//
کدخبر: ۱۳۴۵۴۳ //

بخش معدن استان مرکزی نیازمند روزآمدسازی تجهیزات است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه بخش معدن استان مرکزی نیازمند روزآمدسازی تجهیزات است گفت: مشکلات سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در استان مرکزی باید پیگیری و برطرف شود.

بخش معدن استان مرکزی نیازمند روزآمدسازی تجهیزات است
به گزارش فرتاک نیوز،

منوچهر توسطی عصر امروز در آئین افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران با اشاره به حضور مسئولان و بخش خصوصی در یازدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در شهرستان محلات و شهر نیمور اظهار داشت: حمایت بخش دولتی از بخشی به عنوان سنگ معدن سبب ایجاد این نمایشگاه شده است که با همت بخش خصوصی یک نمایشگاه این چنینی در ایران، شهرستان محلات و شهر نیمور برگزار شود.

وی افزود: حاصل این نمایشگاه ایجاد توسعه در منطقه است، با وجود نمایشگاه و فعالیت های اقتصادی سبب ایجاد یک نشاط در این منطقه شده است، این انر نشان می دهد که اگر کمک و حمایت بخش خصوصی را داشته باشیم سبب ایجاد توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی می شود، همچنین اگر این حمایت ها ادامه پیدا کند، قطعا در راستای اهداف و رسالت دولت هم قدم برداشته می شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: همچنین سبب ایجاد اشتغال، درآمد، رفاه که قطعا در بخش خصوصی وجود دارد می شود، باید دو بال بخش خصوصی به هم کمک کنند تا در مسیر اجتماعی و اقتصادی باهم حرکت کنند، بخش خصوصی به تمام وظایف خود عمل می کند، ساختار و نوع کار معدن به گونه ای است که یک مقدار زیست محیطی و طبیعی را برهم می ریزد، حق و حقوق هم در این زمینه پرداخت می کند.

توسطی ادامه داد: بخشی از این حق و حقوق باید در محلی که از معدن بهره برداری می شود هزینه شود، تا سبب ایجاد رضایتمندی شود، زیرا یکی از مشکلاتی که با معدن داریم ایجاد نارضایتی از معادن است.

وی بیان کرد: اگر مردم متوجه فواید بهره برداری شوند، آن ها هم حمایت می کنند، در مباحث زیست محیطی، بخش خصوصی اعتقاد به بهره برداری سبز از معادن دارد، اما واقعیت این بهره برداری و بهره وری کامل از معادن مستلزم تکنولوژی است که نداریم و باید آن را وارد کنیم، همکاری در صادرات و تجارت نیازمند همکاری دیگر کشورها هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد: در استان مرکزی همه مسئولان به ویژه استاندار در کنار بخش خصوصی هستند و حمایت های جانانه می کنند، نیت وجود دارد، اما چیزی که وجود ندارد، یک عزم و زیرساخت ملی و یک سیاست‌گذاری کلان در جهت توسعه اقتصادی در همه زمینه ها است، که معدن هم یکی از آنان است، ترکیه تنها در معدن موفق نیست بلکه در صنایع دیگر هم موفق است که این نشان دهنده سیاست کلان و زیرساختی است که در ترکیه ایجاد شد.

توسطی اضافه کرد: توقع از دولت این است که بخش خصوصی در کنار دولت هستیم، حمایت از بخش خصوصی حمایت از اهداف دولت است، اگر دولت به دنبال توسعه اقتصاد، رفاه و اشتغال است به تنهایی نمی تواند آن را ایجاد کند.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی استعدادهای درخشانی در زمینه سرمایه گذاری وجود دارد، که باید به این ظرفیت ها توجه کند و زیر ساخت های مناسب اقتصادی را فراهمکند و سیاست های شفاف و مشخص برای بلند مدت تعیین کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: باید دید بخش خصوصی با چه مشکلاتی روبه رو است، نابسامانی های ارز و سیاست گذاری های که روز به روز تغییر کرده، بخش خصوصی را با یک سردرگمی مواجه کرده است، که باید بیش از 80درصد مشکلات را در یک سیاست پایدار و دراز مدت در کلان مملکت برطرف کنیم، برابر آمادگی قانون کسب کار نظرات خود را در این راستا به دولت ارائه می کنیم، همت مسئولان و کمک بخش خصوصی در برطرف شدن این مشکلات کمک می کند.

70 معدن فعال در شهرستان محلات در حوزه معدنی مشغول به کار هستند

احمد قمری نیز در آئین افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران اظهار داشت: شهرستان محلات از جمله شهرهای منحصر به فرد کشور است، با ویژگی‌های منحصر به فردی در حوزه گل، گیاه، سنگ، ماهی زینتی و گردشگری نقش مهمی در توسعه استان و شهرستان ایفا می‌کند.

وی افزود: وجود معادن عظیم سنگ با ظرفیت‌های بسیار بالا، که بر اساس آمار بیش از 2.5 درصد ذخایر سنگ جهان در شهرستان محلات قرار دارد، همچنین بیش از 12 درصد ذخایر کشف‌ شده سنگ‌های تزیینی کشور در شهرستان محلات و شهر نیمور است.

فرماندار محلات تصریح کرد: خوشبختانه این‌موقعیت فرصتی برای سرمایه‌گذاری است، ،همچنین 70 معدن فعال در شهرستان محلات در حوزه معدنی مشغول به کار هستند، و بیش از 300 واحد فرآوری سنگ‌های معدنی در این شهرستان وجود دارد، با توجه به سیاست‌های کلان 20 ساله کشور و تاکیدات رهبر مبنی بر جایگزینی صنعت و سنگ به جای نفت، متاسفانه نتوانستیم خوب عمل کنیم.

قمری بیان کرد: در سال گذشته میزان صادرات شهرستان در این زمینه یک میلیون‌ و 200 هزار دلار بوده است، این در حالی است که توان و ظرفیت این شهرستان بیش از این میزان است، این امر نشان دهنده لزوم توجه ویژه در حوزه صنعت سنگ و معدن انجام است، متاسفانه بخش عمده‌ای از تجهیزاتی که در معادن و واحدهای فرآوری وجود دارد از تکنولوژی پایین‌تری برخوردار هستند، در این زمینه تلاش‌های بسیاری انجام شده است و قدم‌های خوبی برداشته شده است تا از تکنولوژی روز دنیا استفاده شود.

وی عنوان کرد: اما به سبب وارداتی بودن برخی از تجهیزات، امکانات در این حوزه مشکلی داریم، باتوجه به مشکلات ارزی که وجود دارد، درخواست داریم اگر وزارت صنعت،معدن و تجارت بخشی از مسئولیت تامین و تجهیز واحدهای فرآوری سنگ باشد‌ می‌توانیم قدمی را به پیش ببریم.

فرماندار محلات با اشاره به هزینه بالایی که در حوزه سرمایه‌گذاری در حوزه سنگ و معدن وجود دارد گفت: به تسهیلات ارزان قیمت برای نوسازی این بخش نیاز داریم، همچنین افرادی که در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده و می‌کنند نیازمند این تسهیلات ارزان قیمت هستند، متاسفانه قیمت تمام شده محصولات بالا است و نتوانستیم در صحنه رقابت در صحنه بین‌المللی خوب عمل کنیم، کشوری مثل ترکیه منابع بسیار کمتر را در اختیار دارد.

قمری اضافه کرد: ترکیه 24 درصد صادرات و تامین سنگ دنیا را انجام می‌دهد، زیرا توانسته با به‌روزرسانی تجهیزات قیمت تمام شده را کاهش دهد و در صحنه رقابت خوب عمل کند، این یکی از مواردی است که باید به آن توجه کرد.

فرماندار محلات عنوان کرد: از طرفی وجود زیر ساخت‌های مثلی خود نمایشگاه که با خدمت خصوصی ایجاد شده است، فرصتی است که بتوانیم نمایشگاه‌هایی که در کشور برگزار می‌شود را به این بخش هدایت کنیم، همچنین اختصاص میز سنگ به شهرستان محلات این هم یک فرصت مغتنم برای استان و شهرستان محلات است که در راستای توسعه حوزه سنگ و معدن قدمی را به پیش ببریم.

قمری تصریح کرد: باتوجه به این که 15 درصد حقوق دولتی به زیرساخت‌های جایی که معادن وجود دارند اختصاص می‌یابد، باتوجه به این که معادن سنگ آسیب‌های به زیرساخت‌های شهرستان وارد می‌کند، این امر مستلزم حمایت بیشتر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را دارد که برابر قانون میزان تسهیلات پیش‌بینی شده به شهرستان و استان اختصاص یابد.

وی اضافه کرد: همچنین از استاندار تقاضای کمک برای جذب این تسهیلات در راستای بهبود و توسعه زیرساخت‌های شهرستان را دارم.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۴۵۴۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان