//
کدخبر: ۱۵۸۱۵ //

روسیه سفر وزیر خارجه آمریکا به مسکو را تائید نکرد

همزمان با اعلام 23 فروردین به عنوان زمان سفر رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا به روسیه، سخنگوی وزارت خارجه این کشور حاضر به تائید یا تکذیب این برنامه نشد.

 روسیه سفر وزیر خارجه آمریکا به مسکو را تائید نکرد
به گزارش فرتاک نیوز،

خانم ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز سه شنبه در نوشته فیس بوکی خود به اعلام خبرگزاری رویترز اشاره کرده که قرار است تیلرسون 12 آوریل به مسکو سفر کند.

زاخارووا نوشته است: مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در باره سفر تیلرسون به روسیه اظهار نظر نکرده است.

مقام روسی در یادداشت خود افزوده است: این خبر را نمی توانیم تائید یا تکذیب کنیم، اما بدون تردید نشت اطلاعات حساس در واشنگتن حیرت آور است.

وی در قالب اشاره ای طنزگونه به ادعاهای مطرح در دوره دولت باراک اوباما مبنی بر انجام حمله هکری از روسیه علیه آمریکا، اظهار کرد که نخبگان این کشور باید رسیدگی کنند، این اقدام (نشت اطلاعاتی) کار «هکرهای روسی» است که به سامانه رایانه ای وزارت خارجه حمله می کنند یا کار خود آمریکایی ها است.

خبرگزاری ایتارتاس نیز امروز نوشت: وزارت خارجه آمریکا با وجود خودداری اولیه برای تائید سفر تیلرسون به مسکو، اعلام کرده است که وی پس از شرکت در نشست وزیران خارجه هفت کشور صنعتی در ایتالیا، راهی روسیه می شود.

هرچند وزیر خارجه آمریکا چندی پیش با سرگئی لاوروف همتای روس خود برای اولین بار در آلمان دیدار و در باره روابط دوجانبه، اختلاف ها، تنش های کنونی در روابط دو کشور و همچنین مسائل منطقه ای رایزنی کرد، اما نخستین سفر تیلرسون در جایگاه وزیر خارجه به روسیه اهمیت زیادی دارد.

تیلرسون مدیرعامل سابق و رئیس هیات مدیره شرکت نفتی اکسان موبیل آمریکا پیش از برعهده گرفتن مسئولیت وزارت خارجه این کشور، به دلیل روابط دوستی و ارتباط با مقام های بلندپایه روسیه زیر فشار نمایندگان کنگره و محافل سیاسی ضدروس در واشنگتن قرار داشت.

روابط مسکو و واشنگتن در چارچوب سیاست های ضدروسی دوره دوم ریاست جمهوری اوباما از سال 2014 در سه محور گسترش نفوذ نظامی ناتو بوِیژه آمریکا نزدیک و حتی هم مرز روسیه در شرق اروپا، دریای بالتیک و اوضاع سوریه در بدترین حالت قرار دارد.

در آخرین روزهای سال 2016 نیز اوباما در یک اقدام ناگهانی دستور اخراج 35 دیپلمات روسی از این کشور را به عنوان عنصر نامطلوب صادر کرد و دو مرکز دیپلماتیک روسیه را نیز بست.

راهیابی ترامپ به کاخ سفید امیدها برای احیای روابط روسیه و آمریکا را که به پائین ترین سطح از زمان فروپاشی شوروی (سال 1991) رسیده است، افزایش داده بود که اکنون به دلیل تداوم رویکردهای اوباما ضد روسی اوباما در حال کمرنگ شدن است.

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۸۱۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان