//
کدخبر: ۲۹۷۵ //

جماران کجاست؟؟

جماران از توابع شمیرانات است. این دهکده که در غرب منظریه از جنوب به دزاشیب، از شرق به حصارک و از غرب به امامزاده قاسم (شمیرانات) منتهی می‌شود را در قدیم با نام جاموران می‌شناختند.

جماران کجاست؟؟

مکان‌هایی هستند که با شنیدن نام آن‌ها خاطره‌ای پررنگ از ذهنمان عبور می‌کند. این خاطره شاخصه‌ای مشترک از نام آن مکان و تداعی کننده‌ی واقعه‌هایی سرنوشت‌ساز برای همگان است. جماران یکی از همین مکان‌ها است. در ادامه این مطلب را به نقل از کجارو بخوانید.

 
 

لزوما بزرگ منشی از مکان‌هایی بزرگ آغاز نمی‌شود. ممکن است زیستگاه انسان‌هایی که با نام و یادی نیک در تاریخ دیرینه‌ی انسان‌ها نقش بستند، روستایی کوچک و دور افتاده یا شهری بزرگ و مرفه باشد. جماران نام محله و دهکده‌ای در شمال شهر تهران (منطقه ۱ شهرداری تهران) است. بی شک این نام همگی ما را به یاد بزرگ مرد انقلاب حضرت آیت‌الله خمینی (ره) می‌اندازد.

 
 
 جماران کجاست؟

معرفی

جماران از توابع شمیرانات است. این دهکده که در غرب منظریه از جنوب به دزاشیب، از شرق به حصارک و از غرب به امامزاده قاسم (شمیرانات) منتهی می‌شود را در قدیم با نام جاموران می‌شناختند.

 
 
 جماران کجاست؟

درباره نام جماران عده‌ای اعتقاد دارند که جُمهران ری، که امامزاده ادریس در آن مدفون بوده است، همان جماران امروزی است‌. همچنین به‌ گفته‌ی اهالی چون در کوه‌های این محل از قدیم مار فراوان بوده و همواره مارگیران برای گرفتن مار به این ده می‌آمدند، اسم آن مخفف «جمع ماران‌» بوده است‌. به اعتقاد برخی دیگر جَمَر و کمر به معنی سنگ بزرگ است و چون از این مکان سنگ‌های بزرگ به دست می‌آمده است، آن‌جا را جمران، یعنی محل به‌دست آمدن جمر نامیده‌اند.

منزل امام خمینی از شاخصه‌های این منطقه است. این منزل در منطقه‌ای کوهپایه‌ای با آب و هوای معتدل و مرطوب در دامنه کوه‌های البرز در ارتفاع ۱۷۰۰ متر از سطح دریا واقع شده است. این منزل در محله جماران و از شمال به کوه‌های البرز، از جنوب به خیابان شهید باهنر (نیاوران)، از غرب به خیابان یاسر و از شرق به خیابان جماران محدود است.

 
 
 جماران کجاست؟

خانه امام‌خمینی‌ (ره‌) به مساحت ۳۰۰ مترمربع (۱۵۰ متر خانه و ۱۵۰ متر حیاط‌) در یک طبقه پشت حسینیه جماران (حسینیه جماران واقع در میدان قدس، خیابان شهید دکتر باهنر (نیاوران)، خیابان یاسر، کوچه حسنی‌کیا است) قرار دارد.

طبقه همکف ساختمان دارای ۲ اتاق و یک راهروی باریک و همچنین سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه است که آشپزخانه با دری به حیاط دیگری در شمال خانه متصل می‌شود. این خانه توسط حجت‌الاسلام امامی جمارانی به امام داده شد و ایشان ماهانه مبلغی (حدود ۸۰۰۰ تومان) به صاحب ملک اجاره می‌دادند.

به دلیل سهولت رفت و آمد امام به حسینیه‌، راهروی موقتی میان خانه و بالکن حسینیه ساخته شد. هم اکنون این خانه با نگه داشتن وسایل شخصی امام خمینی‌ (ره‌) تبدیل به موزه شده و مورد بازدید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 
 
 جماران کجاست؟

از دیگر منزل‌های نامی این منطقه می‌توان به منزل دیگری در شرق منزل امام اشاره کرد که حدود سال ۱۳۵۰ متعلق به صدیقه هاشمی علیا بود که بعداً به مالکیت سید احمد مصطفوی و سپس برای استفاده سید روح‌الله خمینی به مالکیت سید احمد خمینی در آمد. در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۵۹، سید روح‌الله خمینی از منطقه دربند به جماران نقل مکان کرد و در خانه‌ای ۱۵۰ متری سکونت گزید که در مجاورت حسینیه جماران قرار داشت.

آدرس

تهران، جماران، خیابان شهید باهنر، حسینه‌ی جماران

 
 
 جماران کجاست؟

دسترسی

برای رسیدن به حسینیه جماران، ابتدا باید به میدان تجریش برسید. برای این کار می‌توانید از مترو استفاده کنید و در ایستگاه تجریش از قطار پیاده شوید. همچنین می‌توانید از بی‌آرتی‌های خط راه‌آهن تجریش یا خطوط اتوبوس و تاکسی که از سراسر تهران با این میدان تردد می‌کنند استفاده کنید. از پایانه اتوبوس میدان تجریش می‌توانید با اتوبوس‌هایی که به میدان جماران تردد می‌کنند رفته و به حسینیه جماران برسید. همچنین از میدان تجریش، تاکسی هم به جماران تردد می‌کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۷۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان