//
کدخبر: ۱۵۵۷ //

برگزاری مراسم ترحیم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سارایوو

مراسم گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور رئیس مجلس اقوام، فرستاده ویژه رئیس جمهور و وزیر امور مدنی و برخی مقامات بوسنیایی در سارایوو برگزار شد.

برگزاری مراسم ترحیم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سارایوو

مراسم گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور رئیس مجلس اقوام، فرستاده ویژه رئیس جمهور و وزیر امور مدنی، رئیس مجلس جامعه اسلامی و رئیس العلمای سابق بوسنی و هرزگوین و با مشارکت گسترده مردمی در سارایوو برگزار شد.  

به مناسبت رحلت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس جمهور اسبق جمهوری اسلامی ایران مراسم گرامیداشتی از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در محل کتابخانه غازی خسرو بیگ شهر سارایوو با حضور شخصیت های برجسته سیاسی و دینی، مردم علاقه مند و ایرانیان مقیم برگزار شد.

در ابتدای مراسم محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی در بوسنی و هرزگوین ضمن خیرمقدم به حاضران و تقدیر از ابراز همدردی مقامات کشوری، شخصیت های سیاسی و دینی و اقشار محتلف مردم بوسنی اظهار داشت: با رحلت آیت الله هاشمی رفنسجانی ملت ایران یک شخصیت ممتاز، جامعه جهانی یک سیاستمدار مجرب و بوسنی یک دوست صادیق و نیک اندیش را از دست داد.

سفیر کشورمان مجاهدت در راه انقلاب اسلامی و پرچمداری سازندگی کشور را از مهمترین ویژگی های یار دیرینه مقام معظم رهبری برشمرد و افزود: آیت الله هاشمی رفنسجانی در دیدارهای اخیر با مقامات بوسنیایی از اینکه صلح و آرامش و همزیستی بین همه اقوام مختلف در بوسنی حاکم شده است، اظهار خرسندی بسیار داشت.

در ادامه مراسم صفت سوفتیچ رئیس مجلس اقوام بوسنی در سخنانی با یادآوری دیدار ماه گذشته خود با آیت الله رفسنجانی ایشان، ایشان را شخصیتی مثال زدنی و مسلط به امور سیاسی برشمرد و اضافه کرد: آیت الله رفسنجانی مردی بزرگ بود که من افتخار داشتم ماه گذشته با ایشان در تهران ملاقات کنم.

وی اضافه کرد: آیت الله هاشمی فردی آشنا و مسلط به موضوعات بوسنی بود و در دیدار اخیر بر همزیستی مسالمت آمیز همه اقوام در بوسنی تاکید زیادی داشتند.

در ادمه این برنامه، عادل عثمانوویچ وزیر امور مدنی و فرستاده ویژه رئیس جمهوری بوسنی و نائب رئیس حزب اقدام دموکراتیک، در سخنانی با تجلیل از خدمات آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران جنگ داخلی این کشور گفت: ویژگی برجسته آیت الله هاشمی برای مردم بوسنی آن است که ایشان در دوران سختی ها در کنار ما بودند. ما قدر زحمات ایشان را نه در دوران جنگ که در دوران بازسازی بوسنی نیز می دانیم و همواره برای ایشان احترام ویژه ای قائل هستیم.

وی اضافه کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی تاثیرات عمیقی در جمهوری اسلامی به جا گذاشت و نسل های آینده برای همیشه خاطره این مرد و رهبر بزرگ را به یاد خواهند داشت.

 وی در پایان گفت: با رحلت آیت الله رفسنجانی جهان یک شخصیت سیاسی برجسته و بوسنی یک دوست شریف و بزرگ از دست داد.

مصطفی سریچ رئیس سابق جامعه اسلامی بوسنی سخنران دیگر این برنامه با اشاره به زندگینامه آیت الله هاشمی گفت: ایشان در دنیای سیاست همواره به دنبال ایجاد تفاهم در بین خواسته های مختلف بود و در موضوع تقریب مذاهب در کنار رهبری ایران نقش فوق العاده ای داشتند.

سریچ اضافه کرد: در دهه نود میلادی درایت آیت الله هاشمی رفنسجانی و تدبیر رهبری ایران بود که موجب شد کمک های بشردوستانه ایران در اختیار دولت و مردم مظلوم بوسنی قرار گیرد و نقش ایشان در دوران جنگ بوسنی بسیار سازنده بوده است.

سریچ افزود: همانطورکه رهبری ایران در پیام خود گفتند رحلت آیت الله هاشمی رفنسجانی فقدان یک دوست دیرینه برای رهبری، مردم و هم برای مردم بوسنی و هرزگوین است.  

در ادامه برنامه حسن چنگیچ رئیس مجلس جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین در سخنانی با اشاره به نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در شناسایی استقلال بوسنی وی را شخصیتی مهم در تاسیس رابطه دوستی بین ایران و بوسنی قلمداد و اضافه کرد: کمک های ایشان به ملت و دولت بوسنی برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی بوسنی فراموش نشدنی است.

انورعلی بگوویچ رئیس انجمن دوستی ایران و بوسنی نیز با یادآوردی ویژگی های برجسته شخصیتی آیت الله هاشمی رفنسجانی به نقش و جایگاه ایشان در دوران سازندگی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: اعتلای فرهنگ انقلاب اسلامی در ایران و در خارج از مرزهای ایران مرهون نقش اساسی آیت الله هاشمی است، زیرا وی  در خروج ایران از بحران هایی نظیر جنگ هشت ساله با عراق و به سرانجام رسیدن برجام  نقش های اساسی داشتند.

حجت الاسلام اکبر عیدی رئیس بنیاد ملاصدار در حسن ختام برنامه به نقش سازنده و برجسته آیت الله هاشمی رفنسجانی در به ثمر به رسیدن انقلاب اسلامی اشاره و اضافه کرد: حضور میلیونی مردم ایران در مراسم تشیع پیکر ایشان نشان از اهمیت جایگاه برای مردم و ولایت پذیری است.

روز پنجشبه 23 دی ماه مراسم ختم آیت الله هاشمی رفنسجانی از طرف ریاست جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین در محل تکیه شیخ سینان سارایوو برگزار شد.

 

منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۵۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان