//
کدخبر: ۳۰۰۰۱۹ //

جهانپور در یک‌سالگی کرونا: به اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نمره A می‌دهم

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه در زمینه کرونا هر آنچه که وجود داشت، اطلاع دادیم گفت: ما بهترین رویکرد را درباره انتخاب واکسن داشتیم و بزرگ‌ترین دستاورد کشور، انتخاب واکسن‌های درست برای برنامه واکسیناسیون است.

جهانپور در یک‌سالگی کرونا: به اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نمره A می‌دهم
به گزارش فرتاک نیوز،

در آستانه سالگرد اعلام رسمی ورود ویروس کرونا به کشور،‌ روزنامه جام جم گفت‌وگویی با دکتر کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت و درمان انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

به اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در زمینه کرونا نمره A می‌دهم

- ما بالاترین نمره را در زمینه اطلاع‌رسانی، در منطقه خودمان، شرق و غرب آسیا داریم. من به اطلاع‌رسانی نمره A می‌دهم ولی این که ساختار ثبت و شناسایی در کشور و ثبت داده‌ها هم نمره A داشته، موضوع دیگری است.

- ما ادعا نداریم که قوی‌ترین ساختار ثبت و شناسایی داده‌ها را در دنیا داریم. در گروه قوی‌ترین‌ها هم نیستیم اما در گروه صادق‌ترین‌ و صریح‌ترین‌ها قرار داریم.

هر آنچه که وجود داشت، اطلاع دادیم

- در برخی کشورها، مسائل اقتصادی و سیاسی، بر نحوه انتشار آمار تاثیر داشته است، ما اما این ملاحظات را نداشتیم.

- از همان روز اول آمار از قم و گیلان شروع شد و هیچ ابایی هم نداشتیم که گزارش دهیم اولین مرگ و میر ناشی از کرونا در قم، پایتخت مذهبی کشور است. قبل از شروع انتخابات هم زمانی که موارد شناسایی قطعی شد، اعلام کردیم.

- هر چیزی را که می‌دانستیم به سود مردم است، اطلاع دادیم. شاید دایره اطلاعاتی ما در برخی از موارد محدود بود اما هر آنچه که وجود داشت، اطلاع دادیم.

هم در داخل و هم از خارج به وزارت بهداشت خنجر زدند

- شرایط خیلی سخت بود خیلی از موارد، سختی‌ها، تحریم، اعمال محدودیت‌ها، بروز پیک‌ها، ناهماهنگی‌ها، عدم همکاری بین بخشی و عدم همراهی برخی دستگاه‌ها، همه اینها سخت است.

- آنچه که از همه سخت‌تر بود، خنجری است که از پشت زده می‌شد. این که شما در مقابله با بیماری، سخت تلاش می‌کنید و از پشت سر، به نوعی ساز ناکوک می‌زنند و حاشیه درست می‌کنند از همه سخت‌تر بود.

- هم در داخل و هم از خارج به وزارت بهداشت خنجر زده‌اند که برای تک تک آنها می‌توانم مصداق بیاورم. حالا نه اما بعدا می‌توانم بگویم.

- با حاشیه‌سازی می‌خواستند وزارت بهداشت را از متن به حاشیه ببرند. البته موفق نشدند.

پس از چهره‌شدن، خیلی از حرف‌ها را نمی‌توانم بزنم!/ دلم برای سخنگویی تنگ نشده!

- شهرت در کل پدیده جالبی نیست. من فکر می‌کنم که حداقل عوارضی که داشت، این است که خیلی از حرف‌هایی که می‌خواستم بزنم، امروز نمی‌توانم بنویسم یا بگویم. حساسیت‌ها بیشتر است و زیر ذره‌بین هستم. این چیز خوبی نیست که آدم زیر ذره‌بین باشد.

- من همچنان سخنگوی سازمان غذا و دارو هستم اما قطعا دلم برای سخنگویی تنگ نشده است و خوشحالم که آن اتفاق بیش از سه چهار ماه ادامه پیدا نکرد.

از مسائل حاشیه‌ای ‌به دورم

- اگر حضورم در فضای مجازی منجر به این شود که جمعی دوست نداشته باشند که من سخنگو باشم، این دردسر نیست. این لطف الهی است.

- رفتارم این گونه نیست که مشکلات حقوقی برایم به وجود بیاید. در کل از مسائل حاشیه‌ای ‌به دورم.

بسیاری از اطلاعاتی که ارائه می‌دهم، رسمی نیست

- اطلاعات من تنها درباره ویروس کرونا نیست. خیلی از اطلاعاتی که درباره واکسن، آمار و ارقام کشورها ارائه می‌دهم، رسمی نیست؛ اینها اظهارنظر من است و مواضع وزارت بهداشت و درمان هم نیست، منابع ماست.

- همان طور که در توییتر توضیح دادم، بسیاری از این نظرات شخصی است و بر عهده هیچ کسی هم‌نیست.

باید مواضع شخصی را از پست سازمانی جدا کنیم

- باید در ایران تمرین کنیم تا مواضع شخصی را از پست سازمانی که در آن کار فعال هستیم جدا کنیم؛ اینها خبر نمی‌سازند.

- آن چیزی که درباره سازمان باشد، در قالب مصاحبه، یادداشت و گزارش در سایت رسمی یا در اختیار خبرنگاران ‌قرار می‌گیرد. خیلی از اطلاعاتی که به سمت‌های من ربطی ندارد، در فضای شخصی‌ام منتشر می‌شود.

هماهنگی بین‌بخشی مطلوبی وجود دارد؛ گلایه‌ها بماند برای بعد

- الان هماهنگی بین بخشی مطلوبی وجود دارد. خوب نیست که با گلایه و شکوه این شرایط را به‌هم بزنیم. این وضعیت می‌تواند ارتقا پیدا کند و مسلما با گلایه‌ها این وضعیت به‌هم می‌خورد.

هیچ واریانت آفریقایی و برزیلی در کشور کشف نشده/ آمار واریانت انگلیسی ۱۷نفر است

- هیچ واریانت آفریقایی و برزیلی تا به حال در کشور کشف نشده است.

- آمار ابتلا به واریانت انگلیسی هم ۱۷نفر است و این افراد در شرایط ایزوله قرار دارند.

- در آزمایش‌های ژنتیکی کسر کوچکی از افراد واریانت انگلیسی دارند و آزمایش‌های اندکی، مثبت است اما به هر حال ثبت مثبت داشتیم و این یعنی که ورود بیماری به کشور.

هیچ کشوری نمی‌تواند درهای خود را روی دنیا ببندد

- هیچ کشوری نمی‌تواند درهای خود را روی دنیا ببندد. آنهایی که روز اول هم بستند پس از آن دچار مشکلاتی شدند.

- این که شما فکر کنید ما می‌توانیم دیواری بتنی دور کشور بکشیم تا کشور دچار بیماری نشود، این طور نیست. اگر ویروسی در جهان شایع شود، ما هم دیر یا زود میزبان آن ‌خواهیم شد.

پیش‌بینی محافل آکادمیک ۱۲۰۰ مرگ‌ومیر کرونایی در آبان بود

- پیش‌بینی آینده کرونا در ایران سخت است. بسیاری از محافل آکادمیک بین‌المللی و داخلی معتقد بودند در آبان ماه، ۱۲۰۰ مرگ و میر ناشی از کرونا خواهیم داشت.

- این اتفاق نیفتاد چون مشارکت بهداشتی و فردی وسیع، محدودیت‌های هوشمند ‌و اجرای طرح‌هایی مانند شهید سلیمانی را در دستور کار قرار دادیم.

- پیش‌بینی‌های فعلی حاکی است که ایران می‌تواند این مسیر را با کمترین خسارت در نوروز و فروردین‌ماه  پشت سر بگذارد‌. اما این پیش‌بینی را هم داریم که عادی پنداری، اتفاقات بدی را رقم بزند.

بهترین واکسن‌ها را انتخاب کرده‌ایم

- با وجود مشکلات زیاد اقتصادی و تحریم‌ها، ایران توانسته در زمینه واکسیناسیون خوب عمل کند.

- ما بهترین رویکرد را درباره انتخاب واکسن داشتیم و بزرگ‌ترین دستاورد کشور، انتخاب واکسن‌های درست برای برنامه واکسیناسیون است.

- ما به شرط ارائه اطلاعات تولید و نتایج آزمایش‌ها، از کشورهای تولیدکننده واکسن تهیه کردیم.

- واکسن اسپوتنیک وی روسیه یکی از همان واکسن‌هایی است که برای تهیه آن‌ تمام این شروط  رعایت شده است.

- برای ما مهم است که کدام واکسن و با چه ویژگی به مردم کشورمان تزریق شود، چراکه عزت ایران برای ما مهم است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۰۰۱۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان