//
کدخبر: ۱۰۶۱۰ //

اراده‌ای برای بی‌خطرسازی زباله‌های مراکز درمانی لرستان وجود ندارد

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست لرستان گفت: متأسفانه اراده‌ای برای حل موضوع بی‌خطرسازی زباله‌های مراکز درمانی لرستان وجود ندارد.

اراده‌ای برای بی‌خطرسازی زباله‌های مراکز درمانی لرستان وجود ندارد

مهرداد فتحی‎بیرانوند در جلسه کارگروه پسماند استان با اشاره به اینکه امروزه موضوع پسماند به‌عنوان یک معضل بحث سلامت شهروندان را مورد مخاطره قرار داده است، اظهار کرد: این در حالی است که پسماندهای ویژه و پزشکی سلامت افراد را مورد هدف قرار می‌دهد.

وی افزود: متأسفانه درگذشته به دلایل مختلف بحث پسماندها موردتوجه قرار نگرفته و به همین دلیل امروزه شاهد موضوعات خاصی در ارتباط با حوزه پسماندها هستیم.

فتحی‎بیرانوند اضافه کرد: بر اساس قانون پسماند تمام مراکز درمانی مانند آزمایشگاه‌ها، مراکز درمانی و بیمارستان‌ها موظف هستند بحث بی‌خطر سازی پسماندها را در مطب، کلینیک و بیمارستان‌ها انجام دهند و بعد از طی این مراحل آن‌ها را با هماهنگی بازیافت شهرداری‌ها به محل دفن زباله انتقال دهند.

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست لرستان یادآور شد: متأسفانه اراده‌ای برای حل موضوع بی‌خطرسازی زباله‌ها در مطب‌ها وجود نداشته و طی بررسی‌های انجام‌شده این معضل به‌عنوان یک خطر بالقوه سلامت افراد را به خطر می‌اندازد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه صنف دندانپزشکی شهر خرم‌آباد به‌عنوان اولین شهر در سطح کشور  چندین ماه است که در رابطه با جمع‌آوری، انتقال و بی‌خطرسازی استاندارد در بیمارستان تأمین اجتماعی خرم‌آباد فعالیت می‌کنند.

فتحی‎بیرانوند تصریح کرد: با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی استان برای اولین بار در کشور توانستیم برای 350 نفر از پزشکان متخصص و فوق تخصص طی سه روز دوره آموزشی در راستای بحث پسماند برگزار کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست لرستان افزود: پس از برگزاری دوره آموزشی به پزشکان استان بحث منابع پذیرنده برای بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی به وجود آمد که اکنون دانشگاه علوم پزشکی استان و تأمین اجتماعی در راستای دفن بهداشتی زباله‌های عفونی مطب‌های پزشکی اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی بابیان اینکه بیمارستان نرگس شهرستان دورود از قبول پسماندها خودداری کرده است، گفت: متأسفانه علی‌رغم میل باطنی برای چند مورد از مطب‌های پزشکی که آلودگی بیشتری داشتند تشکیل پرونده داده و به دادگاه معرفی کرده‌ایم که طی مهلت ارائه‌شده در صورت عدم همکاری  برای آن‌ها پرونده قضایی تشکیل می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان سلسله جمع‌آوری و بی‌خطر سازی زباله‌ها در بیمارستان امام این شهر انجام می‌شود، اظهار کرد: در شهرستان ازنا بحث بی‌خطر سازی در بیمارستان امام علی (ع) انجام می‌گیرد.

فتحی‎بیرانوند اضافه کرد: متأسفانه اکنون وضعیت زباله‌های شهرداری سلسله و دلفان اسفبار است که در این راستا شهرداری و فرماندار شهرستان الشتر اعلام آمادگی کرده‌اند که زباله‌های این شهرستان به محلی گاوکشان انتقال داده شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست لرستان ادامه داد: متأسفانه اکنون شهرداری  و فرمانداری شهرستان نورآباد در این راستا کمک نمی‌کنند و می‌گویند مردم این شهرستان در رابطه با این موضوع معترض هستند و این در حالی است که کارهای مطالعاتی این طرح انجام‌شده است.

وی یادآور شد: قصد داریم در محل گاوکشان سایت پردازش و بازیافت را مستقر کنیم و این در حالی است که شهرداری‌ها موظف به انجام این کار هستند.

فتحی‎بیرانوند با تأکید بر اینکه شهرداری بحث لایروبی کانال‌های سطح شهر را انجام دهد، تصریح کرد: بحث جمع‌آوری نخاله‌ها در  ورودی شهرها به‌ویژه در ایام نوروز مدنظر قرار گیرد.

 

منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۶۱۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان