//
کدخبر: ۲۴۸۵۶۲ //

رشد ۳۵درصدی وزن واردات و کاهش ۲۰درصدی صادرات در ۲ هفته اخیر

سخنگوی گمرک ایران گفت: در دو هفته اخیر که شیوع کرونا در کشور را شاهد هستیم واردات نسبت به همین زمان دوهفته ای در سال ۹۷ رشد ۳۵ درصدی داشته و صادرات کشور نیز کاهش ۲۰درصدی از لحاظ وزنی داشته است.

رشد ۳۵درصدی وزن واردات و کاهش ۲۰درصدی صادرات در ۲ هفته اخیر
به گزارش فرتاک نیوز،

سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک ایران با اشاره به تاثیر کرونا بر تجارت خارجی افزود: طی  دوهفته ای که کشور درگیر شیوع ویروس کرونا است تجارت خارجی ایران هم تحت تاثیر آن قرار گرفته است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک اظهار داشت : از 29 بهمن تا 13اسفند ماه نزدیک به یک میلیون و 711هزار و 906تن کالا به ارزش یک میلیارد و 915میلیون و 651هزار و 164دلار  وارد کشور شده که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته که یک میلیون و 263هزار و 886تن به ارزش یک میلیارد و 821میلیون و 348هزار و 543دلار کالا وارد کشور شده بود با وجود شیوع کرونا، از لحاظ وزنی 35.5درصد و از لحاظ ارزش 5.1درصد رشد داشته است . 

وی در خصوص رویه صادرات نیز گفت :در صادرات کالا نیز در این مدت دو هفته  در کشور 4میلیون و 115هزار و 331تن کالا  به ارزش یک میلیارد و 285میلیون و 305هزار و 750دلار صادرشده که نسبت به این بازه زمانی در سال گذشته از لحاظ وزنی 20درصد و از لحاظ ارزش 30درصد کاهش داشته است.

سخنگوی گمرک در ادامه گفت: اگر بخواهیم دو هفته قبل و بعد شیوع کرونا را در حوزه تجارت خارجی مقایسه کنیم ،در رویه واردات از لحاظ وزنی 12.5درصد رشد را با وجود شیوع کرونا شاهد بودیم و در رویه صادرات کاهش 34درصدی را با همین مقیاس داشتیم.

لطیفی  دلایل این کاهش را بسته شدن مرزهای زمینی در برخی از مبادی های کشور و نگرانی جهانی در خصوص فراگیری شیوع این ویروس بیان کرد.

سخنگوی گمرک در پایان  تاکید کرد :فعال شدن دیپلماسی سیاسی،اقتصادی و حتی بخش خصوصی  را در این برهه زمانی می تواند ضمن ایجاد درک و اقدام مشترک با همسایگان ایران در خصوص بحران به وجود آمده مانع از توقف و بسته شدن مسیر های تجارت فرامرزی شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۸۵۶۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان