//
کدخبر: ۲۱۰۷۸ //
پایان شمارش آرا در همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه؛

رای مثبت مردم ترکیه به تغییر قانون اساسی/ جشن و پایکوبی طرفداران اردوغان

منابع خبری از پایان شمارش آرای همه ‌پرسی ترکیه و رای مثبت مردم به تغییرات در قانون اساسی این کشور خبر دادند.

به گزارش فرتاک نیوز، خبرگزاری آنادولو درباره نتایج این همه ‌پرسی اعلام کرد 51.36 درصد شرکت ‌کنندگان به اصلاحات قانون اساسی «آری» و 48.64 درصد «نه» گفته‌اند. میزان مشارکت در این همه ‌پرسی نیز حدود 76 درصد اعلام شده است.

طرفداران حزب حاکم عدالت و توسعه پس از اعلام قطعی شمارش آرا، با حضور در خیابان ها به جشن و شادی پرداختند.

مردم ترکیه روز یکشنبه برای شرکت در رفراندوم قانون اساسی پای صندوق‌های رای رفتند تا با رای خود مشخص کنند که آیا با تغییرات مورد نظر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه،که موجب خواهد شد قدرت او به مراتب افزایش یابد، موافق هستند یا خیر.

نتایج این همه‌ پرسی حاکی از رای مثبت به تغییرات مورد نظر اردوغان است.

ناظران احتمال می ‌دهند که با پیروزی حزب حاکم و رأی مثبت برای تغییرات قانون اساسی، اردوغان تا سال ۲۰۲۹ رئیس‌جمهور ترکیه باقی بماند.

در همین حال حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه به عنوان اصلی‌ترین حزب مخالف همه‌پرسی با ادعای مشاهده تخلفات در روند شمارش آرا، خواستار بازشماری آرا در 60 درصد صندوقها شد.

خبرگزاری «دوغان» ترکیه نیز گزارش داد خیابان «تقسیم» استانبول، به‌دلایل امنیتی بسته شده است.

حریت دیلی نیوز نیز خبر داد براساس گزارش دفتر نخست‌وزیری ترکیه،  «بینالی ییلدریم» قرار است ساعت 21 به وقت محلی، به ایراد سخنرانی بپردازد.

در همین حال معاون نخست‌وزیر ترکیه اظهار داشت تعداد آرای مثبت به اصلاح قانون اساسی این کشور در همه‌پرسی امروز، کمتر از حدانتظار بوده است.

»رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه، پس از مشخص شدن نتایج اولیه همه ‌پرسی امروز، در تماس تلفنی با «بینالی ییلدریم»، نخست ‌وزیر این کشور و «دولت باحچلی»، رهبر حزب «حرکت ملی»، گفتگو کرد.

اردوغان پیروزی جنبش آری در همه ‌پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه را تبریک گفت.

روزنامه انگلیسی گاردین در پایگاه اینترنتی خود نوشت اخبار ضدونقیضی درخصوص تعداد آرای شمارش‌شده در همه ‌پرسی امروز ترکیه، وجود دارد.

خبرگزاری آسوشیتد پرس نیز اعلام کرد کمیته عالی انتخابات در ترکیه تصمیمی بی سابقه گرفته است. این کمیته در پی دریافت شکایت از تعدادی از رای دهندگان مبنی بر این که برگه هایی بدون مهر رسمی دریافت کرده و رای خود را روی آن نوشته اند، تصمیم گرفت برگه های بدون مهر را نیز شمارش کند.

این در حالی است که در دوره های قبلی انتخابات همه برگه های فاقد مهر رسمی باطل شدند.

حزب چپ گرای جمهوری خواه خلق، این تصمیم کمیته انتخابات ترکیه را باورنکردنی و موجب ایجاد ابهام درباره سلامت انتخابات توصیف کرد

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۰۷۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان