//
کدخبر: ۲۸ //

قلیچداراوغلو: کشتن عامل ترور سفیر روسیه در آنکارا مشکوک است

کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه گفت: کشتن پلیس عامل ترور مسلحانه آندری گنادی اوویچ کارلوف سفیر روسیه در آنکارا مشکوک است.

قلیچداراوغلو: کشتن عامل ترور سفیر روسیه در آنکارا مشکوک است

قلیچداراوغلو: کشتن عامل ترور سفیر روسیه در آنکارا مشکوک است

به گزارش فرتاک خبری وی روز پنجشنبه در نشست گروهی از نمایندگان مجلس ترکیه خواستار بررسی علت این موضوع شد و افزود: جای سوال است که چرا به جای دستگیری زنده عامل این ترور، او را کشتند.

وی با بیان این که در محل ترور به جز پلیس مهاجم فرد مسلح دیگری حاضر نبود، خطاب به دولت ترکیه اظهار کرد: پس از این حمله محل حادثه تخلیه شد ولی نمی دانیم چرا فرد مهاجم را زنده دستگیر نکردید؟

وی خواستار مشخص شدن عوامل پشت پرده این حادثه تروریستی شد و اضافه کرد: باید مشخص شود که چه کسی این فرد را برای انجام ترور به کار گرفته و به دست او سلاح داده است.

کلیچداراوغلو همچنین با انتقاد از مواضع دولت ترکیه در مبارزه با تروریسم گفت: مبارزه با تروریسم یک کار بسیار جدی است ولی در کشوری که سرویس اطلاعاتی آن فروپاشیده است، نمی توان با تروریسم مبارزه کرد.

وی خطاب به دولت اردغان افزود: اگر خواستار ممانعت از تروریسم هستید، نباید بر روی گروه های جهادگر افراطی آغوش گشوده، از آنها حمایت کرده و سلاح آنها را تأمین کنید چرا که در غیر این صورت با ترکیه ای که در باتلاق ترور فرو رفته است، مواجه خواهید شد.

وی با بیان این که همه ما از آینده کشور ترکیه نگران هستیم، اضافه کرد: این کشور به کجا پیش می رود؟

رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه با طرح سوالاتی از سران حزب حاکم ترکیه ادامه داد: ببینید ظرف یک هفته گذشته چه تحولاتی در کشور رخ داده است؟ آیا این کشور سازمان اطلاعات ندارد؟ چه کسی ترکیه را به این وضعیت در آورده است؟

وی در ادامه گفت: بی شک موضع گیری مشترک شهروندان در مقابل تروریسم نیز الزامی است.

وی علت ترور سفیر روسیه در آنکارا را یک حمله خائنانه دانست و افزود: آیا وقوع چنین حادثه ای شایسته ترکیه است؟

وی ادامه داد: عامل این حمله تروریستی یک مأمور پلیس بوده و این نیز نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی حفاظت از جان دیپلمات ها را حراست از شرف و حیثیت ترکیه دانست و گفت: ما خواستار وقوع سوء قصد علیه هیچ یک از اتباع خارجی در ترکیه نیستیم.

وی ادامه داد: متأسفانه مسئولان حزب حاکم و دولت آنکارا تنها به فکر نحوه عبور به نظام ریاستی هستند و می خواهند با لغو نظام پارلمانی دموکراتیک، یک نظام دیکتاتوری برقرار کنند.

وی اضافه کرد: در این نظام ریاستی همه چیز در اختیار یک نفر خواهد بود و دیکتاتور هر چه بگوید آن خواهد شد.

وی خطاب به رئیس جمهوری فعلی ترکیه گفت: با برقراری نظام ریاستی و با اعمال تغییرات در قانون اساسی، تو چیزی جز دیکتاتور نخواهی شد و در این راه ما(حزب جمهوری خواه خلق ترکیه) را نتوانستند فریب دهند ولی دولت باغچلی رهبر حزب حرکت ملی را فریب دادند.

وی با بیان این که 'ما به هیچ وجه اجازه چنین امری را نخواهیم داد'، اظهار کرد: بهتر است کلمات کبیر و ترکیه را نیز از عبارت 'مجلس ملی کبیر ترکیه' حذف کرده و نام مجلس را به 'مجلس ملی عاجز' تغییر دهید.

به گزارش ایرنا،

کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه(ج.ح.پ) به عنوان اصلی ترین حزب مخالف ترکیه و بزرگترین حزب لائیک این کشور و نماینده شهر ازمیر در مجلس ترکیه است.

'مولود مرت آلتین تاش' مامور نیروی ضربتی پلیس عامل ترور آندری گنادی اوویچ کارلوف سفیر روسیه در آنکارا در شامگاه روز دوشنبه بود.

در این عملیات تروریستی، مهاجم با ورود به سالن هنرهای معاصر ترکیه در منطقه چانکایا مقابل سفارت آمریکا و دیگر مراکز حساس دولتی ترکیه در آنکارا که سفیر روسیه در آیین گشایش یک نمایشگاه عکس در آن حضور یافته بود، وی را از ناحیه سر هدف گرفت و او را کشت.

این مامور پلیس ترکیه، بعد از ترور، به دست نیروهای پلیس کشته شد.

 

 

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان