//
کدخبر: ۲۹۳۳۰۹ //

اختصاص ۲۰۰ میلیون یورو برای خرید واکسن کرونا

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تشریح تامین مالی ۲۰۰ میلیون یورویی برای خرید ۱۶.۸ میلیون دز واکسن کرونا،گفت: الان ۷ میلیارد دلار پول ما در کره سپرده است و از ما مطالبه می کنند که هزینه نگهداری پول را بگیرند و این زشتی کار دولت کره است.

اختصاص ۲۰۰ میلیون یورو برای خرید واکسن کرونا

عبدالناصر همتی در بخش خبری 21 سیما با اشاره به تامین منابع مورد نیاز برای خرید واکسن کرونا، گفت: تمام تلاش مان را با همکاری وزارت بهداشت برای تامین واکسن ادامه می دهیم و وزارت بهداشت تلاش خوبی کرده برای عقد قرارداد با کارگزار سازمان بهداشت جهانی که بتوانیم نزدیک 16.8 میلیون دز واکسن بگیریم.

رئیس کل بانک مرکزی اظهارداشت: اینکه قبلا انجام نشده به این دلیل بود که فکر می کردیم از منابعی که در کره داریم بتوانیم تامین کنیم و برای همین نیز سازمان بهداشت جهانی و کارگزار مربوطه به آن از دولت آمریکا مجوز گرفته بود که از طریق کره پرداخت شود.

همتی ادامه داد: ما فکر می کردیم کره این کار را می کند ولی در آخرین لحظه گفتند شما تعهد بدهید که فرایند را قبول دارید چرا ما قبول نکردیم چون باید 180 میلیون یورو را منتقل می کردیم از طریق بانک جی پی مورگان آمریکا و تبدیل به دلار می شد و از آنجا به اروپا و بانک سوییسی منتقل می شد.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: ما تجربه داریم و دادگاه های آمریکا متاسفانه احکامی را ناعادلانه علیه اموال ایران گرفته اند و تاکنون نیز 2 میلیارد دلاراز اموال بانک مرکزی را به ناحق برداشت کردند و برای همین از این طریق نتوانستیم و ریکس بود که ممکن بود پول مردم ایران را برداشت کنند.

وی تاکید کرد: اگر کره تضمین می کرد که پول برسد به دست سوییسی ها که تضمین ندادند و برای همین منظور ما مسیر دیگری را شروع کردیم که طی 10 روز گذشته دوباره تلاش کردیم و امروز به نتیجه رسیدیم. ما از طریق 3 بانک شروع کردیم و یک بانک ترکیه ای، یکی اروپایی و دیگری از شعب بانک های فعال خودمان در امور بین الملل بود که توانست از اوفک مجوز بگیرد.

همتی ادامه داد: قبلا هم چند بار مطرح شده که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که ما مجوز کلی را گرفته ایم، بله مجوز کلی گرفته بودند ولی هر بار ما می خواستیم به حساب کارگزار سازمان بهداشت جهانی در سوییس و بانک یو بی اس پول بریزیم می گفتند هر مرحله بروید مجوز جداگانه بگیرید.

به گزارش فرتاک نیوز، رئیس کل بانک مرکزی با مغرضانه خواندن این نوع اقدامات آمریکا، بیان داشت: بعضی ها نادانسته و یا مغرضانه تلاش می کنند که اقدامات غیرانسانی آمریکا را تطهیر کنند. من سوال می کنم آمریکا که می گوید مجوز خرید دارو را داده، نفت را که کامل تحریم کرده، پول های بانک مرکزی را در همه جای دنیا تحریم کرده، پتروشیمی و فولاد ما را که تحریم کرده و اگر واقعا تحریم نکرده منابع را ما از کجا باید تامین کنیم و اینها را بخریم؟

وی خاطرنشان کرد: ما از اول سال تاکنون 2.7 میلیارد دلار دارو خریدیم ولی با روش های مختلف و جابجایی و با دور زدن بوده است. همه بانک ها را تحریم کردند و این یک مورد خاص نیز تحت فشار افکار عمومی جهان قبول کردند.

همتی تاکید کرد: همکاران ما در وزارت بهداشت قرارداد بستند و یک بحث هایی در جامعه مطرح شده که پول کافی نداشتند ولی ما پول کافی داریم و الان 7 میلیارد دلار پول ما در کره سپرده است و از ما مطالبه می کنند که هزینه نگهداری پول را بگیرند و این زشتی کار دولت کره است و حتی تضمین هم نمی دهند که آمریکایی ها برداشت نکنند. دوستان وزارت بهداشت با چین هم در حال مذاکره هستند و پول هم آماده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در رسانه ها می گویند که فشار افکار عمومی باعث شده که این اقدام بشود، ما افتخار می کنیم که جوابگوی افکار عمومی باشیم و چند ماه است که شروع کردیم و ما یک لحظه از این کار غفلت نمی کنیم.

وی تصریح کرد: تکیه ما بر این است که تولید داخل را همزمان دنبال کنیم. اولا دستور دادم که اولویت یک بگذارند تامین ارز و منابع مورد نیاز خط تولید واکسن و هر چقدر که منابع مورد نیاز باشد بلافاصه تامین ارز می شود. ما نمی توانیم چون تولید داخلی می شود به خرید بین المللی بی توجه باشیم و ما خریدمان را انجام می دهیم و 200 میلیون یورو برای 16.8 میلیون دز واکسن تخصیص دادیم و محدودیتی در این زمینه نداریم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۳۳۰۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان