرکردن 22 حلقه چاه غیر مجاز و توقیف 28 دستگاه حفاری از جمله اقدامات موثر صورت گرفته در شهرستان اراک در این زمینه است.

فرماندار اراک تصریح کرد: انتظارات فرمانداری از دستگاه‌های اجرایی در زمینه اصلاح ذخایر زیرزمینی آب این است که در زمینه ترویج کشت های کم آب، استاندارسازی شیرآلات، ترویج فرهنگ بهینه آب، ساماندهی ساعت کارکرد واحدهای آبزی‌پروری، ترویج بهره‌برداری چند منظوره از چاه‌های مجوز دار، کشاورزی در دوره ساعت کارکرد چاه و بالابردن بهره‌وری، اصلاح شبکه‌های آبفا به منظور جلوگیری از هدر رفت، قطع انشعابات غیرشرب از شبکه آبرسانی و توزیع، کاهش فضای سبز شهری به ویژه چمن‌کاری، استفاده از سیستم آبیاری نوین و آب تصفیه خانه‌ها است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۸۳۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان