//
کدخبر: ۳۹۲۹۰ //
داخل ماشین شما حریم خصوصی است یا نیست؟

درون خودرو جنجال ساز شد/ نظرات متفاوت پلیس و قانون

حریم خصوصی، مساله ای است که این روزها خبرساز شده است. سخنگوی ناجا، نظرات خود را در این باره عنوان کرده و گفته است وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیست.

به گزارش فرتاک نیوز،

صحبت های سردار منتظرالمهدی در خصوص حریم خصوصی وسایل نقلیه، در چند روز اخیر جنجال ساز شده است.  نعمت احمدی، حقوقدان، گفت: یک رای از دیوان عدالت اداری داریم که داخل خودرو را حریم خصوصی دانسته و نمی توانند داخل خودرو را کنترل کنند. قانونی گذاشته اند و به استناد آن یک ماده اخیر التصویب را اعلام کردند که گفته اند داخل خودرو حریم خصوصی است و تا قبل از آن هم رای دیوان عدالت اداری داشتیم.

 

وی در ادامه افزود: حتی اگر مصوبه ای باشد که داخل خودرو حریم خصوصی نیست، پلیس رأسا و بدون اجازه مقام قضایی نمی تواند به این مطلب ورود پیدا کند. ضابط دادگستری در مورد جرایم مشهود می تواند اقدام کند. مگر جرایمی که در منظر باشند. وقتی که در ماشین یک محیط بسته است، حکم آن چاردیواری اختیاری را دارد، چگونه می تواند پلیس این قدر تجسس کند که داخل خودرو نگاهی داشته باشد و بگوید که حریم خصوصی است؟ یعنی از چارچوب قانون عبور می کند.

 

این حقوقدان در خصوص احکام شیشه های دودی به خبرنگار برنا گفت: حتی اگر شیشه ها معمولی باشد، نمی توانند مگر اینکه جرم مشهودی باشد که آنها بتوانند این کار را کنند. در غیر جرم مشهود، پلیس قادر نیست و اجازه ندارد به حریم خصوصی تعرض کند. تاکید می کنم، پلیس ضابط دادگستری است و خودش قاضی و مقام قضایی نیست. حتی مصوبه ای که به آن استناد کرده اند، در برابر آن مصوبه هم اگر بگویند که به اصطلاح ماشین ملک خصوصی فرد است، پلیس حتی اگر چاردیواری ماشین را بداند که حق گشت را داشته باشد باید جرم مشهودی صورت گرفته باشد.

 

احمدی ادامه داد: 5 نفر از آیات عظام این را حرام دانسته اند و گفتند که این ماشین حریم خصوصی است. اگر کسی وارد شود چه مامور قانون و چه فردی دیگر حرام است. یعنی وارد حریم شخصی فرد شده اند. از لحاظ قانونی آیا درست است؟ پلیس وارد ماشین شود و دخالت کند و چون مامور قانون است این کار را انجام دهد؟ حتما باید مقام قضایی به پلیس دستور دهد که چه کار کند یا نکند. پلیس از خودش اختیاری ندارد.

 

وی خاطرنشان کرد: آن جرم مشهود هم ربطی به ماشین و خانه و... ندارد و حق ندارد که بیاید ورود پیدا کند. صرف نظر از حرمتی که آیات عظام گفتند، اگر این قانون در امور کیفری یعنی همین مسأله تجسس در ماشین باید قانونگذار آن را تثبیت کرده باشد، ما نمی توانیم با این ادعا که من تشخیص می دهم این جرم است ورود پیدا کنیم حتی قاضی. حتی قاضی دادگاه هم نمی تواند در مواردی که قانونگذار مسأله ای را جرم ندانسته است، به این اماکن ورود کند.

 

احمدی در پایان تصریح کرد: خصوصی تر از خودرو جایی نیست. ورود به خودرو باید در چارچوب قانون باشد. حتی در قانون نفری نمی تواند بدون حکم قاضی ورود پیدا کند مگر اینکه مشهود باشد.

 

گفتنی است، سردار منتظر‌المهدی، سخنگوی نیروی انتظامی در نشست خبری که روز سه‌شنبه گفته بود: اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرد از جمله وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیست و طبیعتا رعایت هنجار‌ها و الزامات باید در آن‌ها رعایت شود.

منبع: برنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۲۹۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان