//
کدخبر: ۱۴۵۹۳۹ //

تدبیر دولت امید سوت قطار ارومیه را به صدا درآورد

تکمیل طرح راه آهن مراغه – ارومیه در کنار تثبیت تراز آبی دریاچه ارومیه را می توان نماد توجه ویژه دولت تدبیر و امید در آذربایجان غربی به شمار آورد؛ طرح هایی که با تزریق مالی چشمگیر دولت به فرجامی نیک رسیده است.

 تدبیر دولت امید سوت قطار ارومیه را به صدا درآورد
به گزارش فرتاک نیوز،

 توسعه شبکه حمل و نقل ریلی که به دلیل مزایایی چون هزینه مناسب، ضریب امنیت بالا، آلودگی کمتر و مصرف پایین سوخت، اهمیت ویژه‌ای در رشد و توسعه شهرها دارد، به دلیل مجاورت آذربایجان غربی با کشورهای عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان و دروازه ورود به اروپا از اهمیت دوچندانی در این استان برخوردار است.

عملیات اجرایی راه آهن مراغه - ارومیه که در سال 1380 شمسی آغاز شد، با وجود درآمدهای کلان نفتی در سال های بعدی در زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید تا مهاباد رسید، اما دولت تدبیر و امید با وجود تنگنای شدید مالی کشور به دلیل تحریم های ظالمانه، با نگاه امیدبخش و تحقق مطالبات مردم، با همت عالی و پشتکار شبانه روزی تکمیل این طرح زیربنایی را دنبال کرد و امروز با حضور رییس جمهوری به بهره برداری می رسد.

اهمیت تلاش برای تکمیل طرح راه آهن مراغه - ارومیه زمانی دوچندان می شود که بدانیم چهار هزار میلیارد ریال از مجموع پنج هزار و 131 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده برای ساخت آن در دولت تدبیر و امید محقق شده است.

85 کیلومتر از خط آهن مراغه - ارومیه در حوزه استحفاظی آذربایجان شرقی و بقیه در محدوده آذربایجان غربی دارد و با بهره برداری آن یکی از مطالبات دیرین مردم ارومیه و دیگر شهرهای استان برآورده می شود.

خط آهن مراغه - ارومیه به عنوان خط واصل ارومیه به تهران دارای چهار ایستگاه اصلی در شهرهای میاندوآب، مهاباد، نقده و ارومیه است و ایستگاه ارومیه با 16 هزار مترمربع وسعت از بزرگترین ایستگاه های راه آهن در سطح کشور محسوب می شود.

وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیرش به ارومیه با اشاره به وعده رییس جمهوری مبنی بر اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی تا پایان دولت دوازدهم، گفت: اتصال آذربایجان غربی به شبکه ریلی به دلیل مجاورت این استان با سه کشور همسایه، نقش برجسته ای در تقویت ترانزیت کشور خواهد داشت.

محمد اسلامی به انجام تست های نهایی در ایستگاه راه آهن ارومیه هم اشاره کرد و گفت: مردم ارومیه به زودی می توانند سفرهای خود را با قطار انجام دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: آمادگی 100 درصدی برای افتتاح طرح راه‌آهن مراغه - ارومیه وجود دارد و طرح ‌های ریلی قزوین - رشت و میانه - بستان‌آباد در اولویت‌ های بعدی به بهره برداری می رسد.

خیرالله خادمی افزود: طرح راه آهن مراغه - ارومیه بر اساس برنامه پیش بینی شده با تلاش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور، پیمانکاران و مشاوران و همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی آماده بهره ‌برداری است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی هم گفت: عملیات عمرانی راه آهن مراغه – ارومیه به عنوان یکی از طرح های ملی به اتمام رسیده است و شرکت رجا /راه آهن جمهوری اسلامی ایران/ نیز تجهیز آن را انجام می دهد.

ابراهیم مبارک قدم افزود: با توجه ویژه دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته، اقدامات بی مانندی برای تکمیل طرح راه آهن مراغه - ارومیه انجام شده که ریل گذاری 98 کیلومتری از جمله آنهاست.

وی بیان کرد: ایستگاه راه آهن ارومیه 16 هزار مترمربع زیربنا دارد و در زمینی به وسعت 30 هکتار احداث شده است و یکی از بزرگترین ایستگاه های شمال غرب کشور محسوب می شود.

یک شهروند ارومیه ای با ابراز خرسندی از اتمام این طرح گفت: مسافرت با قطار از ارومیه به تهران و مشهد برای مردم این استان از جذابیت بالایی برخوردار است و روزگاری آرزوی دور از انتظار به شمار می رفت.

سهراب پسندیده افزود: واقعیت این است که با وجود محدودیت های مالی دولت، مردم آذربایجان غربی امید چندانی به تکمیل طرح راه آهن مراغه – ارومیه نداشتند و راه اندازی ایستگاه راه آهن در ارومیه هنوز باور نشده است.

یک شهروند ارومیه ای دیگر نیز اظهار داشت: مسافرت با قطار، آرزوی دیرینه ای است که چند نسل قبل از ما از تحقق آن محروم بودند.

حسین رضایی پور اضافه کرد: با توجه به زمان طولانی اجرای طرح های زیربنایی در کشور، شنیدن خبر افتتاح راه آهن مراغه - ارومیه برای من باورنکردنی است و امیدوارم با تجربه نخستین سفر با قطار از ارومیه، آرزویم برای سفر امن و راحت محقق شود.

 راه‌آهن مراغه - ارومیه 2 استان مهم کشور را به هم وصل می‌کند و از شهرهای ملکان، نقده، میاندوآب و مهاباد عبور می‌کند؛ این خط آهن همچنین در روستاهای قزل قلعه، شیرین بلاغ و رشکان ایستگاه دارد و طول آن 185 کیلومتر است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۵۹۳۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان